کد خبر: ۵۵۸۱۱۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۴

ایران در ضیافت 100 سالگی تئاتر کودک

دیشب، همزمان با سپری شدن دومین روز از جشنواره، کتاب جامع (کاتالوگ) بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به مدیر مسئولی مریم کاظمی، کارگردان باسابقه تئاتر کشور و دبیر این رویداد مهم هنری کودک منتشر شد.
آفتاب‌‌نیوز :
مصطفی ناقلی ایرد موسی* - ایران پر سر و صدا ترین روزهای تئاتر کودک را طی می کند. دیشب، همزمان با سپری شدن دومین روز از جشنواره، کتاب جامع (کاتالوگ) بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به مدیر مسئولی مریم کاظمی، کارگردان باسابقه تئاتر کشور و دبیر این رویداد مهم هنری کودک منتشر شد. این کتاب با طراحی و گرافیک متفاوت، در 164 صفحه، با قطع خشتی، کاغذ گلاسه براق، تمام رنگی و با چاپ نفیس منتشر شده است.
 
امید بی نیاز، نویسنده و منتقد تئاتر و سینمای ایران، سردبیر این کاتالوگ است و سید علی فلاح، سلیمان عباسی، هاتف جلیل زاده و داریوش نصیری مشاوران ایده و طرح بوده اند. همچنین امیر رضا امینی و فاطمه تیموری، طراحان و گرافیست های کاتالوگ و فریبرز رضایی مدیر فنی و ناظر چاپ بوده است. مریم جعفری حصارلو (دبیر تحریریه) اختر تاجیک به عنوان دبیر عکس همکاری داشته اند و محمد بی نیاز مترجم و دبیر بخش انگلیسی کتاب بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک، به همراه رُزا نجف، وریا زرگر و دکتر آرمان رخزادی به ترجمه انگلیسی آثار تئاتر ایران یا برگردان فارسی نمایش بین المللی پرداخته‌اند. محبوبه بیات، بهداد منصوری، مصطفی ناقلی ایرد موسی، سید علی حمزه پهنه کلائی، علی  رضایی فرح آبادی و... از دیگر روزنامه نگارانی هستند که با کتاب جشنواره کودک همکاری داشته اند.
 
*جشنواره ای با حضور چهره های سرشناس
 
ایران در ضیافت 100 سالگی تئاتر کودک
 
از ویژگی های فنی و گرافیکی کاتالوگ جشنواره که بگذریم به حضور افراد، چهره های سرشناس تئاتر و سینمای ایران در ترکیب هیات انتخاب و داوری های جشنواره می رسیم. هنرمندان نامداری از جمله حسین محب اهری، گلاب آدینه، پانته آ بهرام، شهره سلطانی، لاله صبوری، مریم سعادت، کریم اکبری مبارکه، مجید قناد، محمد چرمشیر، افسانه زمانی، منصور خلج، فاتح بادپروا، حسین صفی، دکتر حمید رضا اردلان، منوچهر اکبرلو، دکتر بهرام جلالی پور، مریم معترف، دکتر رحمت امینی، حمید رضا نعیمی، دکتر مهرداد رایانی مخصوص، هوبرت فرنباخر (داور آلمانی) و... بر می خوریم که به بار علمی و حرفه ای جشنواره کمک کرده اند. علاوه بر این، در کاتالوگ جشنواره به رد قلم هنرمندان شاخصی از جمله بهروز غریب پور، احمد بیگلریان، داوود کیانیان و دکتر اردشیر صالح پور بر می خوریم که درباره صد سالگی تئاتر کودک ایران یا دیگر مقوله ها، مقاله و یادداشتی را به رشته تحریر درآورده اند. یادداشتی از خانم مهتاب کرامتی از چهره های سینما و تئاتر ایران نیز درباره حقوق کودک آمده است. همچنین، شهرام کرمی، پیام دهکردی، دکتر علی پویان، مصطفی رحماندوست و سید صادق موسوی بر ربع قرن تئاتر کودک و نوجوان همدان، تحلیل هایی را نگاشته اند.
 
اگر از این وزن سنگین هنری جشنواره و تعدد چهره ها و افراد هم عبور کنیم، به فضای خلاقه آثار امسال می رسیم. در جشنواره بیست و پنجم کودک 10 نمایش از بخش بین الملل حضور یافته است که در میان آنها چهره های سرشناس دنیای تئاتر کودک از جمله؛ کریستف تیبالت و... به چشم می خورد. آثار ایرانی جشنواره نیز برای رقابتی تنگاتنگ آماده شده اند.
 
*خردسالان فیلسوف می شوند!
 
ایران در ضیافت 100 سالگی تئاتر کودک
 
در بخش تولیدات خردسال جشنواره هنرمندان حرفه ای و خوش ذوقی همچون شراره طیار، محمد طالبی، فاطمه ابرار پایدار، میلاد احمدلو، آرین ناصری مهر، زهرا طباطبایی، مرضیه اشرفیان، و نگار نادری رقابتی تنگاتنگ خواهند داشت. با نگاهی گذرا به بخش خردسال و دغدغه های کارگردانان این دوره، پی می بریم که محوریت مفاهم حکمی- تعلیمی در هر هفت اثر این بخش موج می زند. این نوع نگاه شاید گاهی یکی دو قدم فراتر برود و اثر نمایشی را به برداشتی فلسفی و جهان شناختی تبدیل کند که به ساده ترین نوع از زبان دراماتیک برای مخاطب رده سنی خردسالان ساخته و پرداخته شده است. نمایش «گورخر سیاه»، به کارگردانی شراره طیار، به قول خودش اثری بینافرهنگی است. وی، در کارهایش سعی دارد که به شکلی زنده، پراگماتیکی، آموزشی و در عین حال داستان پردازانه و قصه گو مخاطب خود (خردسالان) را به کنشی دو سویه و مشارکتی هم تراز دعوت کند که هم عنصر تعلیق و سرگرمی داستان را لحاظ شود؛ و هم مخاطب را از انفعال و تعریف کلیشه ای «تماشاگر» و یا حتی عامه پسندترش «تماشاچی» نجات می دهد.
 
این هنرمند که نمایشهای متعددی را در کشورهای اروپایی اجرا کرده است، در گفت و گویی با سایت ایران تئاتر به چند و چون نمایش «گورخر سیاه» پرداخته است. او گفته؛ تابستان امسال به دعوت کمپانی «کیدز» برای شرکت در جشنواره «اینزل زامر» به آلمان سفر کردم. البته پیش‌تر با پییر دامینگر و کمپانی آن‌ها آشنایی داشتم و شنیده بودم که برای جشنواره امسال در حال تولید نمایش تازه‌ای برای خردسال هستند و همسر او نویسندگی، طراحی و بازی‌سازی آن را بر عهده دارد.
 
او ادامه داد: از شنیدن متن نمایش بسیار شگفت زده شدم و از بربل مایا اجازه گرفتم تا متن را در ایران و به شیوه خودم به اجرا برسانم. آن‌ها هم که بسیار مشتاق فعالیت‌های هنری بینافرهنگی هستند فورا پذیرفتند و متن را ترجمه کردند. این کمپانی قبلا نمایش «سلطان و گاگول» را به صورت مشترک با بازیگران ایرانی در جشنواره اجرا کرده است.
 
شراره طیار با این توضیح که پانزده سال است معلم خردسالان هستم، افزود: در این سال‌ها به عینه دیده‌ام همان‌طور که دغدغه‌های بشر در برهه‌های مختلف تغییر می‌کند، حوزه پرورشی کودکان هم از این دگرگونی مستثنا نیست. هر بار که تصمیم می‌گیرم نمایشی برای این رده سنی تولید کنم از خودم می‌پرسم دقیقا الان دغدغه آموزشی مهم این رده سنی چیست؟ و قطعا این مسئله بی‌ارتباط به دغدغه این روزهای آدم بزرگ‌ها نیست.
 
او با بیان این که در کلاس‌های فلسفه برای کودک بسیار به مسئله «ماهیت وجودی» می پردازم، تصریح کرد: احساس می‌کنم ما انسان‌ها روز به روز بیشتر از خود حقیقی‌مان فاصله می‌گیریم و این اتفاق در آموزش به کودکانمان هم بی‌تاثیر نیست؛ متن نمایش «گورخر سیاه» نیز به همین مسئله می‌پردازد.
 
طیار با این توضیح که نمایش توسط یک قصه‌گو و یک عروسک‌گردان اجرا می‌شود، گفت: عروسک‌های این نمایش با مچاله کردن و فرم دادن به کاغذهای کاهی ساخته شده، در آغاز نمایش به هر یک از تماشاگران یک کاغذ داده می‌شود و از آ‌ن‌ها می‌خواهیم با مچاله کردن آن، یک موش بسازند و به این وسیله اشاره‌ای داریم به تقویت مهارت دست‌ورزی و تخیل که شاخصه اصلی این رده سنی است.
 
در این نمایش می‌بینیم، گورخری که یک روز صبح متوجه می‌شود خط‌هایش ناپدید شده‌اند و دوستانش او را طرد می‌کنند؛ اما او در نهایت با مهر و زیبایی‌هایش به دیگران، خط‌هایی از جنس مهتاب به دست می‌آورد، خط‌هایی که هیچ گورخری تا حالا شبیه آن را نداشته است. گفتنی است که نمایش «گورخر سیاه» توسط بربل مایا با اقتباس از یک افسانه آفریقایی نوشته شده است.
 
این در حالیست که نمایش آدم برفی به کارگردانی ندا و فاطمه ابرار پایدار، رویکردی استعاری از مفهوم آموزش را در قالب اشیاء یا اشکال پیرامونی زندگی انسان و تبلور آرزوهای انسانی در ذهن اشکال پیرامونی «آدم برفی» طراحی و تجسم کرده است. تم داستان با تخیلی نیرومند و در عین حال متناسب با ذهن کودکان طراحی شده است. داستان این نمایش به دنیا و جهان ذهنی یک آدم برفی می پردازد. بچه های دهکده در یک روز برفی، هنگام بازی، یک آدم برفی می سازند، آدم برفی خیلی دلش می خواهد شبیه انسانها، لباسهای زیبا و رنگین به تن کند، بنابراین از رهگذری یک تکه لباس قرض می کند و...
 
محمد طالبی اما، با ساخت عروسک هایی متفاوت و داستانی جذاب به سراغ دندان و آموزش مراقبت از دندان ها رفته است. به گفته این کارگردان اهل استان همدان، دندان یکی از حیاتی ترین موضوعات زندگی است. دوقلوهای نمایش هر یک با کشف توانایی هایی که دندان به آنها می دهد، واکنش متفاوتی را بروز می دهند. به گفتۀ آنها، این روایت روشن زندگی هر یک از ما است.
 
میلاد احمدی بازیگر و کارگردان نیز، امسال با اجرای نمایشی به مقوله حیاتی آب پرداخته است. در نمایش او، غول خشکسالی به خاطر مصرف اشتباه آب به وجود می آید. حالا او می خواهد تنها درخت باقی مانده دشت را هم نابود کند! اما درخت با کمک ابرک به دنبال راهی برای نجات طبیعت است. احمدلو که دانش آموخته رشته بازیگری از دانشگاه فرهنگ و هنر تهران است، با گروه تئاتری هونره اثر خود را تولید کرده است. او در نمایش خود از یک دکور سازه ای سود می برد که طراحی یک درخت است و بازیگری در تنه این درخت قرار گرفته است.
 

آرین ناصری مهر نیز با نمایش رویای سفید و یک طراحی لباس متفاوت برای بازیگران خود که به شکل اردک است، نمایشی جالب را کارگردانی می کند. او درباره تم داستان خود نوشته است: «کنار یک برکه، جوجۀ کوچکی در فصل بهار متولد می شود که با همۀ جوجه ها فرق دارد. او جور دیگری به خواب زمستانی طبیعت، آمدن بهار و شکفتن شکوفه های بهاری فکر می کند»

در همین بخش دو کارگردان اهل اصفهان نیز به سراغ متنی از سید حسین فدایی حسین، نمایشنامه نویس مطرح حوزه کودک رفته اند. «خرگوشک و رودخانه»، عنوان همین متن فدایی حسین است که توسط زهرا طباطبایی و مرضیه اشرفیان از کارگردانان کار آزموده تئاتر عروسکی به طور مشترک کارگردانی شده است. مهدی فدایی و نیایش سروش نیز در این اثر بازی دارند و ماجرا به داستان سه بچه خرگوش به نام های خرگوشی، خرگوشه وخرگوشک، می پردازد که راهی مدرسه می شوند. اما برای رسیدن به مدرسه باید از رودخانه ای بگذرند، پل متحرکی روی رودخانه است و آنها با ماجراهایی رو به رو میشوند. خرگوشک و رودخانه  کاری از گروه هنری هیوا از کلانشهر اصفهان است.
 
و در نهایت در این بخش به نمایش لباس های رنگارنگ نوشته و کار نگار نادری کارگردان با تجربه استان گیلان می رسیم. این نمایش نیز اثری پراگماتیکی- تعلیمی برای خردسالان است و شیوه انتخاب لباس و درک و و کشف دنیای رنگ ها را برای خردسالان آموزش می دهد. این کارگردان درباره تم نمایش خود گفته است: زری کوچولو، لباس های رنگارنگی دارد؛ ولی هنوز نمی داند کدامیک را بپوشد. حتی می خواهد کفش بزرگ مادرش را به پا کند. او با این پرسش روبه روست که چه لباسی برای کدام فصل مناسب است!
 
* کودک و نوجوان
 
ایران در ضیافت 100 سالگی تئاتر کودک
 
در بخش کودک و نوجوان جشنواره که آثارشان در دو بخش رقابتی مسابقه تئاتر ایران و مسابقه تئاتر بین الملل تقسیم شده؛ تک تک آثار به تندیس های جشنواره بیست و پنجم چشم دوخته اند! چراکه به برخی از چهره های مشخص حوزه کودک از جمله فریبا دلیری، افسانه زمانی، امیر مشهدی عباس، محمد عاقبتی، محمد جهان پا، رضا جوشعار، مهدی خجستگی بر می خوریم. همچنین دو کارگردان با تجربه اهل مشهد«مهدی سیم ریز» و «محبوبه پاداش» نمایش مشترک با عنوان غول بابا را کارگردانی کرده اند.
 
نمایش چارلی و کارخانه شکلات،  به كارگردانی فريبا دليري بر اساس داستاني به همين نام از رولد دال و به نويسندگی فريبا دليري و هادي حسنعلي نوشته شده است. دلیری که پیش از این آثاری به زبان انگلیسی اجرا کرده، اینبار با انتخاب یک متن مشهور که اقتباس سینمایی آن هم برای مخاطبان هنری آشناست، در پی اجرایی متفاوت است. این هنرمند مدرس حوزه تئاتر کودک است و در بسیاری از دانشکده های تهران به تدریس مشغول است.
 
اما، افسانه زمانی با نمایش «ترنج» به جشنواره امسال آمده که پیش از این با استقبال عمومی مخاطبان کودک و خانواده ها در سالن تئاتر کانون پرورش کودکان و نوجوانان در پارک لاله مواجه بود. وی که از نویسندگان و کارگردانان شناخته شده حوزه تئاتر عروسکی است، آثار متعددی را در ایران و برخی از کشورهای جهان اجرا کرده و برنده جوایز بین المللی بوده است. نمایش ترنج براساس افسانه نارنج و ترنج توسط افسانه زمانی و نسرین خنجری نوشته شده که اثری سمبولیک و نمادین و در عین حال سرشار از نمادها و نشانه های اسطوره ای است که در کل گفتمانی اخلاقی و ایده آلیستی از زندگی، عشق، انسان و جهان دارد.
 
امیر مشهدی عباس، از کارگردانان نامی حوزه کودک و نوجوان است که آثار پرتماشگری را چه در تالار هنر و چه دیگر سالن های سطح شهر تهران اجرا کرده و میزبان تماشاگران پر شمار بوده است. وی که از همان دوران کودکی، زندگی و افکارش با تئاتر گره خورد، سابقه ای حدود سه دهه فعالیت مداوم را به عنوان بازیگر، نویسنده و کارگردان در کارنامه حرفه ای خود به ثبت رسانده است. او با نمایش اژدها اولین حیوان خانگی به جشنواره آمده که اثری جذاب با تخیلی طناز و شاعرانه است. فانتزی موجود در این اثر با حضور عروسک های بزرگ، جلوه گاهی تاثیرگذار به کار این هنرمند اهل تهران بخشیده است. جالب اینکه خود امیر مشهدی عباس، در جدید ترین گفت و گویش که بر روی خروجی برخی از سایت های خبری قرار گرفته، از فانتزی در تئاتر کودک تعریف متفاوتی ارائه کرده است. او می گوید: برای اینکه در تئاتر با گروه سنی کودک و نوجوان سر و کار داریم، فانتزی یکی از عناصر تولید اثر است و سلیقه‌ای نیست. البته در اثری دراماتیک می‌تواند فانتزی باشد یا نباشد. اما فانتزی در آثار این گروه سنی جزو بایدهای یک اثر است زیرا مخاطب نگاه و ذهن فانتزی دارد. ما باید بتوانیم موضوعی را برای مخاطب روی صحنه به عینیت تبدیل کنیم. حال ما در حد بضاعت خود هر آنچه در فکر داشتیم را در این نمایش به عینیت تبدیل کردیم تا به فانتزی و خیال نردیک شویم.
 
محمد جهان پا، بازیگر نام آشنای تئاتر مشهد که دهه هشتاد در آثار رضا صابری، عبدالله برجسته و دیگران هنر خود را نشان می داد، در دهه اخیر در هیأت کارگردانی خلاق و ایده گرا ظاهر شده است که چه در اجراهای عمومی استان خراسان رضوی و چه در جشنواره های بین المللی تئاتر ایران حرف های شنیدنی برای گفتن داشته است. آثار او در تئاتر مشهد طی سالهای گذشته هزاران تماشاگر داشته و کارهایش به شکلی مداوم در رویدادهای بین المللی تئاتر ایران حضور پیدا کرده و برنده جوایزی شده است. او امسال با تیستو سبز انگشتی، بر اساس رمانی به همین نام از موریس دروئون به جشنواره امده است! پسرکی به نام تیستو درمی یابد که انگشتانش خاصیت جادویی دارند و بذر هر گیاهی که با انگشتان او برخورد کند، شکوفا و به گل تبدیل می شود. او تلاش می کند؛ دنیایی پر از زیبایی خلق کند!
 
همچنین رضا جو شعار کارگردان باسابقه استان هرمزگان پینوکیو را برای جشنواره بیست و پنجم کودک کارگردانی کرده است. وی اواخر دهۀ هفتاد به همراه گروه نمایش«گردون» دور تازه ای از فعالیت های خود را در بندر عباس و دیگر رویدادهای تئاتر کشور آغاز کرد. این هنرمند در رویدادهای مهم تئاتر ایران حضوری پر رنگ داشته و برنده جوایزی در حوزه های کارگردانی، نویسندگی و بازیگری بوده است. 
 
در بخش کودک اثر دیگری با نام پاهای خانم هزارپا به کارگرگردانی مهدی خجستگی کارگردان خوش قریحه استان قم حضور دارد که یکی از کارهای منتخب برای رقابت در بخش بین الملل است و با نمایشهایی «اوپس» نوشته و کار جوردی. ال. ویدال تولید مشترک بلژیک و فرانسه، بینوایان، برگرفته از رمان سترگ ویکتور هوگو و به نویسندگی و کارگردانی کریستف تیبالت کارگردان نامدار فرانسوی، داستان یک مرد و سایه او نوشته و کار جوزپه سمرارو از ایتالیا، خیلی دور به کارگردانی کریستینا گرانادوس، تولید مشترک اسپانیا و نوروژ دست و پنجه نرم خواهد کرد. مهدی خجستگی دانش آموخته رشته حقوق است و آثار متعددی را در جشنواره های فجر، کودک، خیابانی خلیج فارس و... اجرا کرده است.
 
«ماهی سیاه کوچولو» با نگاهی آزاد به داستان ماهی سیاه کوچولو نوشته ی صمد بهرنگی توسط مهرنوش عَلیا نوشته شده و محمد عاقبتی کارگردان حرفه ای و شناخته شده تئاتر تهران این اثر را کارگردانی می کند. این هنرمند و گروهش در تهران و نیویورک فعالیت دارند و علاوه بر تولید نمایش، به برپایی کارگاه‌های آموزشی هم می‌پردازند. محمد عاقبتی سال1386 با نمایش «تنها خدا حق دارد بیدارم کند» جایزه کارگردانی را در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک  نوجوان اصفهان به دست آورد. وی «ماهی سیاه کوچولو» را تابستان 2016  به عنوان یکی از طرح‌های منتخب برای کمپانی نیو ویکتوری در نیویورک تکمیل کرد. او پاییز 2016 اثر یاد شده را در (Down Town Art – منهتن) و مرکز فرهنگی- هنری سانفرانسیسکو به زبان انگلیسی به روی صحنه برد.
 
همچنین در بخش کودک آثار دو کارگردان با سابقه تئاتر همدان، نوشین بیگلریان و رضا روان حضور دارد. نمایش «سازهایی که صلح می نوازند» تولید گروه تئاتر ماد و نوشته و کار نوشین بیگلریان از دیگر کارهای منتخب ایرانی برای رقابت در بخش مسابقه تئاتر بین الملل است. بیگلریان درباره تم و درونمایه محوری داستان خود نوشته است؛ دو همبازی وارد جهان ناشناخته ی نت های موسیقی می شوند. آنها در جستجوی دنیایی صلح آمیز هستند. دو همبازی، در یک نقطه ی مشترک یکدیگر را درمی یابند؛ در خواب و رویا، با لباس ها و عروسک هایشان و...
 
