کد خبر: ۵۶۴۴۷
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۸۵ - ۲۰:۵۷

مشروح سوال اعلمی از وزیر علوم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پرویز زاهدی وزیر علوم، جهت پاسخگویی به دو سؤال اکبر اعلمی، نماینده مردم تبریز در مجلس حاضر خواهد شد. تعلیق و یا تحدید و تهدید فعالیت برخی از انجمن اسلامی دانشگاه‌ها و همچنین تعلیق و توقیف انتشار برخی از نشریات دانشجویی، انتصاب برخی از اساتید فاقد پایگاه دانشگاهی به ریاست دانشگاه‌ها، احضار مکرر برخی از دانشجویان به کمیته انضباطی و وضعیت دانشجویان موسوم به سه ستاره محورهای اصلی سئوالات اعلمی از وزیر علوم را تشکیل می‌دهند. 

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب در سؤال اول اعلمی از زاهدی آمده است: دانشگاه و دانشجو به دلیل ویژگی‌های خاص و بهره‌مندی از ظرفیت‌های بسیار بالای خود همواره کانون و مبدأ بسیاری از تحولات فرهنگی، سیاسی،‌ اجتماعی و اقتصادی در جوامع مختلف از جمله ایران بوده و بر همین اساس، از جایگاه و منزلت ویژه‌ای برخوردار است. بدیهی است که هرگونه گفتار و کردار و اتخاذ تصمیمات ناپخته، ناثواب و مغایر با شئونات دانشگاهی‌ می‌تواند آثار زیانبار و غیرقابل جبرانی را برای کشور به همراه داشته باشد. به این اعتبار و نظریه جایگاه دانشگاه و دانشجو، پاسخ فرمایید که اولا انگیزه و مبنای قانونی تصمیمات و اقدامات زیر چیست؟ 

1- تعلیق و یا تحدید و تهدید فعالیت برخی از انجمن اسلامی دانشگاه‌ها و همچنین تعلیق و توقیف انتشار برخی از نشریات دانشجویی که با فعالیت خود ضمن نقد مشفقانه قدرت،‌ اسباب نشاط، پویایی و ایجاد انگیزش و مشارکت فعالانه دانشجویان در اداره کشور فراهم می‌سازد. 

2- احضار مکرر برخی از دانشجویان به کمیته انضباطی که در مواردی به اخراج و صدور احکام سنگین علیه آنها منتهی شده است. 

3- انتصاب برخی از اساتید فاقد پایگاه دانشگاهی به ریاست دانشگاه‌ها که در مواردی ضمن به مخاطره انداختن استقلال دانشگاه‌ها باعث افت کیفی آنها نیز شده است. 

ثانیا برخی از مطبوعات با استناد خبر منتشره از سوی یکی از خبرگزاری‌های دولتی به نقل از جنابعالی اتهاماتی را علیه جمعی از دانشجویان موسوم به ستاره‌دار درج کرده‌اند که در صورت صحت چنین خبری و عدم اثبات و احراز اتهامات مطرح شده می‌تواند مصداق بارز «قذف» محسوب شود. 

سوال دوم اعلمی از وزیر علوم به شرح زیر است: مستند به اصول 3(بندهای 3، 9 و 14) و 9، 20، 22، 30، 36 و 37 قانون اساسی دولت موظف است آموزش عالی را تسهیل و تامین نماید و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور فراهم و گسترش دهد. به این اعتبار، تحصیل در سطوح عالی جزیی از حقوق شهروندی محسوب می‌گردد.و نظر به این‌که همه افراد به طور یکسان در حمایت قانون قرار دارند و می‌توانند با رعایت موازین مقرر در قانون اساسی از همه حقوق انسانی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برخوردار شوند، از این رو آزادند که از حق تحصیل به نحو مقتضی استفاده نمایند و هیچ مقامی حق ندارد حتی با وضع قوانین و مقررات، آزادی‌های مشروع از جمله استفاده ازحق تحصیل را سلب کند. از طرفی دولت مکلف است ضمن رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه تسهیلات لازم را به منظور ادامه تحصیل متقاضیان آن مهیا سازد.

بنا به مراتب فوق‌الذکر و به رغم تصریح قانون مبنی بر تمهید شرایط لازم جهت ادامه تحصیل علاقه‌مندان، شواهد موجود و شکایات واصله از سوی دانشجویان محروم شده موسوم به سه ستاره حاکی از آن است که مقامات مسئول آن وزارت‌خانه مانع از ادامه تحصیل گروهی از دانشجویان شده‌اند و متاسفانه تذکرات برخی از نمایندگان نیز تا کنون نتیجه‌ای نداده است. دلیل این امر را بیان نمایید.

چنانچه وزارت علوم به عنوان تنها متولی و مرجع رسمی مدعی است که دانشجویان محروم شده واجد شرایط قانونی نیستند، نظر به این‌که محروم کردن اشخاص از یک حد اجتماعی، نوعی مجازات تلقی می‌شود و مادامی که جرم افراد مذکور در دادگاه صالحه ثابت نشده، اصل بر برائت است و حکم این مجازات و اجرای آن نیز تنها از طریق دادگاه میسر است، پاسخ فرمایید مبنای قانونی تحمیل کیفر محرومیت از ادامه تحصیل در مقاطع عالی‌تر برای دانشجویان موصوف چیست و وزارت علوم با کدام مجوز چنین عملی را مرتکب شده است؟

ضمنا تعداد دانشجویان مذکور را با مشخصات کامل و نوع اتهاماتی که متوجه آنهاست بیان نمایید و پاسخ دهید که چرا به احکام صادره از سوی دیوان عدالت اداری که به نفع دانشجویان است، توجه و عمل نمی‌شود؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین