کد خبر: ۵۶۸۳۴
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۹:۲۶

احیای دوباره طرح سهمیه ‌بندی جنسیتی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب ـ هنگامه منهاجی: نمایندگان مجلس هفتم در حال تهیه طرحی هستند که بر اساس آن سهمیه‌بندی جنسیتی در کنکور صورت خواهد گرفت. این طرح در شرایطی تدوین می‌شود که در ده سال اخیر 60 الی 65 درصد از ظرفیت دانشگاه‌های کشور در اختیار دختران قرار گرفته است، اتفاقی که در تاریخچه فعالیت دانشگاه‌ها در ایران بی‌سابقه و منحصر به فرد است.

در مجلس ششم نیز طرحی از سوی فراکسیون اقلیت مجلس، تهیه شده بود که طبق آن دانشجویان دختر در رشته‌های پزشکی عمومی و دندان‌پزشکی نتوانند بیش از نیمی از ظرفیت دانشگاه‌ها را اشغال کنند اما 158 نماینده همان مجلس در نامه‌ای به سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور وقت این طرح را نقض صریح حقوق انسانی زنان ایرانی دانستند و بالاخره این طرح اجرایی نشد. اکنون در آخرین سال کاری مجلس هفتم دوباره این طرح در حال بررسی و مطرح شدن است؛ مجلسی که اکثریت آن در اختیار اقلیت مجلس ششم است. 

«علی سرافراز یزدی» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هفتم در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی آفتاب با اشاره به سرنوشت طرح مشابه در مجلس ششم گفت: بحث حذف سهمیه‌بندی جنسیتی از کنکور، جنبه سیاسی داشت و به هیچ‌وجه منطقی و کارشناسانه نبود و احیای دوباره این رویه به مصلحت کشور است. 

نماینده مشهد افزود: امروز ما می‌دانیم که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته‌های معدن و دامپزشکی اگر خانم باشند قادر نیستند که از عهده این حرفه بر‌آیند، زیرا این رشته‌ها با فیزیک بدنی آنها هماهنگی ندارد.
 
وی سپس با اشاره به اینکه «خانم‌ها نمی‌توانند به مناطق محروم بروند» اظهار داشت: در رشته‌های پزشکی حضور 50 درصدی زنان کشور را دچار مشکل می‌کند زیرا با توجه به الزام حضور پزشکان در مناطق محروم، اکثر خانم‌ها برای حضور در این مناطق دچار محدودیت هستند و این مناطق به لحاظ حضور پزشک دچار بحران می‌شود. 

سرافراز یزدی تاکید کرد: در تمام دنیا عدم حضور خانم‌ها در بسیاری از رشته‌هایی که با شرایط فیزیکی بدن آنها تطبیق ندارد، امری معمول است.
 
اما «انوشیروان محسنی» نماینده نوشهر در مجلس هفتم معتقد است خانم‌ها در آموز‌ن‌هایی مانند کنکور نشان داده‌اند که توانمندی‌هایشان از مردان کمتر نیست. نایب رئیس کمیسیون بهداشت افزود: جنسیت نباید عنصر محدود کننده باشد اگر امکانات و ابزار لازم در اختیار زنان قرار گیرد. 

محسنی تصریح کرد: امروز حتی پزشکان مرد ما نیزخواهان ماندگاری در تهران هستند پس تنها جنسیت در سفر به مناطق محروم محدودیت ایجاد نمی‌کند. وی اظهار داشت: ما باید در مجلس به دنبال تهیه طرحی باشیم که در مناطق محروم انگیزه حقوقی در رشته‌های پزشکی و غیر پزشکی را بیشتر کنیم.

عضو فراکسیون اقلیت تاکید کرد: تنها جنسیت فاکتور بازدارنده نیست و اگر امکانات و انگیزه حقوقی در مناطق محروم لحاظ شود دچار بحران برای حضور افراد تحصلیکرده و متخصصین در ‌آن مناطق نخواهیم شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین