آفتابنیوز : رضا رحمانی ظهر امروز در حاشیه سفر خود در گفتوگو با خبرنگاران در ارتباط با
افزایش قیمت خودروی تعدادی از محصولات شرکت ایران خودرو اظهار داشت: نمیشود این قیمتگذاری را غیرقانونی دانست، اما در بحث خودرو، سازمان حمایت مسؤول است و خودشان باید توضیح بدهند.
به گزارش آفتابنیوز؛ وی افزود: بخشی از خودروها مشمول قیمتگذاری شورای رقابت بودهاند که دولت در آن ورود دارد اما بخشی که خارج از مصوبه شورای رقابت است، فرایندی دارد و آنالیز قیمت را سازمان حمایت میگیرد و بررسی کارشناسی میکند و قیمتهایی هم که ایران خودرو اعلام کرده، خارج از شمول قیمتگذاری است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر تحریم در بخشهایی محدودیت ایجاد کرده، اما در جاهایی هم فرصتهایی برای کشور فراهمکرده است؛ به طور مثال افزایش نرخ ارز، صادرات را به خصوص در تولید پوشاک و لوازم خانگی توجیهپذیرتر کرده است.
به نوشته خبرگزاری فارس، پیش از این سیدیاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی افزایش قیمت تعدادی از محصولات شرکت ایران خودرو را غیرقانونی و گران فروشی خوانده و گفته بود: براساس اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت، هرگونه افزایش قیمتی باید از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان اعلام شود و چون هنوز نرخ رسمی از سوی این سازمان اعلام نشده است، هرگونه افزایش قیمت گرانفروشی محسوب میشود.
برخی قشرها، توانایی خرید خودرو را دیگر نخواهند داشت
همچنین رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاهداران اتومبیل گفت: اینکه فکر کنیم شاهد هجوم مردم برای گرفتن پول ثبتنام خودروها باشیم درست نیست چون خودروسازان داخلی بازار را طوری مدیریت میکنند که به این وضعیت دچار نشوند همانطور که در سال 91 این اتفاق افتاد.
به گزارش آفتابنیوز؛ سعید موتمنی در گفتگو با ایلنا، در خصوص وضعیت بازار خودرو و قیمتهای جدید ایران خودرو گفت: خرید و فروش به کمترین حد خود در سال جاری رسیده است و اگر بگوییم نزدیک به صفر شده، دروغ نگفتهایم که این امر به سبب اشباع شدن بازار، قیمت بالا و عدم عرضه از سوی خودروسازان به بازار است. امروز وضعیت به گونهای شده که هر روز یک خبر خودرویی در خصوص افزایش قیمتها منتشر میشود؛ روزی میگویند 5 درصد حاشیه بازار و روز دیگر 20 درصد. این وضعیت سبب شده آنها که خودرو به صورت عمده خریداری و انبار کردهاند تا تعیین تکلیف بازار از عرضه خودروهای خود خودداری کنند اما چیزی که به نظر میآید این است که سرانجام 5 درصد حاشیه بازار اجرایی خواهد شد.
وی ادامه داد: بازار خودرو در کشور به گونهای شده است که دیگر چند دهک و برخی قشرها نمیتوانند صاحب خودرو شوند و متاسفانه این یک واقعیت انکارناپذیر است از سوی دیگر کسانی که در این مدت خریدار خودرو هستند به دنبال گرفتن خودرویی هستند که بعد از مدتی سود کنند. امروز خودرو تبدیل به یک کالای سرمایهای شده است.
وی در خصوص افزایش قیمت برخی خودروهای ایرانخودرو و اثرگذاری اجرای قانون پنج درصد حاشیه بازار گفت: مطابق قانون تجارت اگر عرضه زیاد شود چون خریدار وجود ندارد قیمتها بایستی ریزش کند اما در ایران داستان فرق دارد زیرا بازار خودرو انحصاری است و دو خودروساز میتوانند بازار را مدیریت کنند. پس اینکه فکر کنیم شاهد هجوم مردم برای گرفتن پول ثبتنام خودروها باشیم درست نیست چون خودروسازان داخلی بازار را طوری مدیریت میکنند که به این وضعیت دچار نشوند. همانطور که در سال 91 این اتفاقات افتاد.
موتمنی گفت: در چند ماهه اخیر مردم خودشان تبدیل به یک فروشنده خودرو شدند و کسی که یک خودرو لازم داشت سعی کرده تمام سرمایه خود را خودروهای بیشتری بخرد تا بتواند ارزش پولش را حفظ کند الان همین افراد منتظر هستند تا سود بیشتری بکنند. تنها راهی که مردم کمتر ضرر کنند و تعداد بیشتری بتوانند قدرت خرید خودرو داشته باشند، این است که دستگاههای نظارتی با قدرت و صلابت با هرگونه تخلف و بازارسازی و دلالبازی برخورد کنند در آن صورت میتوان گفت که شاید حقوق مردم حفظ شود.
تا چه حد اخه اینا ....
استیضاح فوری این وزیر بی کفایت خواست همه ملت است.بپاخیزید!
البته اگه از استیضاح دکتر ظریف فارغ شدید!!!!!!!!!