کد خبر: ۵۳۵۹۸۳
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴
ترامپ می‌خواهد افکار عمومی را از موضوع مداخله روسیه در انتخابات امریکا منحرف سازد

چرا ترامپ برای روحانی پیام توئیتری فرستاد؟ اگر تهدیدات آمریکا از سوی ایران جدی قلمداد نشود، واشنگتن چه‌ خواهد کرد؟/سی ان ان: ترامپ فکر می‌کند کاری که با «اون» انجام داد درباره ایران هم کارساز خواهد بود/ترامپ از تبعات کارهای خود آگاه نیست

چرا ترامپ توئیت «بهت آوری» را علیه ایران منتشر کرد؟ روحانی گفت که جنگ با ایران مادر تمام جنگ‌ها خواهد بود. ترامپ به وضوح از این گفته خشمگین شده است. /چه چیزی ترامپ را واداشته تا چنین توئیتی را منتشر کند؟ آیا او مست بوده است؟ آیا در حال چرت زدن بوده است؟ چرا تاکتیک ترامپ در مورد کیم، درباره تهران جواب نمی‌دهد؟ چون که ایران کره شمالی نیست. پرسش این است اگر روحانی و سایر مقام‌های ایرانی واکنش مشابه کیم را نشان ندهند چه می شود؟
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- شبکه خبری «سی ان ان» با طرح این پرسش که «چرا ترامپ برای روحانی پیام توئیتری فرستاد»؟ می‌نویسد: «به دو دلیل احتمالی؛ نخست آن که روحانی گفت جنگ با ایران مادر تمام جنگ‌هاست و ترامپ عصبانی شد و خواست قاطعانه و شفاف پاسخ دهد و دوم با هدف منحرف کردن افکار عمومی آمریکا از پرونده مداخله روسیه در انتخابات که به پیروزی او منجر شد».

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این شبکه خبری می افزاید: «صرفنظر از اینکه انگیزه ترامپ چه بوده، ما یک کار را انجام داده‌ایم: یک کشور که خواستار تبدیل شدن به قدرتی هسته‌ای است از طریق توئیتر پیامی را از سوی رییس‌جمهوری ما می‌بیند که سراسر طعنه، تحقیر و مورد شماتت قرار گرفتن است».

چرا ترامپ برای روحانی پیام توئیتری فرستاد؟ اگر تهدیدات آمریکا از سوی ایران جدی قلمداد نشود، واشنگتن چه خواهد کرد؟

این شبکه خبری در ادامه می‌نویسد: توئیت‌های تهدیدآمیز برای کیم جونگ اون کارامد بود و سبب شد تا او پای میز مذاکره بنشیند. ترامپ باور دارد این حربه برای ایران هم جواب می‌دهد و مقامهای ایرانی در نهایت مجبور به مذاکره با امریکا خواهند شد.

«سی ان ان» می نویسد: «ترامپ اندکی پیش از مذاکره با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی او را «مرد کوچک موشکی» خواند و گفت که دکمه هسته‌ای که دست امریکاست بسیار بزرگتر از دکمه کره شمالی است. ترس کره شمالی از این موضوع و بروز جنگ احتمالی سبب شد تا اون با برگزاری نشست با ترامپ موافقت کند. به نظر می‌رسد ترامپ فکر می‌کند این روش بر روی روحانی و سایر مقام‌های ایرانی نیز تاثیر مشابهی را خواهد داشت. با این حال دیپلماسی توئیتری ترامپ یک رویکرد قاطع و درست برای عرصه ژئوپولیتیک نیست. پرسش این است اگر روحانی و سایر مقام‌های ایرانی واکنش مشابه کیم را نشان ندهند چه می شود؟ اگر تهدیدات امریکا از سوی ایران جدی قلمداد نشود، واشنگتن در گام بعدی چه خواهد کرد؟ دیپلماسی خیابانی یکطرفه نیست بلکه واکنش طرف مقابل نیز اهمیت دارد. شما نمی‌توانید یک روش را برای تمام شرایط به کار ببرید».

مسیر اشتباه ترامپ

روزنامه استرالیایی «سیدنی مورنینگ هرالد» نیز در انتقاد از ترامپ و توئیت‌های اخیر او خطاب به روحانی می‌نویسد: «او در مسیر اشتباهی گام بر می‌دارد. ترامپ این الگو را برای سایر مخالفان‌اش نیز به کار برد. هیلاری کلینتون در کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری ترامپ را متهم کرد که «عروسک خیمه شب بازی روسیه» است ترامپ اما گفت نه تو عروسک هستی. تحقیر ترامپ در هلسینکی توسط پوتین رییس جمهوری روسیه موید گفته‌های کلینتون بود. اکنون لفاظی ترامپ در برابر ایران نیز در راستای مشابهی است. روحانی گفت که جنگ با ایران مادر تمام جنگ‌ها خواهد بود. ترامپ به وضوح از این گفته خشمگین شده است. او همچنین در مورد دیدار با پوتین حمایتی کسب نکرده است. هیچکس نمی‌داند پشت درهای بسته چه گذشته است. آن چه مردم می دانند آن است که ترامپ ارزیابی های آژانس های اطلاعاتی امریکا درباره پوتین و تلاش روسیه برای مداخله در انتخابات امریکا را نادیده گرفته است. رییس سابق سیا موضع ترامپ در قبال پوتین را «خائنانه» خوانده است. در نتیجه، ترامپ سعی کرد با توئیت علیه روحانی موضوع را تغییر داده و افکار عمومی را از مسئله دیدار خود با پوتین و مسائل پیرامون آن منحرف سازد».

این روزنامه در ادامه اشاره می کند که مشکل اساسی برای ترامپ آن است که اعبتار تهدیدهای او کاهش می‌یابند. این روزنامه می نویسد: «در طول یک سال گذشته او که روزگاری «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی را مرد کوچک موشکی خوانده بود در نهایت به او مشروعیت بخشید؛ آن هم با مذاکره با این رهبر. امرکیا همچنین مانورهای نظامی مشترک با کره جنوبی را لغو کرد و در مقابل هیچ چیزی از کره شمالی کسب نکرد جز وعده‌هایی مبهم درباره خلع تسلیحات هسته‌ای در آینده که در بسیاری از موارد نامشخص هستند و جزئیات آن آشکار نشده است. معامله با کره شمالی معامله خوبی برای ترامپ نبود اگرچه او ادعا می کند که مذاکره بسیار خوبی بود. البته یک موضوع خوب آن است که ترامپ به آن اندازه خشونت طلب نیست که بسیاری از او می ترسیدند و فکر می‌کردند به دنبال جنگ است. در نتیجه، تهدیدات او وزن کم‌تری دارند».

ترامپ از تبعات رفتارش آگاه نیست

ساین «نیوز» استرالیا نیز با طرح این پرسش که «چرا ترامپ توئیت «بهت آوری» را علیه ایران منتشر کرد»؟ می نویسد:«دونالد ترامپ دقیقا می‌داند چه کاری انجام می دهد. با این حال، او از تبعات کارهای خود آگاه نیست. چه چیزی ترامپ را واداشته تا چنین توئیتی را منتشر کند؟ آیا او مست بوده است؟ آیا در حال چرت زدن بوده است؟ آیا ملانیا در این باره تاثیرگذار بوده است؟! در اینجا چند موضوع وجود دارند: حسن روحانی تهدید کرده که ایران اجازه صادرات نفت به دیگر کشورها را نخواهد دارد، اگر تحریم‌های امریکا علیه تهران بر فروش نفت توسط آن کشور تاثیر منفی بگذارد. او همچنین مستقیما ترامپ را تهدید کرد و هشدار داد که جنگ با ایران مادر تمام جنگ‌ها خواهد بود. ترامپ همچنین نیازمند پرت کردن حواس دیگران از نشست هلسینکی با پوتین در هفته گذشته است. دیدار او با پوتین، رهبری مستبد که علیه منافع امریکا کار کرده و همچنین نادیده گرفتن ارزیابی‌های آژانس‌های اطلاعاتی امریکا در مورد مداخله روسیه در انتخابات امریکا از سوی ترامپ به ضرر رییس جمهوری امریکا تمام شد. ترامپ می‌خواست مورد ستایش واقع شود اما چنین نشد. در نتیجه، او تصمیم گرفت تا موضوع را تغییر داده و سرفصل‌ها عوض شوند. او تاکتیک مشابهی را در ماه ژوئن در مورد کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به کار برد. ترامپ می خواهد مشابه کره شمالی در مورد ایران نیز نشان دهد که جهان را از فاجعه‌ای هسته‌ای نجات داد. واقعیت اما آن است که کره شمالی هنوز تسلیحات هسته‌ای خود را در اخیتار دارد و به نظر نمی‌رسد برای نابود کردن آن عجله‌ای داشته باشد».

این سایت در ادامه می نویسد: «اما چرا تاکتیک ترامپ در مورد کیم درباره تهران جواب نمی‌دهد؟ چون که ایران کره شمالی نیست. وضعیت خاورمیانه نیز با شبه جزیره کره تفاوت دارد. در زمان برگزاری نشست میان ترامپ و اون، کره شمالی از لحاظ اقتصادی به وسیله تحریم‌ها و از نظر سیاسی کاملا منزوی شده بود. چین در این میان نقشی کم نظیر داشت. با این حال، ایران قدرت و نفوذ بیشتری در مقایسه با کره شمالی دارد؛ به خصوص از طریق شبه نظامیان مورد حمایت‌اش در سوریه، ‌عراق و یمن. یکی دیگر از مشکلات ترامپ آن هستند که تهدیدات او روز به روز بیشتر اعتبار خود را از دست می دهند. در مورد کره شمالی او گفته بود که دکمه هسته‌ای بزرگتری دارد با این حال، بعدا او کیم جونگ اون را دارای شخصیتی عالی و مردی بسیار با استعداد توصیف کرد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین