کد خبر: ۵۵۹۹۳
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۸۵ - ۲۰:۳۷
معاون سابق وزیر نفت:

ناهنجاری ‌در مدیریت مصرف بنزین

آفتاب‌‌نیوز : محمد آقایی درباره علت وجود تنگناهای موجود درباره بنزین اضافه کرد: ازمهمترین دلایل ایجاد شرایط موجود می توان به نامشخص بودن رابطه مفاهیم توسعه، عدالت و رفاه در برنامه های تدوین شده و نداشتن شاخص ها و سازوکارهای اجرایی تحقق اهداف آن اشاره کرد.

به گفته مدیر عامل سابق شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران، برای تبیین سیاست‌های توسعه گرایانه، عدالت محور و در برگیرنده رفاه اجتماعی، لازم است شاخص های شفافی در این زمینه مشخص شود و برنامه های مبتنی برآن با تعیین پیش شرط ها و الزامات منطقی، بیانگر اجزاء زمان بندی شده، سازمان یافته و تقسیم کار شده و قابل اندازه گیری در زمان باشند.

وی یکی از کمبودهای اساسی در زمینه بررسی وضعیت بنزین در ایران را عدم وجود این شاخص ها دانست و افزود: اگرچه طی برنامه های 5 ساله توسعه در تنظیم اولیه برنامه‌ها، تاحدودی به رفع کمبود این شاخص ها نزدیک می شویم اما درموقع تنظیم و تصویب نهایی بازهم از هدف دور می شویم.

آقایی از دیگر علل تنگناها دربنزین را نداشتن سند مصوب چشم انداز توسعه، تولید، عرضه و مدیریت مصرف انرژی و شاخص آن عنوان و تصریح کرد: اهمیت وجود این سند و شاخص های مرتبط، هنگامی آشکار می شود که مشخص شود سند یاد شده رابطه تنگاتنگی با برنامه های همه جانبه، توسعه، عدالت، رفاه و تامین اجتماعی و امنیت کشور دارد.

براساس گزارش سایت موسسه مطالعات انرژی، وی همچنین با اشاره به وضعیت خودروهای موجود گفت: نبود یکپارچگی و هماهنگی میان برنامه های تولید خودرو و برنامه های تولید سوخت در 5 سال گذشته باعث شده که بیش از 5/3 میلیون خودرو جدید وارد چرخه حمل و نقل کشور شود که یک میلیون دستگاه آن در سال 84 بوده است و در این میان خودروهای بنزین سوز 52 درصد کل خودروهای وارد شده را تشکیل می دهند.

معاون سابق وزیر نفت در امور پالایش و پخش فراورده های نفتی، عدم سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت پالایشی را از دیگرعوامل تنگناها در بنزین دانست و خاطر نشان کرد : پایین بودن قیمت جهانی نفت خام تا سه سال پیش و نحوه قیمت گذاری فراورده های نفتی در داخل کشور و مقایسه آن با قیمت‌های منطقه‌ای باعث شده که ارزش افزوده ناشی از سرمایه گذاری در توسعه ظرفیت پالایشگاه‌ها در مقایسه با سرمایه گذاری بزرگ مشابه، پایین باشد.

وی تاکید کرد: متاسفانه علی رغم تعداد کثیر موافقت های اصولی صادره برای تاسیس پالایشگاه اما سرمایه گذاری در این بخش توسط بخش خصوصی با اقبال عمومی مواجه نشده است.

مدیر عامل سابق پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران با اشاره به بی عدالتی و هدفمند نبودن یارانه نیز گفت: هزینه یارانه بنزین در سال جاری درحالی به 6 میلیارد دلار رسید که با اضافه کردن 5/8 میلیارد دلار یارانه بنزین تولید داخلی در ازای مصرف پیش بینی شده سال جاری به میزان 74 میلیون لیتر در روز میزان یارانه بنزین کشور درمجموع بالغ بر 5/14 میلیارد دلار می شود.

وی تصریح کرد: این مبلغ بخشی از 35 میلیارد دلار یارانه مجموع فراورده های نفتی پالایشگاهی در سال است که با تخصیص و پالایش 6/1 میلیون بشکه نفت خام در روز در کشور برای مصرف داخلی استفاده 
می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین