کد خبر: ۵۶۱۲۸
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۸۵ - ۱۳:۱۸

یک تحلیل غربی از سیاست اتمی دولت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی پیرامون مواضع احزاب ایران در قبال پرونده هسته‌ای مدعی شد که دیپلماسی هسته‌ای محمود احمدی‌نژاد تقریباً از سوی تمام جناح‌های ایران زیر سوال رفته است و «محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان آشکارا در حال به چالش کشیدن دیپلماسی هسته‌ای رئیس‌جمهوری ایران هستند». آسوشیتدپرس همچنین با اشاره به اینکه چنین توافقی در جریانات سیاسی ایران غیر معمول است تصریح کرد که به اعتقاد جناح‌های سیاسی مختلف ایران، «اظهارات احمدی‌نژاد به شدت سبب انزوای ایران شده است». 

آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود با اشاره به قطعنامه‌ای که ماه گذشته میلادی در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران به تصویب رسید می‌نویسد: تعدادی از منتقدان این تحریم‌ها را به عنوان نشانه‌ای مبنی بر اینکه ایران باید سیاست خود را تغییر دهد می‌بینند. 

این گزارش در ادامه مدعی است: بعد از یک‌سال سکوت، اصلاح‌طلبان خواستار این هستند که ایران نگرانی‌ها را مبنی بر اینکه به دنبال ساخت تسلیحات هسته‌ای است برطرف کند. آنها مصرّ بر بازگشت به سیاست سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور پیشین هستند. 

آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود با اشاره به اینکه محبوبیت احمدی‌نژاد بعد از شکست متحدان نزدیک محافظه‌کار او در انتخابات تضعیف شده، می‌نویسد: حتی تعدادی از محافظه‌کاران هشدار می‌دهند که تاکتیک‌های مواجهه جویانه احمدی‌نژاد می‌تواند نتیجه‌ معکوس داشته باشد. 

این گزارش در ادامه به سرمقاله اخیر روزنامه جمهوری اسلامی اشاره می‌کند و به نقل از این روزنامه می‌نویسد: نوع بیان در مسائل اتمی آنقدر تهاجمی و با کلمات نه چندان زیباست که در مخاطب القا می‌کند یک حالت لج‌بازی در بحث اتمی راه افتاده است. 

آسوشیتدپرس در ادامه به شایعاتی در مورد برکناری منوچهر متکی وزیر خارجه اشاره می‌کند و می‌نویسد: تعدادی از قانونگذاران هر دو طرف در حال تفکر در خصوص برکناری متکی در صورت تصویب قطعنامه‌های بیشتر شورای امنیت علیه ایران هستند. این گزارش به نقل از نورالدین پیرموذن یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس می‌نویسد: اینکه 15 عضو شورای امنیت به اتفاق آرا علیه ایران رای دادند با وجود ادعای دستگاه دیپلماتیک ما که هیچ اجماعی علیه ایران وجود ندارد نشان دهنده ضعف دستگاه دیپلماسی ماست. 

با وجود تمام مطالبی که تاکنون به آن اشاره شد آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود می‌نویسد: احمدی‌نژاد علی‌رغم انتقادها بی‌اعتنا باقی مانده و بحران هسته‌ای ایران با آمریکا و متحدانش را تشدید کرده است، احمدی‌نژاد حتی زیر فشار چین و روسیه شرکای تجاری ایران از تعلیق غنی‌سازی سرباز زده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین