کد خبر: ۵۳۱۸۰
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۸۵ - ۲۰:۵۱
خبرنگاران بدون مرز منتشر کرد:

فهرست دشمنان جهانی اینترنت

آفتاب‌‌نیوز : به نوشته رویترز، براساس این گزارش در سال 2006 کشور مصر به لیست سیاه کشورهای محدودکننده اینترنت اضافه شده و در عوض کشور لیبی از این فهرست حذف شده است. نپال و مالدیو هم از کشورهایی هستند که با تغییر اقدامات محدود کننده گذشته در سال 2006 از این لیست حذف شده‌اند.

بلاروس، میانمار، چین، کوبا، کره شمالی، مصر، ازبکستان، سوریه، تونس، ترکمنستان، ویتنام،عربستان سعودی و برخی از دیگر کشورهای خاورمیانه در فهرست محدودکنندگان جدی اینترنت در جهان که توسط سازمان گزارشگران بدون مرز تهیه شده قرار دارند.      

براساس این گزارش کره شمالی هنوز درصد این فهرست قراردارد و «حفره سیاه» اینترنت در جهان نامیده می‌شود. در این کشور تنها برخی از مقامات ارشد حکومتی از طریق خطوط ارتباطاتی چین به اینترنت دسترسی دارند و به جز آنها هیچ کس به اینترنت دسترسی ندارد.

کشور مصر نیز از دیگر مواردی است که در بیانیه گزارشگران بدون مرز نسبت به وضعیت آزادی اینترنت در آن نگرانی‌های جدی وجود دارد. در بیانیه این سازمان آمده است حسنی مبارک رئیس جمهور مصر که از سال 1981 قدرت را در این کشور در دست دارد سیاست‌های نگران‌کننده‌ای را در این زمینه در پیش گرفته است. 

این بیانیه می‌افزاید در ماه ژوئن سه وبلاگ‌نویس مصری دستگیر شدند زیرا در وبلاگ‌‌هایشان از اصلاحات سیاسی طرفداری کرده بودند و سایر وبلاگ‌نویسان سیاسی هم تحت فشار قرار دارند. 

همچنین این سازمان در مورد قانون جدیدی که مصر تصویب کرده است و بر اساس آن سایت‌های اینترنتی که موجب تهدید امنیت ملی دانسته شوند فیلتر می‌شوند، ابراز نگرانی کرده و آن را تسهیل کننده سانسور گسترده در اینترنت دانسته است. 

این در حالی است که در کشور همسایه مصر یعنی لیبی که تا مدت‌ها از کشورهای منفور غرب بود وضعیت آزادی رسانه‌ها رو به بهبود است و گزارشگران این سازمان پس از مدتی بررسی به این نتیجه رسیده‌اند که در لیبی دیگر اینترنت سانسور نمی‌شود و هیچ وبلاگ‌نویسی هم زندانی نشده است. هر چند که معمر قذافی رئیس جمهور این کشور هنوز از مخالفان آزادی مطبوعات به شمار می‌رود. 

چین نیز از دیگر کشورهای نگران‌کننده برای این سازمان است. در این کشور محدودیت‌های گسترده‌ای بر اینترنت اعمال می‌شود ولی تفاوتی که با دیگر کشورهای مشابه دارد این است که از شیوه‌های بسیار دقیق و پیشرفته‌ای برای محدودسازی اینترنت استفاده می‌شود؛ از جمله زمانی که فرد قصد استفاده از سایت‌هایی با محتوای سیاسی یا فرهنگی غیرمجاز را دارد به شکلی غیر آشکار از این امر جلوگیری می‌شود. برای مثال فرد پیغام‌هایی مبنی بر قطع اتصال به اینترنت و یا بروز مشکلات فنی دریافت می‌کند. 

مسأله دیگری که این سازمان در گزارش اخیر خود به عنوان نگرانی‌های جدید در این زمینه مطرح کرده است پیشرفته‌تر شدن روش‌های محدودسازی اینترنت است که به دلیل همکاری برخی شرکت‌های مهم تولید نرم‌افزار و صاحبان موتورهای جستجو با کشورهایی که قصد اعمال محدودیت بر اینترنت را دارند به وجود آمده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین