کد خبر: ۵۶۹۹۱۵
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳

پیش‌بینی کواکبیان درباره رویکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام به پالرمو و CFT

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که احتمالا لوایح پالرمو (مبارزه با جرایم سازمان یافته ) و CFT به تایید مجمع تشخیص خواهد رسید.
آفتاب‌‌نیوز :
مصطفی کواکبیان در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبه امروز مجلس مبنی بر اصرار بر لایحه CFT، گفت: مصوبه امروز مجلس به نظرم مصوبه بسیار مهمی بود. این مصوبه در حقیقت کاری که مجلس از حدود یک سال قبل شروع کرده بود را تمام کرد. هم دولت،‌ هم مجلس و هم شورای نگهبان در مورد چهار لایحه مربوط به FATF نظر خود را دادند و دو لایحه یعنی مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم در سه نهاد مذکور و حتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین تکلیف شد.

وی افزود: دو موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام هنوز باقی مانده است که یکی از آنها پالرمو (مبارزه با جرایم سازمان یافته ) و دیگری موضوع CFT است که به نظر می‌رسد دولت، شورای نگهبان و مجلس نظر خود را گفته‌اند و صرفا مجمع تشخیص باید نظر نهایی را بدهد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد:‌ امیدواریم مجمع ولو با برگزاری جلسه فوق العاده زودتر در این دو مورد نظر دهد. ضمن این که ما به عنوان مجلس معتقدیم مجمع صرفا بر سر اختلافات بین مجلس و شورای نگهبان باید ورود کند و نمی تواند قانونگذاری جدید کند؛ یعنی همان اختلافاتی که مطرح بود را باید بررسی کند.

کواکبیان یادآور شد:‌ اشکالات شورای نگهبان چندین جلسه در کمیسیون مورد بحث قرار گرفت که بعضی از آنها از سوی کمیسیون پذیرفته و اصلاح شد و در مواردی هم کمیسیون بر نظر خود اصرار کرد که به صحن علنی آمد و امروز مجلس نیز به آن رای داد.

وی اضافه کرد: نکته مهم این است که شورای نگهبان، ‌مجلس و دولت در مورد این چهار موضوع کاری ندارند و فقط مجمع تشخیص باید نظر دهد و با مصالحی که تشخیص می دهد منافع ملی را در نظر بگیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان تاکید کرد: فکر می‌کنم با توجه به جو کلی مجمع تشخیص، این دو مورد نیز در مجمع تصویب شود. در غیر این صورت بزرگان باید تصمیم بگیرند که باید چه برخوردی در مورد FATF داشته باشیم.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین