کد خبر: ۵۳۳۵۰
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۸۵ - ۱۰:۱۴
تاج زاده در گفت‌وگو با آفتاب خواستار شد:

همکاری مخالفان حاکمیت یکدست در انتخابات

آفتاب‌‌نیوز : وی در تحلیل آرایش نیروهای سیاسی در انتخابات شوراها گفت: کانون‌های متفاوتی اکنون درصدد ارائه فهرست انتخاباتی هستند. در سطح کلان، ما یک رقابت جدی داریم بین اصلاح‌طلبان و اقتدارگرایان و محافظه‌کاران و در سطح جزئی‌تر در این دوره شاهد اختلاف جدی محافظه‌کاران و اقتدارگرایان با هم هستیم که معلوم نیست بتوانند لیست مشترکی را در انتخابات ارائه کنند. از سوی دیگر اصلاح‌طلبان پذیرفته‌اند که به دلیل شرایط ویژه کشور و یکدست بودن حکومت که آن را به سود کشور ارزیابی نمی‌کنند، همه تلاش کنند با توقعات حداقلی یک ائتلاف حداکثری را شکل دهند وامیدوار هستیم که این ائتلاف شکل گیرد و اصلاح‌طلبان بتوانند فهرست واحدی را ارائه کنند. 

وی معرفی چهره‌های اجرایی و تعدادی از وزرا و مدیران دولت اصلاحات برای انتخابات شوراها در تهران را نیز در چارچوب همین استراتژی تبیین می‌کند:« علت پیشنهاد چنین افرادی این نبود که این افراد معتدل یا تندرو هستند. علت این بود که اساسا در انتخابات شوراها ما سعی کردیم که چهره‌های صد در صد سیاسی را پیشنهاد نکنیم چون این چهر‌ه‌ها بیشتر برای مجلس و نهادهای خاص اجرایی مناسب هستند، از سوی دیگر طبیعتا با معرفی چهره‌هایی که در مسئولیت‌های مهمی در گذشته بودند، دست اقتدارگراها برای رد صلاحیت بیشتر بسته می‌شود».
 
تاج‌زاده در ادامه به اختلافات شکل گرفته در میان محافظه‌کاران و احتمال ارائه سه فهرست راست سنتی،حامیان قالیباف و حامیان احمدی‌نژاد از سوی این جناح اشاره کرد و گفت: عده‌ای می‌گویند اصلاح‌طلبان در دوره حکومت بد عمل کردند. اما توجه نمی‌کنند که بالاخره ما در طول هشت سالی که آقای خاتمی دو دوره رئیس‌جمهوری بودند در مجموع همه محوریت‌ ایشان را پذیرفته بودند و ذیل پرچم ایشان کار را دنبال می‌کردند. در حالی که یکسال از دولت یکدست شده می‌گذرد الان اختلاف آنها اوج گرفته و نشان دهنده این است که اصلاح‌طلبان در این زمینه خیلی خویشتن دارانه‌تر عمل کردند تا رقیبانشان که بعد از یکسال به اختلاف رسیدند. 

وی در عین حال افزود: «جنبه مثبت اختلاف اقتدارگراها برای جامعه این است که بعید می‌دانم اینها بتوانند در درون خودشان رسما تبلیغ کنند که این اختلافات به خاطر جنگ قدرت یا دعوای بین ارزش‌ها و غرب‌گرایی یا بی‌دینی است. مجبور هستند بگویند دو تا سلیقه در ما برای اداره کشور وجود دارد. یک سلیقه که سمبل آن آقای قالیباف است و سلیقه دیگر که سمبل آن آقای احمدی‌نژاد است. ما می‌گوییم خب حالا وقتی که این را پذیرفتید این را می‌شود تعمیم داد. بدانیم اختلافات دیگر هم به خاطر جنگ قدرت نیست». 

تاج‌زاده در ادامه به تبلیغات منفی صدا و سیما علیه ائتلاف اصلاح‌طلبان اشاره کرد و گفت: «از صدا‌ و سیما انتظاری نیست. از زمان آقای لاریجانی تاکنون علیه اصلاح‌طلبان تبلیغ شده وتاکنون هم در این زمینه هیچ تذکری جدی به صدا و سیما داده نشده است». 

وی در عین حال تبلیغات اخیر صدا و سیما علیه اصلاح‌طلبان را «ناشی از کابوس اصلاح‌طلبان و خاتمی» دانست و گفت:« دیگر این تبلیغات نشان می‌دهد که اقتدارگرایان برخلاف آنچه در ظاهر اعلام می‌کنند که ما دارای پشتوانه مردمی هستیم و اصلاح‌طلبان پشتوانه مردمی‌شان را دست داده‌اند. هنوز کابوس آقای خاتمی و اصلاح‌طلبان رهایشان نکرده‌ است». 

وی افزود:اگر ما (اصلاح‌طلبان) پشتوانه‌ای نداشته باشیم و خطری نباشیم حالا چه یک لیست بدهیم و چه ده لیست. اختلاف‌های ما نمی‌تواند تعیین کننده باشد وقتی که اساسا مورد توجه مردم نباشیم. واقعیت این است که کابوس دوم خرداد و آقای خاتمی آن‌ها را هنوز رها نکرده و احساس می‌کنند که اگر اصلاح‌طلبان به صورت متحد در صحنه حاضر شوند با اینکه رسانه‌ ندارند، با اینکه تمام نهادهای دولتی و عمومی و حکومتی در اختیار آن‌هاست با وجود این، احتمال پیروزی اصلاح‌طلبان خیلی جدی است. 

تاج‌زاده در این مصاحبه به مباحث دیگری چون سرنوشت جبهه دموکراسی‌خواهی،مشکلات رسانه‌ای اصلاح‌طلبان،عملکرد دولت نهم و محدود شدن دانشگاهها نیز پرداخته که می‌توانید در متن کامل [کلیک کنید] بخوانید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین