آفتابنیوز : حسن خلیلآبادی (عضو شورای شهر تهران و رئیس شورای شهرستان ری) که پیش از این بارها نسبت به تخریب مجموعه تاریخی و باستانی چشمهعلی شهر ری و خشک شدن آب چشمه به علت ساخت و ساز در متروی خط شش تذکر داده بود، با اشاره به اینکه شهرداری به وعدههای خود در این رابطه پایبند نبوده است، به آسیبهای مترو به شهر ری اشاره کرده و گفت: آبی که ادعا میکنند به چشمهعلی بازگشته است، قابل اعتنا نیست، فقط در حد یک حوضچه بوده و چشمهعلی هنوز خشک است.
رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر در پاسخ به این سوال که آیا عملیات عمرانی در این منطقه به اتمام رسیده است، گفت: براساس اظهارات مدیرعامل مترو دستگاههایی که علت اصلی خشک شدن چشمهعلی بودند از آن منطقه خارج شدند البته ما که آنجا نرفته و بازدید نکردهایم.
خلیل آبادی با تاکید بر اینکه وعده داده بودند تا پانزدهم تیرماه مترو از آن منطقه گذشته و آب به چشمهعلی بازگردد، گفت: در جلسه مشترکی که با حضور محسن هاشمی (رئیس شورای شهر) و مدیرعامل مترو برگزار شد، آنها وعده دادند که حتی زودتر از پانزدهم تیرماه آب را به منطقه بازگردانند. گفته بودند تا مهلت تعیین شده 50 درصد از آب چشمهعلی باز خواهد گشت، اما حتی پنج درصد هم احیا نشده است.
وی با بیان اینکه باید دوباره جلساتی در این خصوص برگزار شود، ادامه داد: من دیروز دوباره از چشمهعلی بازدید کردم، اما تغییری حاصل نشده و تصاویری که منتشر شده؛ مشخص نیست به چه زمانی مربوط میشود.
عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر، در پاسخ به این سوال که مترو چه آسیبهایی دیگری به بخشهای دیگر شهر ری وارد کرده است، افزود: مترو لطمه اساسی به قنوات و آبهای زیرزمینی تهران زده است. بسیاری از قنوات و آبراهها و آبهای زیرزمینی به علتِ نبودِ مطالعاتِ دقیق در زمان ساخت مترو آسیب دیده است. خطی که از شهر ری گذشته نیز بدون مطالعات احداث شده و به میراث فرهنگی شهر ری از برج طغرل تا بیبیشهربانو و چشمهعلی آسیب زده است.
خلیلآبادی افزود: رئیس شورای شهر حتی از مسئولان مترو پرسید، چرا خط مترو را از اینجا رد کردهاید؟ به نظر میرسد از آقای قالیباف درخواست شده که مترو را تا حرم عبدالعظیم ادامه دهد و آنها هم بدون مطالعه خط را طراحی کردند و درنهایت خط از منطقهای عبور میکند که به میراث فرهنگی شهر ری آسیب میزند.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره کارتهای سیارِ یک میلیونی طرح ترافیک که شهرداری برای اعضای شورا فرستاده و اینکه آیا اعضا از این کارتها استفاده کردهاند؟ گفت: اکثریت اعضای شورا این کارتها را قبول کردهاند، چراکه ما کارشناس داریم و آنها برای انجام وظایف عمومیشان نیاز به تردد در سطح شهر دارند. البته معلوم هم نیست که پول در کارت وجود دارد یا خیر! فقط یک کارت به ما دادهاند و طبیعی است که یک نماینده شورای شهر به علت گستردگی فعالیتهایش نیاز به این کارت داشته باشد.
به گزارش ایلنا، خلیلآبادی در پاسخ به این سوال که آیا خودروهای شورای شهر دارای طرح ترافیک نیستند و نمیتوان از آنها برای فعالیت کارشناسان استفاده کرد، افزود: این خودروها فقط به خود اعضای شورای شهر اختصاص دارند. در شورای شهر برای مثال، دبیرِ کمیته فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی داریم که باید برای بازدید به نقاط مختلف تهران بروند و به همین دلیل از آنجا که شورا برای آنها خودرویی اختصاص نداده؛ مجبور هستند از خودروهای شخصی استفاده کنند.