اما رضا روان کارگردان باسابقه تئاتر کودک، قصه های من و مادربزرگ را برای رقابت در بخش مسابقه ایران کارکردانی کرده است. این نمایش درباره دختر بچه ای به نام مینا است. پدر و مادر «مینا» شاغل هستند و هر روز به سر کار می روند و او را به پدر بزرگ و مادربزرگش می سپارند. یک روز، مادر بزرگ به او پیشنهاد قایم باشک بازی می دهد. رضا روان هنرمند با سابقه اهل همدان، فعالیت هنری خود را از سال 1369 با بازی در نمایش‌هایی همچون؛ شهر اسباب بازی، الف ب پ تنبل، مقصر کیه، پرواز کاغذی و... آغاز کرد. حضوری موفق در جشنواره بین‌المللی فجر، عروسکی یونیما، عروسکی دانشجویی، استانی، عاشورایان، بین‌المللی کودک و نوجوان و... داشته و جوایز اول کارگردانی، طراحی صحنه و بازیگری را به خود اختصاص داده است.
 

نمایش غول بابا، دیگر کار حاضر در بخش کودک جشنواره است که اثر مشترک دو کارگردان با تجربه اهل مشهد مهدی سیم ریز و محبوبه پاداش است. همچنین در بخش نوجوان جشنواره 8 نمایش تولید شده که در رقابت با دیگر آثار مسابقه تئاتر ایران رقابت خواهد داشت. شاید در این نوشتار، به دلیل محدویت زمان و همچنین فضای سایت مجال پرداختن به تک تک نمایش های بخش های دیگر نباشد؛ اما همین و بس که در بخش نوجوان، کارگردانان باسابقه ای حضور دارند و آثار قوی و قابل تاملی را به جشنواره آورده اند. پدرآن، به کارگردانی مهدی فرشیدی سپهر، پرنسس و دزد دریایی (لیدا وعیدی) جنگ بازی (عبد بناری و علی سنامیری) شازده کوچولو  (آناهیتا غنی زاده) قیزل باشماق (حسن شیخ زاده) مُخ پریشون های شِلِم (مریم آشوری) موش و گربه (فرزاد لباسی) 7 کار حاضر در بخش نوجوان جشنواره اند که برخی در بخش مسابقه تئاتر ایران و برخی هم در بخش مسابقه تئاتر بین الملل رقابت دارند. همچنین دربخش خیابانی جشنواره؛ 7 نمایش جادوی گل سرخ به کارگردانی پژمان شاهوردی، دوباره (مرجان مهرمنش) کتاب قدیمی پدر بزرگ (نرگس خاک کار) گوجی و ووجی (حمید رضا رضایی مجد) وارش (مریم مهدی پور) یه خال سر بنیشیم (حسن پورنظری) رویای درون کودک (سید سوران حسینی، زهره قاسمی) حضور دارند. الیور تویست به کارگردانی اسماعیل فیروزی، بازی در بازی (مسعود براهیمی- دلارام ترکی) درباره یک توپ (موسی هدایتی) از قروه کردستان عناوین آثار میهمان جشنواره هستند و نمایش های؛ «آسیاب به نوبت» به کارگردانی نسا بخشی، بدون شرح (سید رضا عربشاهی) پرواز کبوتر ناز (علیرضا افشاری) پینوکیا (ریحانه سبک روح) گيسوان در باد (پگاه معصومی) داورپسند (ام البنین جایباش) از آثار منتخب تئاتر دانش آموزی کشور هستند که در بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان حضور دارند. این جشنواره همچنین شاهد برپایی جشن 100 صدسالگی تئاتر کودک ایران، ربع قرن جشنواره تئاتر کودک همدان و مراسم بزرگداشت مریم سعادت و بهرام دوست قرین از پیشکسوتان و اساتید حوزه کودک و نوجوان است.

*بازیگر و تحلیلگر

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
بهداد منصوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
خداقوت جانانه به همه عوامل خصوصا استاد بزرگوارم امید بی نیاز عزیز
قدر اساتید برجسته و بزرگان تئاتر کشور را سعی کنیم بیشتر بدانیم
از جمله این اساتید سرکار خانم مریم کاظمی
مهدی نجفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
با سلام به امید حمایت بیشتر در برگزاری این جشنواره ها
موفق باشید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین