کد خبر: ۵۶۳۷۸۹
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
یک مرکز تحلیلی در اتریش تاکید کرد؛

ایران بزرگ ‌ترین برنده پرونده سوریه است

مرکز تحلیلی «منا واچ» اتریش با توجه به برگزاری نشست سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه در هفته گذشته در ژنو و خروج نیروهای آمریکا از سوریه عنوان کرد، ایران بزرگ ‌ترین برنده پرونده سوریه است.
آفتاب‌‌نیوز :
 این مرکز تحقیقات اتریشی در گزارش خود افزود، سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در نشست ژنو با نماینده ویژه آمریکا در سوریه و استفان دی میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه در مورد کمیته جدید قانون اساسی سوریه به بحث و گفت و گو پرداختند. 
البته اگرچه این نشست بدون توافق طرفین بر جزئیات به پایان رسید اما سه کشور عنوان کردند که پرونده سوریه را با حس سازش و مشارکتی پیش برده‌اند.
در حقیقت باید گفت کشورهای ترکیه، ایران و روسیه که هر سه در سوریه دارای نیروهای نظامی هستند بعد از پایان جنگ داخلی توانسته‌اند به ‌خوبی آمریکا را در مذاکرات سوریه حذف کنند. 
وزیر خارجه روسیه در همین موضوع گفت، تداوم حضور آمریکا در سوریه به‌ عنوان مانع بزرگ عدم تحقق صلح در این کشور است. 
در روز چهارشنبه (28 آذر) آمریکا اعلام کرد که کلیه نیروهای نظامی خود از سوریه را خارج خواهد کرد.
در واقع باید گفت، دیدار سه وزیر خارجه ایران، ترکیه و روسیه در نشست ژنو همبستگی فزاینده‌ای را در دیدگاه‌های آنان در سوریه تقویت کرد و اگر چه ترکیه از معارضان سوریه از سال 2011 میلادی و دو کشور روسیه و ایران نیز از دولت بشار اسد حمایت کردند اما باید گفت که سه کشور توانستند به‌ خوبی منافع خود را با موضوع عدم حضور آمریکا در سوریه به اشتراک بگذارند.
سرگئی لاورف وزیر خارجه روسیه در پایان نشست ژنو گفت، توافق‌های سازنده و مؤثری در این نشست مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و از همه مهم‌تر سه طرف مسکو، تهران و آنکارا در این دور از مذاکرات به ‌شدت بر استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تأکید داشته‌ اند.
به گزارش ایرنا، سه کشور همچنین اراده خود را برای تسهیل آغاز به کار کمیته قانون اساسی از طریق تشریح اصول کلی و راهبردی آن به‌ واسطه تعامل با طرف‌های سوری و نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه مورد تأکید مجدد قرار دادند که بر مبنای آن یک آیین کار به‌ منظور تضمین فعالیت مؤثر و پایدار کمیته تدوین خواهد شد.
فعالیت کمیته قانون اساسی باید در فضایی همراه با مصالحه و مشارکت سازنده با هدف دسترسی به توافق کلی میان اعضای آن صورت پذیرد به نحوی که نتایج آن بتواند حداکثر حمایت ممکن مردم سوریه را کسب کند.
شرکت کنندگان در این نشست همچنین توافق کردند برای تشکیل اولین نشست کمیته قانون اساسی اوایل سال آینده میلادی در ژنو تلاش کرده و بر این باور تصریح کردند که این گام‌ها به آغاز یک فرایند سیاسی پایدار و ماندگار سوری - سوری با تسهیل سازمان ملل در راستای تصمیمات کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی و قطعنامه 2254 شورای امنیت منجر خواهد شد.
همچنین تعهد قوی نسبت به حاکمیت، استقلال،‌ وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه مورد تأکید مجدد قرار گرفته و تصدیق شد که این اصول باید توسط همه طرف‌ها مورد احترام قرار گیرد.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین