کد خبر: ۵۳۹۵۴۳
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۸

تدوین طرح مطالعاتی احیای دریاچه بختگان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار تهیه و تدوین طرح مطالعاتی احیای دریاچه بختگان با محوریت دانشگاه شیراز شد و گفت: در صورت ارائه نشدن برنامه ریالی در این باره هزینه نخواهیم کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
عیسی کلانتری امروز در جلسه ستاد احیای تالاب‌های فارس، استقرار دانشگاه شیراز، وجود حوزه‌ آبخیز و آبریز و نیروهای متحصص در استان فارس را دلیلی متقن برای آغاز طرح مطالعاتی احیای دریاچه بختگان با اقتباس از دریاچه ارومیه دانست و گفت:‌ اصرار دارم ظرف دو ماه آینده با کار شبانه‌روزی پیش از آغاز فصل بودجه ۹۸ این مهم آماده ارائه شود تا در قانون بودجه سال آینده هزینه‌های‌ مطالعاتی و احیانا اجرایی آن تامین شود.

وی با بیان اینکه دولت آمادگی برای تامین منابع لازم در این خصوص را دارد، تاکید کرد: باید مشخص شود که به ازای هر میزان هزینه، چه میزان آب به دریاچه بختگان وارد و این دریاچه احیا خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همانگونه که در بحث زیرگردهای خورستان در بخش منشاء داخلی استاندار مامور تهیه برنامه شده از استاندار فارس نیز تقاضا دارم که شخصا مسئولیت ارائه برنامه احیای دریاچه بختگان را بر عهده گیرد.

کلانتری یادآور شد: برنامه‌ای باید تنظیم شود که توجیه هزینه‌کرد و اثر بخشی و تعهد نسبت به اجرا را مشخص کند.

وی با بیان اینکه کارگروه یا ستادی متشکل از همه نیروهای اجرایی دولتی و دانشگاهی به همراه شبکه پایش تشکیل شود،گفت: جهت افزایش کیفیت مطالعات پایه‌ای این طرح می‌توان از نیروهای متخصص دانشگاه شریف نیز کمک گرفت. همه هزینه مطالعاتی را به شرط اثربخشی تامین می‌کنیم.

کلانتری همچنین با اشاره به پیش‌بینی‌های یکی از اساتید فیزیک دانشگاه شیراز مبنی بر تغییر بارش‌ها از نیمه جنوبی کشور و عدم تکرار آن‌ها در سال‌های آینده، خاطرنشان کرد: به اعتقاد این استاد اگر فکری به حال این موضوع نشود بارش‌های نیمه جنوبی ایران به سمت شمال حرکت خواهد کرد.

وی ادامه داد: ما در مواجهه با چنین پیش‌بینی‌هایی چه کردیم؟ به جای راهکارهای عملی به افزایش مصرف، به تمسخر گرفتن محققان و دانشمندان و  تشویق کاهش مصرف برای افزایش تولید متمرکز شدیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به حوزه آبخیز دریاچه ارومیه و تاثیر ۱۸ درصدی خشکیدگی براثر تغییر اقلیم اشاره واظهارکرد: در حالی که انتظار می‌رفت تغییر اقلیم‌ها بیشترین علت خشکیدگی این دریاچه باشد اما متاسفانه ۸۲ درصد از علت این خشکیدگی مربوط به زیاده خواهی افراد و سیاست‌های غلط بوده است.

کلانتری با بیان اینکه منابع آبی استان فارس به‌ویژه در زمینه تالاب و دریاچه‌ها در سال‌های ۴۹ تاکنون قابل مقایسه نیست، گفت: سال ۷۵ مرحوم جواهری - یکی از مشاوران محیط زیست - اعلام کرد که باید جلوی کشت دوم در فارس گرفته شود اما توجه نشد و وضعیت فعلی حادث شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد:‌ رئیس جمهوری در سال ۹۲ نیز یکی از وعده‌های خود را بررسی و پیگیری احیای دریاچه ارومیه در نخستین دستور کار هیئت دولت اعلام کرد اما وزیر نیرو با رد مجری‌گری این طرح، این اقدام را به سازمان محیط زیست کشور واگذار کرد.

کلانتری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت استفاده بهینه از منابع آبی اظهارکرد: اگر قرار باشد آبیاری تحت فشار منجر به توسعه کشت شود، وضع به مراتب بدتر از موقعیت فعلی خواهد شد و با این روش همه آب‌ها مصرف و خشکیدگی سریع‌تر حاصل خواهد شد.

وی همچنین پس از ارائه گزارشی از روند منابع آبی و سدهای استان فارس توسط رئیس سازمان آب منطقه‌ای استان فارس، ضمن ابراز گلایه از وزارت نیرو در اعلام آمار و ارقام‌های گنگ و مبهم و بعضا پنهان از میزان مخازن و کسری آنها، گفت: در حالی که وزیر نیرو اعلام می‌کند سالانه حدود ۷.۵ میلیارد مترمکعب آب از چاه‌های غیرمجاز برداشت می‌شود اما این رقم به حدود ۱۶ میلیارد مترمکعب در سال می‌رسد و هنوز اعلام می‌شود که ۵ تا ۷ میلیارد آب برداشت می‌شود.

به گزارش ایسنا، کلانتری در خاتمه گفت: امروز در حالی‌که مقرر شده حتی یک هکتار کشت دوم در کشور انجام نشود اما شاهدیم که استانی مانند اذربایجان غربی در این باره تخلف و به ناچار سازمان بازرسی ورود می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین