کد خبر: ۵۷۰۰۸۷
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵

بخشی از رویکردها و برنامه های مهم و تحول آفرین دکتر نمکی در حوزه بهداشت و سلامت کشور/واکنش خانواده بهداشت و درمان کشور به انتصاب نمکی در وزارت بهداشت

آفتاب‌‌نیوز :
پس از استعفای دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی از پست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر حسن روحانی رییس جمهور، با قدردانی از خدمات دکتر هاشمی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم؛ طی حکمی دکتر «سعید نمکی» را بعنوان سرپرست این وزارت منصوب کرد. رئیس جمهور که نمی خواست اخلال و رکودی در برنامه و سیاست های دولت در حوزه بهداشت و درمان؛ بویژه در اجرا و پیشبرد طرح تحول سلامت ایجاد شود، استعفای دکتر هاشمی را پذیرفت و سرپرست جدیدی را برای این وزارتخانه منصوب کرد.

سعید نمکی، دانش آموخته داروسازی و ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است که سوابقی چون مشاور رئیس سازمان در امور محیط زیست و معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی و عمومی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، ریاست دانشگاه علوم پزشکی کاشان و معاون بهداشتی وزیر بهداشت را در کارنامه دارد.

رییس جمهور دکتر نمکی را فردی آشنا به حوزه سلامت، برنامه و بودجه و راه حل های آن دانست که دولت قصد دارد به کمک ایشان طرح تحول سلامت را با قوت تا پایان راه ادامه ‌دهد.

دکتر نمکی در همین مدت کوتاه از آغاز به کارش در وزارت بهداشت دیدگاهها و رویکردهایش را در حوزه وظایف وزارت متبوعه بیان کرد که می تواند در زمینه ایجاد تحول و اصلاح در این وزارت از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.

وی در مراسم روز پرستار گفت: «بزرگترین ‏رکن نظام سلامت می‌تواند پرستار باشد، باید نگاه به پرستار را تغییر داد. حتی باید ۴ سال آموزش پرستاری نیز در رده کارشناسی ‏دگرگون شود. قرار نیست ‏جایگاه پزشک بالا برود و جایگاه پرستار پایین بیاید یا برعکس! همه نظام سلامت یک تیم هستند و باید کنار هم کار کنند و گسست‌ها ترمیم شود. زیرا امروز، روز وفاق ملی است.» سرپرست وزارت بهداشت اظهار داشت: «البته قرار نیست کارشناسان بهداشت کنار گذاشته شده و پرستاران به جای آنها گذاشته شوند.»

وی درباره مسائل صنفی پرستاری نیز بیان کرد: «قرار شد ۱۸ ‏هزار پرستار در سال ۹۸ و ۹۹ استخدام شوند که البته فقط در بخش دولتی است و برای جذب در بخش خصوصی نیز شرایطی فراهم می‌کنیم تا با تمهیدات ویژه تعدادی از پرستاران استخدام شوند.» وی همچنین متذکر شد:‏ «تناسبی بین حقوق پرسنل در نظام سلامت وجود ندارد و قطعا باید در حقوق پرستاران به عنوان یکی از زحمتکش‌ترین اقشار نظام سلامت بازنگری انجام شود و اگر تبعیض وجود داشته باشد آن را اصلاح کنیم.» دکتر نمکی همچنین ضمن اعلام اینکه پرداخت معوقات پرستاران و نیز کارانه آنان در دستور کار قرار دارد، گفت: «ما تکلیف داریم که موضوع تعرفه پرستاری را نیز دنبال کنیم تا ‏از شرمساری جامعه پرستاری خارج شویم.‏»

نمکی خاطرنشان کرد: «یکی از تلاش‌های ما احیای بخش خصوصی در کنار بخش دولتی است؛ زیرا اگر بخش خصوصی به حدی از کارآیی ‏برسد، می‌تواند میزان قابل توجهی از نیروهای پرستاری را جذب کند.»

از نکات دیگری که در سخنان دکتر نمکی، سرپرست وزارت بهداشت مطرح شد و حائز نکات مهمی است، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اهتمام جدی به طرح تحول سلامت و تدام آن با قدرت و شدت، بعنوان یکی از اصلی‌ترین طرح‌های دولت تدبیر و امید
کاهش هزینه‌های کمرشکن از جیب بیمار و تهیه دارو برای بیماران خاص و صعب العلاج و حمایت از آنها و ماندگاری پزشک در نقاط محروم و کمتر برخوردار
توجه جدی به سلامت روان پریشان، جمعیت سالمند و بیماری‌های غیرواگیر
توجه به مشکل ‏سلامت مردان در جامعه بعنوان یکی از جدی‌ترین مسائل نظام سلامت(با اقدامات مراقبتی لازم همچون مراقبت‌ها و معاینات دوره‌ای، غربالگری‌ها، کنترل فشارخون و بیماری‌های قلبی و عروقی ‏بیشتری برنامه ریزی و اجرایی شود.)‏
عدم غفلت از سلامت روان مردم در کشور
توجه ویژه به معضلاتی چون افزایش بیماری‌های غیر واگیر، سلامت روان و حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی
اجتناب دست‌اندرکاران فیلم‌سازی از غمگین ساختن مردم و تخریب روحیه آنها
اجتناب از جزیره‌ای عمل کردن وزارت بهداشت با پیوستگی حوزه بهداشت و درمان
اتخاذ تصمیماتی در جهت رشد صحیح جمعیت با تشویق افرادی که تاکنون بچه دار نشده‌اند یا افرادی که یک فرزند دارند و افرادی که دچار نازایی و ناباروری هستند
پیگیری بهبود و اصلاح سیستم ارجاع، پزشک خانواده، پرونده الکترونیک سلامت، پیوستگی بین حوزه بهداشت و درمان و دارو
انجام اقدامات موثر تلاش برای کنترل و کاهش بیماری‌های واگیردار و غیرواگیر
تعریف ساختار نظام مند و پایگاهی برای طرح تحول نظام سلامت که ‏قابل ادغام در نظام ارائه خدمات شبکه‌های بهداشتی و درمانی کشور باشد
بازنگری در برنامه پزشک خانواده با در نظر گرفتن سیستم ارجاع در پایگاه ‏سلامت و مرکز بهداشتی؛ بویژه در روستاها و مناطق دوردست
برنامه ریزی برای ‏ایجاد مدیریت سلامت در حاشیه شهرها متناسب با تنوع اقلیم و فرهنگ و مشکلات مردم همان منطقه
 

علاوه بر آنچه ذکر شد رویکردهای راهبردی سعید نمکی در مسایل کلان کشور نیز قابل تأمل است و می تواند به سیاست ها و برنامه های دولت اعتدال کمک کند. دکتر نمکی با توجه به حساسیت برهه ای که ما در آن قرار داریم، معتقد است که نباید کوچکترین تعلل یا کوتاهی در وظایف از جمله در مسئله سلامت مردم صورت ‏گیرد و نباید اشتباهات و قصورهای گذشته تکرار شود.

در این زمینه «حیدرعلی عابدی» سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با «خط اعتدال»، با تاکید بر تجربه و توانمندی های سرپرست فعلی وزارت بهداشت و درمان معتقد است که دکتر نمکی از درون نظام بهداشت و درمان رشد کرده و با توجه به تجربیات متعدد در حوزه بهداشت و کارنامه موفقی که در این حوزه دارد،
می تواند از طرف رئیس جمهوری به عنوان گزینه وزارت بهداشت و درمان معرفی شود.

عابدی افزود: «دکتر نمکی در سیستم دارویی و کارخانه های دارویی کشور تجربه کافی را دارد و به عنوان رئیس موفق دانشکده علوم پزشکی هم دارای تجربه است و کارکرد خوب و مثبتی داشته است.»

نکته مهم دیگر در سخنان سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان، اشاره به تجربه دکتر نمکی در زمینه مسایل برنامه ای و بودجه ای بر اساس سوابق و تجربه ایشان در سازمان برنامه و بودجه است که می تواند ایشان را در فصل بودجه کمک کند.

«جامعه انجمن فوق تخصصی جراحی زانو ایران» نیز در نامه ای به دکتر نمکی، ضمن درخواست ها و توصیه هایی به ایشان در زمینه ایجاد اصلاحات و تحولاتی در زمینه طرح تحول سلامت، وضعیت دانشگاههای علوم پزشکی، جایگاه و منزلت پزشکان کشور، توجه به بخش خصوصی درمان و شرکت های دارویی و تجهیزات، پیشگیری از افزایش بی مبنا و بی رویه تصدی گری های دولت، توجه و نجات فوری دستاورد استانداردهای بالای آموزش پزشکی و تخصصی جمهوری اسلامی و منابع انسانی از سیاست های پوپولیستی، بازسازی و احیای سازمان های بهداری استانها، جدا شدن دانشگاهها از بخش درمان عمومی و غیر آموزشی، ممانعت از افزایش بی رویه تعداد دستیاران رشته های تخصصی و فوق تخصصی بیش از ظرفیت آموزشی کشور، توجه به نیازهای آینده بازار کار پزشکی کشور در میان مدت و بلند مدت و دیگر موارد، آمادگی خود را در زمینه همکاری و همراهی با سرپرست وزارت بهداشت در مورد تحقق اهداف و اصلاحات مورد نظر در این برهه حساس کشور، اعلام کردند.

در این راستا دکتر «علی تاجرنیا» رئیس هیئت مدیره انجمن دندانپزشکی ایران و رئیس شورای هماهنگی انجمن‌های علمی دندانپزشکی نیز با ارسال نامه ای ضمن اعلام موافقت و حمایت از رویکردها و نگرش های سرپرست وزارت بهداشت بویژه نگاه حمایت محور دکتر نمکی به نقش انجمن‌ها و سپردن بخشی از مسئولیت به ایشان، تقدیر و تشکر خود، جهت عملیاتی و اجرایی شدن نگاه ارزشمند دکتر نمکی را اعلام کردند.

«ناصر ریاحی» رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو نیز با تشکر از سیاست های دکتر نمکی و اعلام این نظر که «دکتر نمکی کاربلد است»، ناآشنایی مسئولان وزارت بهداشت با اقتصاد را یکی از چالش‌های فعالان بخش دارو دانست و با توجه به سابقه حضور دکتر نمکی در سازمان برنامه و بودجه و آشنایی با مسائل اقتصادی این حوزه، برای رفع این مشکل و غلبه بر چالش‌های تحریم، اظهار امیدواری کرد. وی همچنین امیدواری خود و همکارانش را به انتصاب دکتر نمکی در جایگاه وزیر بهداشت، با رای نمایندگان مجلس به ایشان، ابراز نمود.

دکتر «عزت اله گل علیزاده» نائب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی در گفتگویی، دکتر نمکی را مدیری کارآمد و مسلط به حوزه بهداشت و درمان به ویژه اقتصاد درمان دانست که دیدگاههای بسیار مثبت و روشن دارد و با مشکلات اصلی و زیربنایی این سیستم کاملاً آشناست. وی از سرپرست وزارت بهداشت خواست که به برخی معضلات و مشکلات نظام پزشکی نگاه ویژه ای داشته باشد.

پس از انتصاب سرپرست وزارت بهداشت، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی نامه ای خطاب به دکتر حسن روحانی، ضمن تشکر از انتصاب جناب آقای دکتر سعید نمکی به سرپرستی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خواستار معرفی و پیشنهاد دکتر نمکی به مجلس شورای اسلامی برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش شدند و دلایل این درخواست را سوابق ارزشمند اجرایی وجاهت، وزانت و مقبولیت عمومی در جامعه علمی و اجرایی کشور، تعامل سازنده ایشان با مدیران کلان کشور و مقامات استانی در جایگاه معاونت سازمان برنامه و بودجه، آگاهی کامل از چالش‌های کنونی موجود در نظام سلامت و داشتن نگاه همه‌جانبه‌نگر در این خصوص، توانمندی در جهت ایجاد تعادل بین هزینه‌ها و بودجه‌های نظام سلامت به عنوان مهم‌ترین چالش کنونی، عدم فعالیت در بخش خصوصی و در نتیجه نداشتن تعارض منافع و امکان خدمت تمام وقت و همه‌جانبه‌ توسط دکتر نمکی، به دلیل عدم اشتغال در بخش خصوصی اظهار کردند.

در همین زمینه «پرفسور محمد اسماعیل اکبری»، پدر پزشکی جامعه نگر ایران و معاون و مشاور عالی وزای سابق بهداشت و درمان، در نامه ای خطاب دکتر نمکی به مناسبت انتصاب وی، او را دارای اهلیت برای این پست و مردِ میدان های سخت دانست و برای ایشان آرزوی بهروزی و موفقیت کرد.

 

هر چند رییس جمهور از سید حسن قاضی زاده هاشمی به عنوان وزیری بسیار پرتلاش و دلسوز یاد کرد، اما انتخاب مناسب و درست دکتر روحانی در انتصاب دکتر نمکی به سمت سرپرست وزارت بهداشت، این چشم انداز نوید بخش را ایجاد کرد که بر اساس نگرش ها و رویکردهای اجرایی دکتر نمکی شاهد روزهای خوبی در خدمت این وزارت به ملت ایران و پیشبرد اهداف و سیاست های دولت در حوزه سلامت و بهداشت و درمان باشیم.

منبع: خطِ اعتدال
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین