کد خبر: ۵۴۸۹۸۴
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۰
پمپئو عصبانیت آمریکا را از رای دادگاه لاهه نشان داد

پمپئو: آمریکا به توافق‌ مودت با ایران پایان می‌دهد

وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حکم دادگاه لاهه گفت که کشورش به توافق مودت با ایران (1955) پایان می‌دهد. او گفت: «اعلام می‌کنم عهدنامه مودت با ایران را فسخ می‌کنیم. این تصمیمی است که ۳۹ سال پیش باید انجام می‌شد.» وی همچنین بار دیگر ایران را تهدیدی علیه اماکن دیپلماتیک امریکا در عراق توصیف کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
وزیر خارجه آمریکا با عصبانیت به رای دادگاه بین المللی لاهه اشاره کرد و گفت: می خواهیم از پیمان مودت ایران و آمریکا خارج شویم.

مایک پمپئو  وزیر خارجه آمریکا تصمیم  دادگاه بین‌المللی‌ لاهه در صدور حکم برای پرنده شکایت ایران علیه امریکا را درست ندانست و با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده علیه کشورمان، ایران را با عنوان منشاء اصلی تهدیدات علیه نمایندگی‌های آمریکا در عراق متهم کرد.

وی مدعی شد: ما(آمریکا) برای مسائل انسان دوستانه برای مردم ایران استثنا قائل هستیم.

 مایکل پمپئو روز چهارشنبه در کنفرانس خبری افزود: ایران تلاش کرده است در حق حاکمیت آمریکا دخالت کند، این کشور برای فعالیت های تبلیغاتی خود سوء استفاده می کند و این تصمیم دادگاه درست نیست. دادگاه لاهه فراموش کرده است که صلاحیت چنین حکمی را ندارد و ما بدون توجه به این رای، با وزارت خزانه‌داری برای اعمال تحریم ها همکاری می کنیم.

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در واکنش به حکم دادگاه لاهه به سود ایران اعلام کرد کشورش عهدنامه مودت با ایران را لغو می‌کند.

دیوان بین‌المللی دادگستری روز چهارشنبه برای اعلام رأی موقت خود درباره درخواست‌های ایران در ارتباط با پیمان مودت با آمریکا، تشکیل جلسه داد و نهایتا بخشی از تدابیر درخواستی ایران را پذیرفته و آمریکا را به رفع محدودیت‌های انسان‌دوستانه، کشاورزی و هوانوردی ملزم و طرفین را از اقداماتی که می‌تواند به تشدید مناقشه منجر شوند، منع کرد.

جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۵ تیر ۱۳۹۷ دو سند تقدیم دیوان مزبور کرد، یکی «دادخواست» تنظیم شده علیه ایالات متحده آمریکا که حاوی تشریح مسئولیت بین‌المللی این دولت و نقض پیمان مودت (۱۳۳۴) است و دیگری «درخواست» از دیوان برای صدور دستور موقت که در صورت تحقق، آمریکا موظف خواهد بود از اجرای تحریم‌ها تا زمان صدور رأی نهایی خودداری کند.

در این شکایت، مستدلاً تشریح شده است که تصمیم ۸ می ۲۰۱۸ آمریکا در اعمال مجدد تحریم‌های هسته‌ای با تعهدات بین‌المللی ایالات متحده به ویژه مواد ۴، ۷، ۸ ، ۹ و ۱۰ معاهده مودت ۱۳۳۴ نیز مغایرت دارد و ایالات متحده ملزم است ضمن توقف این اعمال متخلفانه بین‌المللی، کلیه خسارات وارده را جبران کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا و ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین