کد خبر: ۵۵۳۹۷۵
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳

کیهان: انتقاد آیت‌الله یزدی دلسوزانه بود| روزنامه جمهوری اسلامی: یک هفته قبل از نامه آیت‌الله یزدی، آیت الله شبیری از افول اخلاق در حوزه‌های علمیه گلایه کرد| حجتی کرمانی: آقای یزدی! اقرار کنید اشتباه کرده‌اید

نامه آیت الله یزدی به آیت الله شبیری زنجانی با انتقادهای گسترده‎های مواجه شده است. امروز نیز روزنامه‎های کشور به این موضوع پرداخته‎اند.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود نوشت:حدود یک هفته قبل از انتشار نامه آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی به مرجع اخلاق محور حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی، خبری به رسانه‌ها از قول این مرجع تقلید راه یافت که از نگرانی ایشان درباره افول اخلاق در حوزه علمیه حکایت داشت.

این مرجع تقلید در دیدار دبیر شورای عالی حوزه علمیه قم گفتند: «شرایط کنونی ایران و جهان، ویژه است و حوزه علمیه قم به تقویت اخلاق نیاز دارد. زمانی که مرحوم آقای خمینی درس اخلاق می‌گفتند تا چند روزی حوزه یک حال و هوای دیگر داشت. امروز جای این درس اخلاق در حوزه خالی است...»

ویژگی بارز حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی این است که خود به آنچه می‌گویند عمل می‌کنند. این ویژگی در سکوت این روزهای ایشان در برابر نامه آیت‌الله یزدی متجلی شده است و همانطور که در خبرها آمده دفتر ایشان اعلام کرد: حضرت آیت‌الله شبیری نظری درخصوص این نامه ندارند و فعلاً سکوت در پیش گرفته‌اند.»

در مطالبی که در روزهای اخیر به دلیل انتشار نامه رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی در رسانه‌ها مشاهده می‌شود، انواع برخوردها را می‌توان دید. رعایت اخلاق، در بعضی از عکس العمل‌ها مشهود است کما اینکه بعضی از آنها در عین حال که درصدد تذکر اخلاقی به نویسنده نامه برآمده‌اند خودشان ادبیاتی را بکار گرفتند که اخلاق در آن رعایت نشده است. بگذریم از افرادی که اصولاً نگارش و انتشار این نامه را امری طبیعی و حتی لازم تلقی کرده و در صدد توجیه آن برآمده اند، اقدامی که با هیچ معیاری منطبق نیست. همچنین بگذریم از کسانی که از فرصت پیش آمده درصدد استفاده سیاسی به نفع خود و گروه و جناح خود برآمده‌اند که این نیز دور از اخلاق است.

آنچه بیش از همه مایه نگرانی است، گم شدن اخلاق در حوزه‌های علمیه است. متاسفانه عده‌ای در حوزه به بهانه انجام اقدامات انقلابی، معیارهای اخلاقی را زیر پا می‌گذارند و هر کاری که می‌خواهند انجام می‌دهند و هرچه می‌خواهند می‌گویند. ما که در جامعه و در میان مردم هستیم، به روشنی می‌بینیم و سوگمندانه می‌شنویم که عموم مردم از این قبیل رفتارها که به نام روحانیت و حوزه صورت می‌گیرد نگران و ناراضی هستند. مردم از انقلاب، اخلاق و آداب اسلامی و انسانی و حفظ حرمت‌ها را انتظار دارند به ویژه از روحانیت و حوزه علمیه قم...

اگر در ماجرای نامه نگاری اخیر و عکس العمل‌هائی که نشان داده شده، خیری وجود داشته باشد این است که همه بفهمیم دچار فقر اخلاقی شدیدی هستیم. همه باید این تصور غلط را کنار بگذاریم که انقلابی بودن یعنی پرخاش کردن به این و آن و حرمت‌ها را نادیده گرفتن...

کیهان:انتقاد آیت الله یزدی دلسوزانه بود

در همین حال روزنامه کیهان نوشت: انتقاد دلسوزانه آیت‌الله یزدی از آیت‌الله شبیری زنجانی بهانه‌ای شد تا عده‌ای که پیش از این حتی در رسانه‌های خود به تحسین توهین‌کننده به پیامبر اکرم(ص) پرداخته و ولایت امیرالمومنین(ع) را منکر شدند در پی عوام‌فریبی به نام دفاع از مرجعیت باشند.

 آنچه در نامه آیت‌الله یزدی به آیت‌الله شبیری زنجانی مورد سوءاستفاده طیف موسوم به اصلاح‌طلب قرار گرفت سبب شد تا انتقادها به واکنش این طیف صورت گیرد.

عمده‌ترین نکته‌ای که در انتقادهای صورت گرفته مطرح شده است شامل این نکته است که چگونه طیف موسوم به اصلاح‌طلب در مقابل توهین به مقدسات و مراجع سکوت پیشه می‌کند و حتی بدتر از این رسانه‌های منسوب به این طیف هر از چندگاه به توهین به مقدسات می‌پردازند حالا داعیه‌دار «شان مرجعیت» شده‌اند؟!

حجتی کرمانی:آقای یزدی! اقرار کنید اشتباه کرده اید

حجت الاسلام محمدجواد حجتی کرمانی نماینده اسبق مجلس خبرگان نیز در روزنامه اطلاعات نوشت: در جریانی که سال گذشته برای سپنتا نیکنام نماینده زرتشتی شورای اسلامی شهر یزد اتفاق افتاد و علیرغم همه اصرار و ابرام آقای حاج شیخ محمدیزدی (و نیز آقای جنتی) بر آنکه جلوس سپنتا بر کرسی شورای شهر برخلاف «اصول مسلم!!» اسلام است،در چند مقاله با دلیل و برهان گفتم که «وکالت» غیرمسلمان از مسلمان باتفاق همه فقها جایز است.

 خوشبختانه پس از افت و خیزهای فراوان و تصویب نمایندگی سپنتا در مجلس و رد آن در شورای نگهبان به ریاست آقای جنتی، پس از چند ماه در مجمع تشخیص مصلحت نظام نمایندگی وی تصویب شد و معلوم شد که برخلاف نظر ایشان نمایندگی ایشان، نه تنها برخلاف اسلام! نبوده بلکه حتی به عنوان ثانوی ، به مصلحت نظام بوده است.

من در آن ایام تحت عنوان"اقرار به اشتباه یا اصرار بر اشتباه" از آقای یزدی، خواستم که اقرار به اشتباه کنند و از اصرار بر اشتباه دست بردارند که نکردند و چنان شد که شد!…

حالا هم از ایشان جداً درخواست دارم ـ البته ایشان به لسان امرـ‌آن هم خطاب به یک مرجع تقلید محبوب و مقبول عام و خاص حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی دامت‌برکاته نامه نوشته‌اند ولی من از «امر» به ایشان پرهیز دارم چون «لا اَمرلمن لایُطاع!» ولی به ایشان به یاد ایام هم مباحثگی درس مرحوم آیت‌الله اراکی متذکر می‌شوم که برای حفظ حرمت خودشان هم که شده اقرار به اشتباه کنند و بیش از این به خودشان بی‌احترامی نکنند.

حاضرم حضوری با ایشان دعوا کنم! که هر چه داد دارند مثل همیشه بر سرِ من بکشند ولی از خط و نشان کشیدن برای یک مرجع تقلید مکرم و معظم محبوب و مقبول عام و خاص ابراز پشیمانی کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین