کد خبر: ۵۵۵۱۶۲
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴
هشدار جدی به خانواده ها:

مسمومیت دومین عامل مرگ و میر در کودکان

مسمومیت دومین عامل مرگ و میر در کودکان زیر شش سال و پیشگیری از آن یک اولویت جدی است.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدجواد مرادیان مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه از بررسی ۱۰۹ مورد مسمومیت در کودکان زیر شش سال خبر داد و گفت: از تیر ماه سال گذشته تا تیر امسال، پرونده ۱۰۹ مورد مسمومیت در کودکان مورد بررسی قرار گرفت که نتیجه این بررسی بسیار قابل تامل است.

وی افزود: «مسمومیت» عوارض نامطلوبی است که به دنبال قرار گرفتن در معرض دارو، مواد شیمیایی و سایر مواد خطرساز ایجاد می‌شود و در سنین یک تا پنج سال و افراد مسن به صورت غیرعمد اتفاق می‌افتد.

مرادیان بیشترین درصد مسمومیت کودکان را مربوط به مسمومیت دارویی و ۵۶ و ۹دهم درصد عنوان کرد و گفت: این موضوع می‌تواند بیانگر هشداری جدی برای خانواده‌ها باشد.

وی، به ترتیب مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن با ۲۲ و ۹ دهم درصد، مسمومیت با مواد مخدر با ۱۳ و هشت دهم درصد و مسمومیت غذایی با ۶ و چهار دهم درصد را دیگر آمار مربوط به این بررسی اعلام کرد و ادامه داد: ۵۳ و دو دهم درصد از این تعداد، به مراکز درمانی منتقل و ۴۶ و هشت دهم درصد نیز پس از اقدام‌های درمانی، در محل درمان شدند.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اهمیت بالای موضوع پیشگیری از ایجاد مسمومیت در کودکان، به خانواده‌ها هشدار داد: کودکان زیر پنج سال، پرخطرترین گروه سنی از نظر بروز مسمومیت هستند که علت آن، حس کنجکاوی در این رده سنی و شایع‌ترین مسمومیت در کودکان، مسمومیت دارویی است.

مرادیان رنگ بسته‌های دارویی و جذابیت شکل، رنگ و ظاهر دارو را در بروز مسمومیت دارویی در کودکان زیر دو سال، موثر دانست.

وی با بیان راه‌های پیشگیری از مسمومیت در کودکان، توصیه کرد: مواد شیمیایی، شوینده و سفید کننده در منزل را در کمد‌های دارای قفل و دور از دید و دسترس کودکان قرار داده و مواد نفتی، شیمیایی، شوینده و بنزین را در ظرف‌های اصلی آن نگهداری کنیم.

مرادیان با این هشدار که دارو‌های خود را در مقابل چشم کودکان نخوریم و دارو‌های مصرفی افراد خانواده را دور از دید و دسترس کودکان و در ارتفاع بالا در کمد‌های دارای قفل قرار دهیم، تاکید کرد: از قرار دادن دارو در کیف دستی جدا خودداری کرده و اگر به کودک خود دارو می‌دهیم، از واژه‌هایی مانند آبنبات، شکلات یا خوراکی برای استفاده از آن پرهیز کنیم.

توجه به دوز تکرار دارو در هنگام بیماری کودکان، دیگر توصیه مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه بود.

رئیس اورژانس فارس از مردم خواست در صورت بروز و مشاهده هر گونه مسمومیت، بی درنگ با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته و به توصیه‌های کارشناسان این مرکز، عمل کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین