کد خبر: ۵۳۸۴۹
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۳
اسماعیل هنیه:

خشونت طلب نیستم، قربانی اشغالیم

آفتاب‌‌نیوز : آیا دولت وحدت ملی که حماس نیز بخسی از آن خواهد بود اسرائیل را به رسمیت خواهد شناخت؟ در این صورت آیا این پذیرش بدین معناست که حماس  از مواضع پیشین خود عقب‌نشینی کرده است؟
حماس با تشکیل دولت وحدت ملی براساس سند ملی توافق می‌کند. براین اساس دولت فلسطین با توجه به خطوط مرزی سال 1967 تشکیل می‌شود. اما در این سند سخنی از به رسمیت شناختن اسرائیل نیامده است. حماس نیز حق تعیین نخست‌وزیر آتی را خواهد داشت که به نمایندگی از طرف دولت وحدت ملی سخن می‌گوید. بدین ترتیب شخص نخست‌وزیر الزاما نباید مواضع حماس را بیان کند. 

نقشه شما برای حل بحران اقتصادی فلسطین چیست؟
بحران اقتصادی در فلسطین رو به گسترش است. این بحران نیز ناشی از آمار بالای بیکاری و زندگی کردن اکثریت مردم در زیر خط فقر است. تحریم نیز اقتصاد را فلج کرده است. ما تمام تلاش خود را برای پایان دادن به این تحریم به کار گرفتیم. ما در جمع‌آوری کمک‌های خارجی موفق بوده‌ایم اما غرب و آمریکا مانع از رسیدن این کمک‌ها به مردم می‌شوند.
ما برای از میان بردن مشکلات اقتصادی طرح‌های بسیاری داریم اما ادامه این اشغال به منزله سنگ اندازی در عملی کردن این طرح‌ها است. در صورتی که بتوانیم به تحریم پایان دهیم، مرزها نیز بازخواهد شد و صادرات و واردات کالاهای مورد نیاز را آغاز خواهیم کرد. 

برای جلوگیری از آغاز جنگ داخلی چه راهکارهای امنیتی دارید؟
مطالبه جدی حماس، حضور تمامی فلسطینی‌ها در کنار یکدیگر و بی‌هیچ درگیری است. فتح و حماس نیز برای پایان دادن به اختلاف‌های داخلی بسیار مصمم هستند. کاملا مشهود است که امنیت فلسطین به دنبال مشکلات موجود مختل شده است. اما با وجود تمامی حوادث و اختلافات داخلی به هیچ‌وجه خواهان برپایی جنگ داخلی نیستیم، چرا که تمامی فلسطینی‌ها خواهان حفظ وحدت کشور هستند. 

‌آیا قصد دارید نیروهای امنیتی ویژه حماس را که سال جاری تشکیل دادید، منحل کنید؟
این گروه امنیتی توسط هیچ سازمان خاصی احیا نشده و کاملا قانونی است. ابومازن نیز بر فعالیت آن مهر تایید زده است. این گروه در حوزه‌های مختلف برای برقراری نظم و قانون فعالیت می‌کند. هرگز نیز وضع بدین ترتیب نبوده که این گروه امنیتی قصد سوء استفاده از قدرت خود را داشته باشد. 

آیا امکان وتو تصمیم‌هایی نخست‌وزیر توسط حماس وجود دارد؟ 
خیر. میان دولت و حماس خط تفکیک وجود دارد. زمانی که حماس قصد اتخاذ تصمیم جدیدی را می‌گیرد میان مقر ما در نوار غزه،کرانه باختری و رهبری حماس در خارج از کشور مشورتهایی صورت می‌گیرد. خالد مشعل ریاست دفتر حماس را برعهده دارد. وی از پرنفوذ‌ترین چهره‌ها در این جنبش محسوب شده و تاثیر بسزایی بر رویکرد حماس دارد. البته هیچ کدام از اعضا حق اتخاذ تصمیم نهایی به تنهایی را ندارند. 

معاون شما ـ احمد یوسف ـ اخیرا پیشنهاد آتش‌بس با اسرائیل را داده بود. آیا شما می‌توانید با در اختیار گرفتن کنترل تمامی گروه‌ها، این آتش‌بس را تضمین کنید؟ 
ما پیشنهاد آتش‌بس محدود با اسرائیل را برای تشکیل کشور فلسطین با توجه به مرزهای سال 1967، بازگشت پناهندگان و آزادی اسرا در بند را مطرح کردیم. اما اسرائیل با ادامه حمله به مناطق مختلف فلسطین این آتش بس را نپذیرفت. 

آیا حماس حاضر به خلع سلاح‌ است؟
حماس نیز مانند هر گروه فلسطینی دیگری به تفکر مقاومت در برابر اشغال فلسطین معتقد است. بنابراین به مقاومت تا زمان آزادی فلسطین و دفاع در برابر حملات اشغالگران ادامه می‌دهد. دفاع از فلسطن و فلسطینی‌ها از حقوق اصلی ما است. ما خشونت طلب نیستیم بلکه قربانی این اشغال ظالمانه شدیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین