کد خبر: ۵۳۸۲۷۵
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۱

کارشناسان سیاسی ترک: آمریکا دشمن استراتژیک ترکیه است

کارشناسان سیاسی ترک با انتشار مقاله و یا شرکت در میزگردهای سیاسی شبکه های تلویزیونی، تحریم دو وزیر ترک از سوی واشنگتن را اقدامی غیرمسئولانه نامیده و آمریکا را دشمن اصلی و استراتژیک ترکیه معرفی کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
هفته گذشته در پی محکومیت قضایی آندرو برونسون کشیش آمریکایی در ترکیه، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری تهدید کرد که به دلیل بازداشت طولانی مدت این کشیش متهم به جاسوسی، ترکیه را هدف تحریم های سنگین قرار می دهد.

سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید هفته گذشته طی مصاحبه ای اعلام کرد که واشنگتن به علت آزاد نشدن آندرو برانسون کشیش آمریکایی بازداشت شده در ترکیه، وزرای دادگستری و کشور ترکیه را تحریم می کند.

این اقدام دولت آمریکا علیه دو وزیر ترک، واکنش مقامات و احزاب ترکیه را در پی داشت و به بحث روز محافل سیاسی این کشور تبدیل شد.

محمد بارلاس روزنامه نگار و کارشناس سیاسی ترک با انتشار یادداشتی تحت عنوان 'بحران در روابط ترکیه و آمریکا دامنه دار شد' در روزنامه صباح نوشت: تحریم دو وزیر دولت ترکیه از سوی متحد این کشور در ناتو، اقدامی خام و خالی از شعور سیاسی است که نتیجه آن انزوای بیشتر واشنگتن در معادلات بینالمللی خواهد بود.

پرفسور خدیجه بریل دده اوغلو رییس دانشکده روابط بین الملل دانشگاه گالاتاسارای استانبول در گفت و گو با تلویزیون تی.آر.تی به موضوع تحریم های آمریکا علیه ترکیه پرداخت و اظهار کرد: محکومیت کشیش برونسون نمی تواند دلیل قانع کننده ای برای تحریم دو وزیر کابینه از سوی آمریکا باشد بلکه موضوعات دیگری علت این واکنش مقامات کاخ سفید است.

وی تاکید کرد: اعلام قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی از سوی ترامپ و انتقال سفارت آمریکا به قدس با واکنش تندی از سوی آنکارا مواجه شد به طوری که صدای اعتراض دولتمردان ما بسیار بلندتر از سایر سران کشورها بود که این موضوع از دید آمریکایی ها غافل نماند.

دده اوغلو، خرید سامانه اس.400، نزدیکی ترکیه به ایران و چین و همچنین تقابل کشور با تروریست های منطقه را عواملی دخیل در انتقام گیری آمریکا از ترکیه دانست.

ایلنور چویک مشاور ارشد اردوغان نیز با انتشار مقاله ای تحت عنوان 'ترامپ، لحاف را به خاطر وجود کک ها آتش می زند' در روزنامه ینی بیرلیک نوشت: دونالد ترامپ و معاون وی، محکومیت حبس خانگی کشیش آمریکایی در ازمیر ترکیه را بهانه کرده و کینه توزانه اقداماتی غیرعقلانی علیه روابط دو کشور انجام می دهد به طوری که دوستی میان دو کشور در آینده ای نزدیک با مخاطرات جدی مواجه خواهد شد.

وی تحریم دو وزیر ترک از سوی آمریکا را اقدامی خنثی و منفعلانه علیه ترکیه دانست و بیان کرد: این امر تاثیری منفی در ابعاد بزرگ در روابط میان آنکارا و واشنگتن می گذارد.

وی اضافه کرد: در تاریخ جمهوری ترکیه، این برای اولین بار است که آمریکا دو وزیر دولت ترکیه را تحریم می کند که بی تردید این اقدام آنها هیچ شباهتی به رفتار یک کشور متحد را ندارد.

مشاور ارشد اردوغان، سیاست تحریمی ترامپ علیه ترکیه را بی نهایت غیرمسولانه خواند و گفت: ترامپ برای جلب آرای مسیحیان افراطی جامعه آمریکا در انتخابات آتی کنگره این کشور، دست به چنین اقدام تبلیغاتی زده که بسیار مخرب است.

وی تاکید کرد: آمریکا همیشه به کمک ترکیه برای حل بحران های گوناگون در نقاط مختلف جهان احتیاج داشته و دارد و این موضوع را آنها باید به خوبی درک کنند که فردا بار دیگر دست یاری به سوی ما دراز خواهند کرد و رفتار کنونی آنها بی گمان ترکیه را در همراهی با واشنگتن محتاط تر خواهد کرد.

ییغیت بولوت مشاور ارشد اردوغان نیز با حضور در برنامه 'بررسی عمیق' شبکه تی.آر.تی، تحریم دو وزیر ترک از سوی آمریکا را تاییدی بر گفته های همیشگی خود مبنی بر دشمنی عمیق این کشور با ترکیه توصیف کرد و گفت: پیام تهدیدآمیز ترامپ علیه ترکیه، بار دیگر ثابت کرد که واشنگتن نه تنها متحد آنکارا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیست بلکه دشمن استراتژیک ما است و این موضوع را در گفتار و اعمال مقامات کاخ سفید به خصوص در بحران های منطقه ای شاهدیم چرا که سیاست های منطقه ای آنها به رویارویی با ترکیه منتهی می شود و امنیت ملی ما را با مخاراتی مواجه می سازد.

مته یارار کارشناس ارشد امنیتی ترکیه نیز در گفت و گو با شبکه بیاض تی.وی اظهار کرد: بسیاری از اقدامات منطقه ای آمریکا با منافع ملی ترکیه در تضاد کامل است و آمریکایی ها برای همراه کردن ترکیه، فشارهای گوناگونی را بر ترکیه وارد کردند اما بله گفتن آنکارا به واشنگتن بی گمان دست کشیدن از منافع ملی بود.

وی تاکید کرد: حال امروز نیز تحریم دو وزیر کابینه، هیچ ارتباطی با محکومیت کشیش آمریکایی در ازمیر ندارد بلکه ادامه فشار آمریکا بر ترکیه است تا به گمام خودشان، شاید سران آنکارا تسلیم این فشارها شوند.

سعادت اوروچ مشاور ارشد اردوغان با انتشار یادداشتی تحت عنوان 'عمق یافتن شکاف ترکیه با غرب' در روزنامه استار به موضوع تنش جدید در روابط آمریکا و ترکیه پرداخت و نوشت: ترسیم نظم نوین جهانی و یا به عبارتی طراحی معادلات جدید قدرت در سطح جهان به گونه ای پیش می رود که به باور بسیاری از کارشناسان برجسته روابط بین الملل، آمریکا دیگر آن قدرت برتر را در ترسیم معادلات جهانی نخواهد داشت و این موضوع، کاخ سفید را بسیار نگران کرده است.

وی در این یادداشت خود تاکید کرد: فشار آمریکا بر ترکیه دلیل همین نگرانی آمریکا است چرا که آنها با فشار آوردن بر آنکارا، بنا دارند تا از ادامه روند نزدیکی ترکیه به جبهه کشورهای غرب آسیا و آسیا ـ اروپایی جلوگیری کنند و ما را در حلقه متحدان خود در معادلات جدید قدرت در جهان نگه دارند.
هفته گذشته در پی محکومیت قضایی آندرو برونسون کشیش آمریکایی در ترکیه، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری تهدید کرد که به دلیل بازداشت طولانی مدت این کشیش متهم به جاسوسی، ترکیه را هدف تحریم های سنگین قرار می دهد.

سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید هفته گذشته طی مصاحبه ای اعلام کرد که واشنگتن به علت آزاد نشدن آندرو برانسون کشیش آمریکایی بازداشت شده در ترکیه، وزرای دادگستری و کشور ترکیه را تحریم می کند.

وی اظهار کرد: 'ما معتقدیم که برونسون قربانی یک اقدام ناعادلانه و غیر قابل توجیه از سوی دولت ترکیه شده است.'

استیون منوشن وزیر خزانه داری آمریکا نیز اعلام کرد که 'بازداشت ناعادلانه کشیش برانسون و محاکمه ادامه دار او توسط ترکیه، غیرقابل قبول است.'

وزارت امور خارجه ترکیه نیز در واکنش به این اقدام واشنگتن با صدور بیانیه ای اعلام کرد: ''تصمیم آمریکا در تحریم سلیمان سویلو وزیر کشور و عبدالحمید گل وزیر دادگستری ترکیه نه با اصول دولتی انطباق دارد و نه قابل تشریح با مفاهیم حقوقی و عدالت است و تنها ماهیت مداخله جویانه در سیستم حقوقی ترکیه دارد.'

بر اساس تحریم وزارت خزانه داری آمریکا علیه این دو وزیر ترک، دارایی‌ آنها طبق اختیارات دستگاه قضایی آمریکا توقیف و مراوده تجاری با آنها ممنوع می شود.

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه خود دولت ایالات متحده آمریکا را به انصراف از این تصمیم فرا خوانده و اعلام کرد: به این موضع تهاجمی که هیچ مشکلی را نیز حل نخواهد کرد، بدون اتلاف وقت پاسخ متقابل خواهیم داد.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز در واکنش به تصمیم آمریکا در تحریم دو وزیر ترک اعلام کرد که 'اقدام آمریکا در تحریم دو وزیر ترکیه ای بدون ‌پاسخ نخواهد ماند.'

وی طی مطلبی در توئیتر خود تاکید کرد: تا زمانی که آمریکا نپذیرفته باشد که نمی تواند با این شیوه به خواسته های غیرحقوقی خود دست یابد، قادر به حل اختلافات نخواهیم بود.

درخواست قلدرمابانه ترامپ مبنی بر آزادی کشیش دستگیر شده آمریکایی و نیز اعلام تحریم آمریکا علیه دو وزیر کشور و دادگستری ترکیه که از یاران نزدیک اردوغان محسوب می شوند و نقش محوری در پیگیری پرونده های ترور، کودتا و گولن داشته اند، موجی از همبستگی را در میان فعالان سیاسی، رسانه ها و مردم ترکیه ایجاد کرد به طوری که احزاب و چهره های منتقد دولت نیز اقدام آمریکا را در این زمینه تقبیح کردند.

چهار حزب عدالت توسعه، جمهوری خواه خلق، حرکت ملی و نیک ترکیه با انتشار بیانیه ای مشترک در واکنش به این اقدام آمریکا اعلام کردند: ما به تهدیدهای آمریکا با همبستگی و عزم مشترک ملت خود 'نه' می گوییم.

دیروز رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه نیز در واکنشی که رسانه ها دیرهنگام عنوان کردند، به اقدام دولت آمریکا در تحریم وزیر کشور و دادگستری کابینه اش اعتراض کرد و گفت که ترکیه هم به طور متقابل وزیران آمریکا را تحریم می کند.

وی طی سخنرانی در کنگره شاخه زنان حزب عدالت و توسعه ترکیه افزود: در اقدامی متقابل ما هم دارایی وزیران کشور و دادگستری آمریکا را در ترکیه مسدود خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: اقدام اخیر آمریکا علیه ترکیه به خاطر پرونده آندرو برونسون کشیش آمریکایی زندانی، گامی سزاوار یک شریک راهبردی نیست.

اردوغان به صورت غیر مستقیم و خطاب به رییس جمهوری و مقامات آمریکا گفت: 'با دستگیری معاون سابق هالک بانک ترکیه که پیشتر 6 بار به آمریکا رفت و آمد داشته است، در تلاش مبادله با ما نباش'.

وی مسدود کردن دارایی وزیران کشور و دادگستری ترکیه در آمریکا به بهانه مداخله آنها در پرونده آندرو برونسون کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه از سوی مقامات واشنگتن را غیر منطقی خواند.
رییس جمهوری ترکیه تاکید کرد: کسانی با سخنان تهدید آمیز و تحریم های بی ارزش در صدد مجبور کردن ترکیه به عقب نشینی هستند، این کشور و این ملت را اصلا نشناخته اند.

وی با بیان این که آمریکا نمی‌تواند با تکرار اشتباهات کشورهای اروپایی به موفقیتی دست یابد، ادامه داد: ترکیه اجازه نمی دهد که به عنوان ابزار و بازیچه سیاست داخلی کشورهای اروپایی و آمریکایی مورد سوء استفاده قرار گیرد.

آندرو برونسون کشیش آمریکایی در شهر ازمیر ترکیه تحت محاکمه‌ بوده و از نهم دسامبر 2016 (19 آذرماه 1395) در بازداشت موقت به سر می برد.

این کشیش آمریکایی به اتهام همکاری با کودتاگران ترکیه، همدستی با گروه های تروریستی، همکاری با گروه گولن و پ.ک.ک و نیز جاسوسی به نفع آمریکا به 35 سال زندان محکوم شده ولی حکم او قطعی نشده است.

برونسون در حال طی دوران بازداشت موقت خود بود ولی دادگاه ازمیر هفته گذشته با توجه به وضعیت جسمانی، حکم زندان وی را به حبس خانگی تبدیل کرد.

صدور این حکم و ادامه زندانی شدن این کشیش آمریکایی در ترکیه، تنش جدیدی را در روابط بین آنکارا و واشنگتن ایجاد کرد.

دادگاه کیفری شهر ازمیر ترکیه هفته گذشته درخواست وکیل این کشیش آمریکایی بازداشتی در ترکیه برای لغو حبس خانگی و ممنوعیت خروج وی از کشور را رد کرد.

جلسه بعدی دادگاه برونسون 50 ساله اهل کارولینای شمالی که بیش از دو دهه است در ترکیه زندگی می کند، قرار است 12 اکتبر سال جاری(20 مهر ماه 97) برگزار شود و ممکن است به تحمل حداکثر 35 سال زندان محکوم شود.

دولت آمریکا در یک سال و نیم سال گذشته همواره خواهان آزادی این کشیش بوده و محاکمه وی در این مدت جزو اختلافات آنکارا و واشنگتن بوده است.

مقامات واشنگتن معتقدند که این کشیش به علت خودداری آمریکا از استرداد فتح الله گولن متهم کودتای دو سال پیش، گرو گرفته و با هدف فشار بر دولت آمریکا زندانی شده است ادعایی که مقامات آنکارا آن را رد کرده و پرونده اون را یک پرونده حقوقی عادی و قضایی اعلام می کنند.

ایرنا 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین