کد خبر: ۵۴۶۷۱۴
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵

غذاهای سنتی محبوب گردشگران با " سفر باتو "

در کنار رستوران‌های مجلل با منوهای وسوسه‌کننده، غذاهای خیابانی یکی از گزینه‌های محبوب توریست‌ها و افراد محلی در هر شهری است.
آفتاب‌‌نیوز :
در ادامه با غذاهای محبوب چند شهر مهم و محبوب گردشگران را که توسط سایت "سفر باتو" تهیه شده است بخوانید.

غذاهای استانبول

نان سیمیت

در استانبول نمی‌توان فردی را از تمام طبقات اجتماعی یافت که قدرت مقاومت در برابر عطر نان تازه‌‌ای را داشته باشد که در کنجد غلت خورده و در مجاورت حرارت آتش، برشته شده است. اگر آمریکایی‌ها با لیوان‌های سلولزی حاوی قهوه در حال رفتن به سرکار شناخته می‌شوند، نماد ساکنان استانبول در ساعات اولیه صبح را نیز باید سیمیت‌های پیچیده شده در کاغذ خواند که می‌توان لذت آن را نوشیدن چای در یک استکان کمر باریک شیشه‌ای دوچندان کرد. البته سیمیت در طول روز نیز در دسترس است و می‌توان این نان را از گاری‌هایی که سیمت می‌فروشند یا از نانوایی‌ها تهیه کرد. جزئیات بیشتر در مورد تور استانبول را در سایت سفر باتو مشاهده کنید.

بالیک اکمک

مجاورت استانبول با تنگه‌ی بسفر علاوه بر مناظر زیبا و به یادماندنی، هدیه‌ی دیگری نیز برای این شهر دارد و آن رژیم غذایی مملو از غذاهای دریایی ساکنان این شهر است. ماهی علاوه بر منوی رستوران‌های پر زرق و برق، راه خود را به دکه‌های خیابانی نیز باز کرده و در صورت عبور از محلاتی نظیر کاراکوی (Karakoy) و امین انو (Eminonu) که در مجاورت ساحل قرار دارند، می‌توان رایحه‌ی مست کننده‌ی ماهی سرخ شده در روغن زیتون یا کره را احساس کرد. یقینا نشستن در کنار پل گالاتا و تماشای منظره‌ی استانبول با یک ساندویچ ماهی سرخ شده بسیار به یادماندنی تر خواهد بود. به گفته‌ی افراد محلی، ساندویچ ماهی که پس از نشستن در این مکان سرو شده و میل می‌شود، بسیار لذت بخش‌تر از زمانی است که آن را بصورت ایستاده بخورید.

دوروم

دوروم از نظر مواد مورد استفاده در آن یکی از متنوع‌ترین غذاهای خیابانی عرضه شده در استانبول است. دوروم بیشتر به عنوان یک میان وعده مورد استفاده قرار می‌گیرد و نام آن نیز گویای همین مساله است. دوروم در واقع ترکیبی از نانی شبیه به لواش با محتویاتی نظیر مرغ، گوشت، و پنیر یا انواع سبزیجات است که بصورت لقمه‌ای مصرف می‌شود. شکل ظاهری دوروم و دست و پاگیر نبودن مصرف آن، این غذا را بسیار محبوب کرده است. برای صرف بهترین دوروم‌های استانبول بهتر است در میدان معروف تاکسیم به سراغ بامبی یا کیزیل کایالار بروید.

کوکورچ

کوکورچ یکی از محبوب‌ترین و در عین حال منفورترین غذاهای خیابانی است که در استانبول به فروش می‌رسد. کوکورچ در واقع کباب روده‌ی گوسفند است که بصورت تابیده شده با فلفل ترکیب می‌شود و می‌توان آن را به‌همراه نیم یا یک چهارم قرص نان تهیه کرد. به طور حتم این غذا محبوب هر فردی نیست. بسیاری از افراد به دلیل دقتی که در نظافت این بخش از بدن گوسفند باید به خرج داد، از خوردن آن امتناع می‌کند. در هر صورت یکی از بهترین مکان‌ها برای خوردن کوکورچ، شامپیون کوکورچ (Sampiyon Kokorec) است.

غذاهای گرجستان

خینکالی

در سفر با تور گرجستان حتما این غذا را امتحان کنید.خینکالی یکی از محبوب ترین غذاهای ملی گرجستان است که ظاهری مشابه پیراشکی ایرانی ها دارد.

این غذا شامل لقمه های خمیری و آردی می شود که درون این لقمه ها از گوشت و ادویه پر می شود. خینکالی در نواحی مختلف گرجستان با مواد مختلفی پر می شود، اما رایج ترین ترکیب، مخلوطی از گوشت گاو و گوشت خوک است. در نواحی کوهستانی گرجستان، خینکالی را با گوشت بره می پزند. البته می توان برای پر کردن خینکالی از ترکیبی چون پنیر، قارچ و سیب زمینی له شده نیز استفاده کرد.

در شهرهای گرجستان، دو نوع خینکالی معروف است: خینکالی با جعفری و خینکالی بدون جعفری.

چخخبیلی

چَخُخبیلی نوعی خورشت گرجی و یکی از غذاهای سنتی این کشور است که بسیار آسان تر از تلفظش طبخ می شود.

این غذا در واقع ترکیب خوشمزه ای از سوپ گوشت گاو، خورشت مرغ و سبزیجات تازه ای چون ترخون است.

نام خورشت چخخبیلی از کلمه «خوخوبی» گرجی گرفته شده که به معنای قرقاول می باشد، چرا که در دستور طبخ اصلی این غذا از گوشت قرقاول و گوشت گاو استفاده می شده. البته می توان از گوشت بوقلمون، اردک و یا مرغ به جای گوشت قرقاول استفاده کرد. از آن جا که امروزه در گرجستان گوشت مرغ بیش از همه متداول است، اغلب آن را با مرغ می پزند.

معمولا چخخبیلی را با نان سرو می کنند.

شیشلیک

شیشلیک این کباب خوشمزه از جمله غذاهای مشترک در فرهنگ های غذایی غرب آسیا، آسیای میانه، قفقاز و حتی مرکز و شرق اروپا است که علاوه بر کشور خودمان، در کشورهایی چون گرجستان، ترکیه، افغانستان، آذربایجان، پاکستان، روسیه، لهستان، لیتوانی و ارمنستان به چشم می خورد.

همان طور که می دانید شیشلیک نوعی کباب است که در اصل از تکه های گوشت بره تهیه می شود، اما بسته به منطقه و نوع ترجیحات مذهبی ممکن است از گوشت گاو و خوک هم برای پخت آن استفاده شود. سیخ های گوشت یا به تنهایی بر روی آتش کباب می شود و یا ممکن است همراه با چربی، فلفل، سبزیجات، پیاز و یا قارچ کباب شود.

چیکن تاباکا

چیکن تاباکا یکی دیگر از غذاهای سنتی گرجستان است که در آن تکه های مرغ سوخاری می شوند و همچنین در دیگر کشورهای سرزمین قفقاز نیز بسیار محبوب است.

چیکن تاباکا علاوه در گرجستان، در روسیه هم یکی از غذاهای معمول رستوران ها محسوب می شود و همچنین آن را در بسیاری از رستوران های اروپای شرقی و کشورهای مرکز اروپا خواهید دید.

ابتدا مرغ را در یکی از ظروف قدیمی گرجستانی به نام تابه سرخ می کنند. برای آن که مرغ ها کاملا سرخ شوند، آن ها را در کف تابه پهن کرده و بعد با استفاده از وزنه ای تکه های مرغ را فشرده می کنند. امروزه برای این کار از تابه های به خصوصی استفاده می شود.

چیکن تاباکا اغلب با سیر و یا سس های مخصوص گرجی طعم دار می شوند.

غذاهای مشهد

چنگالی

از غذاهای محلی شهر مقدس مشهد چنگالی است که امروزه تنها مادربزرگ‌ها یا مشهدی‌های اصیل دستور پخت آن را می‌دانند.

دستور پخت: نان بیات خرد شده را در روغن داغ می‌ریزند و به آن شکر، شیره یا عسل اضافه می‌کنند.

مشهدی‌ها این غذا را به علت چنگمال شدن آن چنگالی می‌نامند.

رشته پلو

رشته پلو یکی از غذاهای است که باید در سفر با تور مشهد حتما آن را بخورید.یکی دیگر از غذاهای محلی مشهد، رشته پلو می‌باشد. اغلب مردم مشهد این غذا را در شب تحویل سال و طبق سنت برای افزایش طول عمر و به دست گرفتن رشته کارها می‌خورند. رشته‌پلو عذایی بسیار خوشمزه و لذیذ می‌باشد.

ترکیبات این غذا شامل: رشته پلویی، برنج، ران مرغ، پیاز، زعفران، نمک و غیره می‌باشد.

آش کوفته قلقلی:

از غذاهای محلی مشهد که بسیار خوشمزه می‌باشد، آش کوفته قلقلی است. این آش از دیرباز در شهر مشهد پخت می‌شود.

دستور پخت: پیاز را خرد کرده و در کمی روغن تف می‌دهیم. سپس نمک و فلفل را می‌افزاییم. بعد از آن برنج و لپه را که گذاشتیم کمی خیس بخورد را اضافه می‌کنیم و با مقداری آب و سبزی آش می‌گذاریم تا بپزد. سپس گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده و نمک و فلفل مخلوط کرده، ورز می‌دهیم و به صورت کوفته‌های ریز قلقلی می‌کنیم.در اکثر مواقع مردم مشهدآش کوفته قلقلی را با ماست می‌خورند. سایر قیمتهای مناسب تور لحظه آخری را از دست ندهید.

کشک بادمجان

این غذای محلی را در هر خطه به گونه‌ای درست می‌کنند، اما مشهدی‌ها آن را با نعنا داغ، سیر رنده شده، گردو خرد شده مخلوط کرده و می‌خورند. کشک بادمجان یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی مشهد است. ماده اصلی که برای پخت آن استفاده می‌شود بادمجان می‌باشد.

آش لخشک

از غذاهای محلی مشهد آش لخشک می‌باشد. این آش که نوعی آش رشته به شمار می‌آید تفاوتی با دیگر آش‌ها دارد. تفاوت آن در این است که به جای حبوبات از عدس استفاده می‌شود و سبزی آش و رشته بلند و پهن به نام لخشک پخته می‌شود. چاشنی آن، کشک و نعنا داغ یا سیر داغ و پیاز داغ است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین