کد خبر: ۵۳۴۲۹۸
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
پشت‌سرم حرف می‌زنند ولی وقتی به خودم می‌رسند حلالیت می‌طلبند

قلعه‌نویی: با کسانی مشکل دارم که ایران و ایرانی را قبول ندارند

سرمربی جدید باشگاه سپاهان اصفهان درباره عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2018، انتخاب سپاهان و موضوعات دیگر صحبت کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
قبول سرمربیگری تیمی که در رده چهاردهم جدول جا خوش کرده احتیاج به شهامت و جرات زیادی دارد که البته چنین خصوصیاتی را می‌توان در روحیه و اخلاق امیر قلعه‌نویی پیدا کرد.

قلعه‌نویی که حضور قبلی‌اش در سپاهان توانست افتخارات بزرگ و خوبی را برای زردها رقم بزند، حالا در شرایطی به اصفهان برگشته که حتی پیشنهادی بهتری در جیب داشته است.

امیرخان که پرافتخارترین مربی لیگ برتری محسوب می‌شود، در گفت‌وگوی اختصاصی با ما پس از مدت‌ها سکوتش را شکست و در مورد مسایل اخیر فوتبال به صحبت پرداخت:

مدت‌هاست سکوت کرده‌اید و خیلی‌ها دوست دارند تا نظر شما را در مورد تیم ملی و حضورش در جام جهانی بدانند.

راستش دلم می‌خواست مردم و تیم ملی آرامش داشته باشند. بعضی وقت‌ها تا ما حرف بزنیم، بعضی‌ها می‌گویند برای‌شان مشکل به وجود آمده. از لحاظ فنی و کیفیت، آماری وجود دارد که همه آن را دیده‌اند و اکثر مردم هم به آن رسیده‌اند. به هر حال همین چهار امتیاز توانست برای 10 روز مردم را خوشحال کند. همین که مردم راضی و خوشحال بودند، ما هم راضی و خوشحال بودیم و امیدوارم مردم خوب ایران، با توجه به تمام سختی‌هایی که وجود دارد، بتوانند شاد باشند و آرامش داشته باشند.

با این روش و سیستمی که تیم ملی در جام جهانی طی کرد، فکر می‌کنید در جام ملت‌ها چه اتفاقی برای تیم ملی می‌افتد؟

بحث جام جهانی با جام ملت‌ها فرق می‌کند. در جام جهانی چهار به علاوه یک تیم از آسیا حضور دارند. یعنی هر چهار، پنج تیم به جام‌ جهانی رسیده‌اند و کار بزرگی انجام داده‌اند ولی در جام ملت‌های آسیا، فقط قهرمانی است که شما را از بقیه جدا می‌کند. این درست که تیم‌های دوم و سوم هم مقدمات و امکانات خوبی داشته‌اند ولی در آنجا فقط یک تیم به قهرمانی می‌رسد.

تیم ملی ایران را در جام ملت‌های آسیا چطور می‌بینید؟

من فکر می‌کنم تیم‌هایی مثل کره و استرالیا با نگرش دیگری در جام ملت‌های آسیا حاضر می‌شوند. حتما آنها به فکر چهار سال آینده‌شان هستند و از حالا برای آن زمان برنامه‌ریزی می‌کنند. همان‌طور که گفتم حساب جام ملت‌ها فرق می‌کند و حتما یادتان هست که در بازی ایران – عراق چه اتفاق‌هایی افتاد و در مورد مسایل آن بازی چه صحبت‌هایی مطرح شد. من خودم تجربه جام ملت‌ها را دارم و می‌دانم که برای همه تیم‌های مدعی، قهرمانی ارزش دارد و مهم است.

پیش بینی شما در مورد تیم‌های فینالیست جام جهانی هم قابل توجه بود.

من فکر می‌کنم کرواسی و فرانسه فینالیست باشند و همان‌طور که پیش بینی کردم فرانسه از سد بلژیک گذشت. رویارویی کرواسی – انگلیس هم جالب است.

حضور شما در باشگاه سپاهان هم از اتفاق‌های قابل توجه فوتبال بود.

سپاهان باشگاه بزرگی است که سابقه حضور در جام باشگاه‌های جهان، حضور در فینال آسیا، بیشترین تعداد قهرمانی و... را دارد. اما با تمام اینها سپاهان در سه، چهار سال اخیر شرایط خوبی نداشت. این چیزها شاید برای بعضی تیم‌ها و حتی منچستریونایتد هم پیش بیاید. منچستر در زمان فرگوسن یک دوره افت را گذراند و سپاهان هم پارسال چهاردهم شد. به هر حال ما باید یکسری کار‌هایی در سپاهان انجام دهیم تا این چیزها درست شود. ما چند مشکل بزرگ داریم و در ابتدا باید مشکل نگرشی بازیکنان را پاک کنیم تا این ماجرای چهاردهمی از ذهن بازیکنان پاک شود. بعد از این بازیکنان باید بدانند که در چه تیم بزرگی بازی می‌کنند و چه هدف بزرگی را پیش رو دارند. بازیکنان باید به افکار من نزدیک شوند تا به امید خدا تیم خوب و هماهنگی را درست کنیم و به طور مثال بتوانیم یک ساختار دفاعی خوب در سپاهان به وجود بیاوریم. تیمی که چهاردهم شده حتما مشکلات زیادی داشته و به همین دلیل ما هفت، هشت بازیکن جدید گرفته‌ایم تا تیم را تقویت کنیم. اما هماهنگ کردن این بازیکنان با بقیه زمان می‌برد و امیدواریم زودتر این اتفاق بیفتد.

شنیدیم که هنوز هم تیم‌تان کامل نشده.

بله... ما دو پلی‌میکر (بازیساز) لازم داریم که به زودی آنها هم به تیم ملحق می‌شوند.

این مسایل کار شما را سخت نمی‌کند؟!

به هر حال ما نسبت به فوتبال و اصفهان عرق و علاقه داریم و تلاش می‌کنیم تا به امید خدا سپاهان را به شرایط بهتری برسانیم.

شما همیشه صحبت از نیروهای وطنی می‌کردید و کلا مربی‌ای بودید که معمولا ارتباط خوبی با خارجی‌ها‌ نداشتید. چه شد که دستیاران امیر قلعه‌نویی از کشور پرتغال آمدند؟

سوال خوبی بود... الان عصر ارتباطات است... عصر تکنولوژی و پیشرفت... چه در هنر، پزشکی، سیاست، ورزش، اقتصاد و هرچه که فکرش را بکنید، باید ارتباطات داشته باشید. باید تحقیق کنید. مطالعه داشته باشید و از تجربیات و داشته‌های دیگران استفاده کنید و این خیلی مهم است. در یک دوره فوتبال آلمان دچار مشکل شد و آنها رفتند سراغ ایتالیایی‌ها؛ باورتان می‌شود؟! این ایتالیایی‌ها بودند که در آن مقطع به داد آلمان بزرگ و فوتبال منسجم آن رسیدند. من خوشحالم که به عنوان اولین نفر، همکاران خارجی در کادر فنی‌ام دارم و این اصلا اتفاق بدی نیست. البته بعضی‌ها هستند که پشت سر دیگران صحبت می‌کنند ولی بعضی از همین‌ها وقتی به خودم رسیدند، حلالیت طلبیدند. من دنبال این حرف‌ها نیستم. من با کسانی مشکل دارم که ایران من و ایرانی را قبول ندارند. اینکه ما از تجربیات و داشته‌های دیگران استفاده کنیم ایرادی ندارد ولی کسی حق ندارد به ایران و ایرانی توهین و یا بدرفتاری کند. به هر حال چیزهایی وجود دارد که دیر یا زود به همه ثابت می‌شود... مثل چیزهایی که توی همین جام جهانی به همه ثابت شد.

سفرهای شما به اروپا و حضورتان در فینال لیگ قهرمانان اروپا از اتفاق‌های جالب در مورد قلعه‌نویی بود. اینکه شما تا این حد پیگیر هستید و به دنبال کسب تجربه می‌روید قابل تقدیر است.

حتما شنیده‌اید که می‌گویند فلانی تحصیلات آکادمیک دارد. این یعنی اینکه طرف تحصیلات دانشگاهی دارد و در آخر می‌تواند مدرک داشته باشد. خدا را شکر من جزو اولین گروهی بودم که مدرک حرفه‌ای مربیگری را گرفتم و حالا فقط هر چند وقت یک بار در یک کلاس توجیهی که خودشان برگزار می‌کنند، شرکت می‌کنم تا به قول معروف آپدیت شوم. همان‌طور که گفتید من هر وقت فرصتی داشته باشم برای اینجور بازی‌ها می‌روم و هر بار تجربیات جدیدی کسب می‌کنم و چیزهای جدیدی را می‌بینم که به درد کارم می‌خورد. دیدن فینال جام ملت‌های اروپا بین ایتالیا و اسپانیا و یا حضور در جام باشگاه‌های اروپا اتفاق‌های خوبی بود. جدا از اینها من دوستان و ارتباط‌های خوب فوتبالی دارم که از آنها مطالب جدید و مورد نیاز را می‌گیرم. این درست که شما و دیگر دوستان لطف دارید و می‌گویید که اینها اتفاق‌های بزرگ و خوبی هستند ولی بعضی‌ها دشمنان قسم خورده امیر قلعه‌نویی هستند و دست از سر او برنمی‌دارند ولی من خدا را دارم و می‌دانم که خود او مراقب من است...
منبع: گل
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین