کد خبر: ۵۵۲۰۲۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷
صدها میلیارد دلار قرارداد وعده داده‌شده بن سلمان با شرکت‌های آمریکایی در معرض خطر قرار گرفته‌اند

سعودی‌ها در پی اغوای ترامپ با قراردادهای تجاری و تسلیحاتی|فارین پالسی: ولیعهد عربستان دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است| سناتورهای جمهوریخواه: بن سلمان باید کنار گذاشته شود

به نظر نمی‌رسد رییس جمهوری امریکا متوجه شده باشد که این عربستان سعودی است که به تسلیحات نظامی و فناوری امریکایی بیشتر نیاز دارد. گویا او بر این باور است که امریکا بیشتر نیازمند سرمایه‌گذاری سعودی‌ها در آن کشور است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- نشریه "فارین پالسی" در گزارشی ضمن انتقاد از موضع ترامپ درباره عربستان سعودی و رفتار آن کشور در قبال کشته شدن "جمال خاشقجی"، روزنامه نگار سعودی می‌نویسد: "ترامپ تنها گفت که بسیار ناراحت‌کننده است که مشخص شده خاشقجی به قتل رسیده است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این نخستین نشانه‌ای بود که ترامپ ممکن است با نتیجه‌گیری مقام‌های ترکیه مبنی بر این که محمد بن سلمان و تیم امنیتی او عامل قتل خاشقجی بوده‌اند موافقت کرده باشد. با این حال، مقام‌ها و تحلیگران می‌گویند که واکنش ترامپ تنها آغاز یک جنگ جدی میان خواسته و اراده واشنگتن و ریاض است که می‌تواند بر روابط میان دو کشور ماه‌ها و سال‌ها تاثیر منفی بگذارد.

سعودی‌ها در پی اغوای ترامپ با قراردادهای تجاری و تسلیحاتی| سناتورهای جمهوریخواه: محمد بن سلمان باید کنار گذاشته شود

برای سعودی‌ها سلاح‌های انتخابی در این نبرد ژئوپولیتیک قراردادهای چند میلیارد دلاری و کاهش میزان فروش نفت هستند و برای امریکایی‌ها تسلیحات نظامی و فناوری آن کشور خواهند بود. البته سعودی ها به شدت امیدوارند که بحران تداوم پیدا نکند و ترامپ نیز همین علاقه متقابل را دارد. با این حال، انتخابات کنگره در پیش است و نمایندگان امریکایی ترامپ را تحت فشار قرار داده‌اند. 

اکنون مقام‌های سعودی به دنبال آن هستند که فردی را در این پرونده قربانی کرده و به عنوان مقصر اصلی نشان دهند. ترامپ ممکن است با این موضوع راضی شود اما نمایندگان هر دو حزب در کنگره معتقدند که شواهد غیرقابل انکاری وجود دارند که نشان می‌دهند محمد بن سلمان مسئولیت مستقیم در قتل خاشقجی را داشته و او فرمان را صادر کرده است. 

سعودی‌ها در پی اغوای ترامپ با قراردادهای تجاری و تسلیحاتی| سناتورهای جمهوریخواه: محمد بن سلمان باید کنار گذاشته شود

در حال حاضر در جنگ وحشیانه عربستان سعودی در یمن آن کشور از سلاح‌های امریکایی استفاده می‌کند. سناتورهای امریکایی خواستار توقف فروش تسلیحات به عربستان سعودی از سوی امریکا هستند. حتی "لیندسی گراهام" از سناتورهای جمهوریخواه حامی عربستان سعودی نیز می‌گوید که محمد بن سلمان باید از مقام خود کنار گذاشته شود. همان‌گونه که محمد بن سلمان برای حفظ ولیعهدی و احتمالا تاج و تحت آینده‌اش مبارزه می‌کند، صدها میلیارد دلار قرارداد وعده داده‌شده او با شرکت‌های امریکایی پس از بحران ناشی از قتل خاشقجی در معرض خطر قرار گرفته‌اند. کارشناسان سعودی می‌گویند که ولیعهد عربستان سعودی با استفاده از این اهرم سعی خواهد کرد تا ترامپ را منعطف‌تر سازد. "بروس ریدل" کارشناس سابق سیا می‌گوید که عربستان سعودی به وضوح تهدید خود در مورد برهم زدن قراردادها با امریکا را مطرح کرده است و صریحا می‌گوید که از روس‌ها تسلیحات می‌خرد. از نظر ریدل اما این ادعا بی‌پایه است چرا که ریاض نمی‌تواند روی اف-15های خریداری شده از امریکا موتور روسی قرار دهد! 

این نشریه می‌نویسد صادرات نفت به عنوان سلاح عربستان سعودی نیز موثر نیست؛ هر چند نقش عربستان سعودی به عنوان یک تولیدکننده نفتی مهم است؛ چرا که ترامپ از طریق آن فشار اقتصادی را بر ایران افزایش می‌دهد. با این حال، از دید "فارین پالسی" اکنون اقتصاد سعودی نیازمند پول بیشتر برای خرج کردن در جنگ پرهزینه یمن است؛ در نتیجه عربستان سعودی نمی‌تواند در زمینه نفتی نیز مانور گسترده‌ای دهد. 

این نشریه در ادامه می‌نویسد:"به نظر می‌رسد ترامپ و کنگره نسبت به محمد سلمان در مورد رابطه امریکا و عربستان سعودی از قدرت و دست بالای بیشتری برخوردار هستند. اگرچه تنها بخش کوچکی از قراردادهای 110 میلیارد دلاری عربستان سعودی و امریکا تحقق یافته است، سعودی ها برای ادامه جنگ در یمن به تسلیحات امریکا نیاز جدی دارند. عملا ناممکن است که ریاض بخواهد از امریکا تسلیحات نخرد چرا که ارتش و سیستم دفاعی و نظامی عربستان سعودی با تجهیزات امریکایی انطباق یافته و قابلیت سازگاری با تسلیحات چینی و روسی را ندارد. 

سعودی‌ها در پی اغوای ترامپ با قراردادهای تجاری و تسلیحاتی| سناتورهای جمهوریخواه: محمد بن سلمان باید کنار گذاشته شود

"مایکل اوهانلون" از کارشناسان امنیتی "بروکینگز" می‌گوید امریکا باید از فرصت کنونی استفاده کرده و بر عربستان سعودی فشار آورده تا سیاست مخرب خود در قبال جنگ یمن را تعییر دهد. اگر انزوای بین المللی عربستان سعودی ادامه یابد محمد بن‌سلمان راهی جز پایان دادن به جنگ در یمن و کاهش هزینه‌های سرسام‌آور جنگی نخواهد داشت. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
0
0
پس تازه می فهمید امریکا کشور بسیار مهمی است و نظرش میتواند درد سر ایجاد کند...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
0
0
قطعاهمینطور است.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین