کد خبر: ۵۶۵۸۵۲
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷

رییس سابق اتاق بازرگانی بجای ارائه ارقام فرضی در بودجه مانند نروژ عمل کنیم/ دستگاه‌های دولتی، کمبود دانش اقتصادی دارند

رییس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران اظهار داشت: پیشنهاد می‌کنم بجای ارائه ارقام فرضی، از محل درآمدهای نفتی به بودجه تزریق شود که البته اجرای آن نیازمند طراحی کردن یک صندوق برای درآمدهای ارزی همانند کشور نروژ است تا درآمدهای ارزی مستقیماً به آن صندوق واریز شده و بخشی از آن سالانه به بودجه تزریق شود و هر سال این میزان منابع تزریقی کاهش تا در عرض مثلاً 20 سال به صفر برسد.
آفتاب‌‌نیوز :
محسن جلال‌پور در گفت‌وگو با ایلنا در مورد لایحه بودجه سال 1398 گفت: ما در بودجه با سه عدد مجهول روبرو هستیم؛ میزان فروش نفت، قیمت نفت و نرخ ارز سه متغیر مجهول هستند چون ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که میزان فروش چه اندازه خواهد بود، قیمت نفت چه خواهد بود و قیمت ارز هم به طور کامل مشخص نشده است همه اینها براساس تخمین و حدس و گمان است که البته تاثیرات خود را خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: به باور بنده به جای این حدس و گمان‌ها اعلام کنیم که مثلا 150 هزار میلیارد تومان سالانه از محل درآمدهای نفتی به بودجه تزریق خواهیم کرد که البته اجرای آن نیازمند طراحی کردن یک صندوق برای درآمدهای ارزی همانند کشور نروژ است تا درآمدهای ارزی مستقیماً به آن صندوق واریز شده و بخشی از آن سالانه به بودجه تزریق شود و هر سال این میزان منابع تزریقی به بودجه کاهش تا در عرض مثلاً 20 سال به صفر برسد.

جلال‌پور تصریح کرد: در این صورت درآمدهای نفتی کشور ذخیره شده و برای نسل‌های آتی سرمایه‌گذاری می‌شود چون ما عملاً سهم نسل‌های آتی را برای رفاه کاذب خود خرج و مصرف می‌کنیم. پیشنهاد بنده این است که به جای ارقام فرضی برای میزان فروش نفت، قیمت نفت و نرخ ارز از این صندوق استفاده کنیم.

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران در مورد کاهش نرخ ارز در هفته‌های اخیر گفت: الان شرایطی وجود دارد که دولت و بانک مرکزی میزان واردات و سرعت گردش نقدینگی را کاهش داده‌اند و همچنین قانون پیمان‌ سپاری ارزی برای صادرکنندگان را اعمال کرده‌اند که هر سه عامل عرضه و تقاضا را با کندی روبرو کرده است.

جلال‌پور تصریح کرد: بنابراین ثبات موجود در بازار در نتیجه ایجاد اختلال در بازار به وجود آمده است و نهایتاً آثار خود را نشان خواهد داد. شاید یک سیاست در کوتاه مدت تاثیرات خود را نشان ندهد اما در بلندمدت قطعا تاثیرگذار خواهد بود کما اینکه ما چندین سال  نرخ ارز را ثابت نگه داشتیم اما به یکباره جهش آنچنانی کرد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه ما شاهد 5 نرخ در بازار هستیم که هرکدام برای خود استدلال خاصی دارند و این چند نرخی بودن ارز  همه فعالان و کنشگران اقتصادی را سرگردان و بلاتکلیف کرده است. پیشنهاد بنده این است که حتی نرخ 4200 تومان را برداریم تا نرخ از طریق عرضه و تقاضا در بازار تعیین شود و هرجا که احساس کردیم که نرخ در حال افزایش است از منابع ارزی به بازار تزریق کنیم و اگر هم بازار در تعادل بود که می‌توانیم برای تقویت منابع ارزی از آن استفاده کنیم. نهایتاً برای حمایت از اقشار ضعیف نیز می‌توانیم میزان یارانه را به صورت ریالی و مستقیم افزایش دهیم.

جلال‌پور در پاسخ به این سوال که چرا با وجود پیشنهادهای اقتصاددانان و فعالین این حوزه برای حل مشکلات اقتصادی اهتمامی از نهادهای دولتی در راستای آن مشاهده نمی‌شود؟ گفت: به نظر بنده کارشناسان دولتی با ضعف دانشی روبرو هستند چون از زمان دولت احمدی‌نژاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی مجبور به خداحافظی شدند و ما دچار کمبود دانش کارشناسی هستیم و این یک مشکل جدی در دستگاه‌های دولتی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین