کد خبر: ۵۶۴۲۸
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۸۵ - ۲۲:۳۰
سنی‌نشین‌های متحد واشنگتن سرگردانند

اعراب از ترس ایران در چاه آمریکا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بازگشت کاندولیزا رایس از خاورمیانه به کشورش در شرایطی که وی برای جلب حمایت متحدان عرب خود به منطقه آمده بود، دیپلمات‌های عرب را بیش از پیش نا‌امید کرد. به دنبال بازگشت رایس، دیپلمات‌‌های عرب از به دست آوردن آنچه که انتظارش را داشتند نا‌امید شدند.

دو متحد سنی ایالات متحده در منطقه به حمایت محتاطانه از استراتژی جدید جرج بوش اکتفا کردند. این در حالی است که رفیق سوم امریکا در منطقه یعنی اردن خواهان سپردن نقش بیشتر به اهل تسنن عراق شد. هر چند کشورهای دولت ایالات متحده در منطقه به حمایت از کاخ سفید ادامه می‌دهند اما این بار خانم رایس پیام دیگری نیز دریافت کرد: راه‌حل نظامی تنها راهکار ممکن نیست. 

کشورهای تحت کنترل اهل تسنن به حکومت شیعه روی کار آمده در عراق اعتقاد چندانی ندارند. به باور این کشورها، شیعیان خواهان ایفای نقش اساسی‌تر در عرصه سیاسی عراق بوده و توجهی به خلع سلاح شبه نظامیان شیعه ندارند. سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان در دیدار با رایس تاکید کرد که شاید تمامی کشورها بتوانند در برقراری آرامش در عراق کمک کنند اما مسئولیت اصلی بردوش عراقی‌ها است. مقام‌های کویتی نیز بر اهمیت گفت‌وگو واشنگتن با ایران و سوریه تاکید کرد. این پیشنهاد که از سوی تیم تحقیقاتی عراق نیز صورت گرفته بود با مخالفت کاخ سفید روبه‌رو شده است. 

در حال حاضر که اوضاع در عراق به شدت پیچیده شده و بیم از نفوذ ایران بر منطقه کشورهای اهل تسنن را به شدت ترسانده است؛ تنها راه‌حل برای متحدین آمریکا، اعتماد مجدد به این کشور است. کشورهای عربی در حال حاضر به شدت مخالف خروج سربازان آمریکایی از عراق هستند چرا که این خروج به معنای گسترش بحران در کل منطقه است. بدین ترتیب هسته‌‌ اولیه این راه‌حل، افزایش تعداد سربازان آمریکایی است. 

در همین رابطه حشام یوسف از مقام‌های ارشد اتحادیه عرب در مصاحبه با فایننشیال تایمز گفت: در حال حاضر ما همگی در یک قایق نشسته‌ایم. بنابراین شکست آمریکا به معنای شکست ما است. در اگر این روزها به تمامی دغدغه‌‌های عراقی‌ها فکر نکنیم حتی با وجود افزایش نیرو نیز شکست خواهیم خورد چرا که در چنین شرایطی مردم از افق سیاسی امیدوار کننده‌ای برخوردار نیستند. 

عمر موسی دبیرکل سازمان ملل نیز در دیدار با رایس در مصر در این‌باره گفت: ما باید به پنج موضوع به طور همزمان فکر کنیم: حفظ کیان و استقلال عراق، بازسازی، تلاش برای ایجاد اتحاد میان عراقی‌ها و از میان بردن مرزبندی‌های سنی، شیعه و کرد، مبارزه با شبه نظامیان و کار بر روی حوزه‌های سیاسی مانند تعدیل قانون اساسی. 

یک دیپلمات عرب دیگر نیز ادعا می‌کند که رایس به خوبی بر این حقیقت واقف است که راهکار نظامی به تنهایی پاسخ نمی‌دهد. البته از حرف تا عمل راه بسی دراز است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین