کد خبر: ۵۷۰۸۵۵
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴

سقوط هواپیمای حامل گوشت ارتش ربطی به گرانی‌های اخیر ندارد/عده‌ای با رانت دام زنده را صادر می‌کنند/ برخی توزیع‌کننده‌ها آمار صوری می‌دهند

نائیب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: صادرات بی رویه و عدم نظارت دقیق و صحیح باعث بالا رفتن قیمت گوشت شده‌ است.
آفتاب‌‌نیوز :
جلال محمودزاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا،‌ درباره گرانی قیمت گوشت و همچنین قاچاق دام زنده به خارج از کشور بیان کرد: متاسفانه در طول ۳ سال گذشته محموله‌های وارداتی جهاد کشاورزی با ارز دولتی به مقدار کمی وارد شده‌اند و ارز اختصاص یافته در جای دیگری صرف شده است.

نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی تشریح کرد: با ارز اختصاص یافته برای محصولات کشاورزی کالاهای دیگری مانند تلفن همراه وارد شده است.

وی با بیان اینکه در بحث تنظیم بازار  و توزیع گوشت و نهادهایی که با ارز دولتی این کار را انجام داده‌اند نظارت کافی صورت نگرفته است، اظهار داشت: شرکت‌هایی که این محصولات را وارد کرده‌اند علاوه بر این‌که تضمین کافی نگذاشته‌اند و پول را بر نمی‌گردانند، در این زمینه آمارهای غلطی را ارائه می‌کنند.

محمودزاده ادامه داد: طبق آن‌چه شواهد نشان می‌دهد، گوشت به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد و این‌ها برای خودشان یک آمار غلطی را ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی در بالا رفتن قیمت گوشت تاثیرگذار است،‌ گفت:‌ در طول سال‌های ۹۵ و ۹۶ یک بیماری همه‌گیر به نام «تب برفکی» در سطح کشور به وجود آمد  که ۲۱ استان را درگیر خودش کرد و بسیاری از منابع دامی ما را از بین برد.

نماینده مردم آذربایجان غربی تاکید کرد:‌ دولت زمانی باید به موقع واکسن‌هایی را وارد و این دام‌ها را واکسینه می‌کرد که متاسفانه این کار را نکرد. بیماری وارد کشور شد، گریبان دام‌ها را گرفت و خسارات بسیاری  را زد. 

وی خاطرنشان کرد:‌ پس از وقوع این حادثه دولت به خوبی عمل نکرد و جایگزینی برای این خسارات قرار نداد.

این عضو کمیسیون کشاورزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت باید چگونه خسارات ناشی از تب برفکی را جبران می‌کرد، گفت:‌ دولت باید تسهیلات ارزان قیمتی را در اختیاران دامداران قرار می‌داد تا دام‌هایی را که از دست رفته‌اند جایگزین کنند اما این کار را انجام نداد که همین کار باعث شد ما با کمبود دام رو به رو شویم.

وی تاکید کرد: اشتباه دوم جهاد کشاورزی این بود که به شرکت‌ها اجازه داد در ازای واردات گوشت به همان میزان و یا بیشتر دام زنده صادر کنند.

محمودزاده خاطرنشان کرد: چطور ممکن است ما کمبود گوشت داشته باشیم و کسری آن را از خارج وارد کنیم اما اجازه دهیم دام زنده صادر شود؛ این کار با هیچ منطقی همخوانی ندارد. 

وی با تاکید بر اینکه عدم واکسینه کردن به موقع دام‌ها و مجوزهای بی‌رویه صادرات در برابر واردات گوشت دو دلیل عمده بالا رفتن قیمت گوشت بوده است، بیان کرد:‌ تخلفات زیادی صورت گرفته است که باید در تحقیق و تفحص مورد بررسی قرار گیرد.

وی در خصوص افزایش قاچاق دام زنده طی ماه‌های اخیر گفت: افزایش قاچاق دام زنده به دلیل تغییرات ارزی ایجاده شده است و گرانی قیمت گوشت مشابه خارجی خیلی بیشتر از داخلی است 

نماینده مردم آذربایجان غربی تاکید کرد: به دلیل اینکه قاچاق دام منافع زیادی دارد مردم و شرکت‌ها دست به این کار می‌زنند تا سود بیشتری را به دست بیاورند.

وی با بیان اینکه دولت کم کاری کرده است، گفت:‌ دولت به جای اینکه با قیمت کلان و  ارز اختصاصی گوشت، لاشه وارد کند، باید دام داخلی را با قیمت مناسب تضمینی خرید و ذخیره و پخش می‌کرد اما چنین کاری را انجام نداد.

نائیب رئیس اول کمیسیون کشاورزی ادامه داد: زمانی که دولت کاری را که باید، انجام ندهد مشخص است که دامدار به کسی که بیشترین قیمت را پیشنهاد بدهد دام خود را می‌فروشد. 

وی با اشاره به اینکه قاچاق دام، صادرات بی‌رویه و عدم نظارت دقیق و صحیح باعث بالا رفتن قیمت گوشت شده‌است،‌ بیان کرد: شرکت‌هایی که توزیع‌کننده هستند تعدادی از آن‌ها با رانت محصول را می‌گیرند که نه تنها تضمین کافی نمی‌گذارند بلکه  به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسانند و آمار صوری می‌دهند و از سوی دیگر مازاد را در بازار با قیمت گران می‌فروشند.

محمودزاده در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که گفته می‌شود بعد از سقوط هواپیمای حامل محموله گوشتی که برای تنظیم بازار وارد کشور شده بود به یکباره قیمت گوشت افزایش پیدا کرد آیا چنین گمانه‌زنی‌هایی درست است یا خیر، بیان کرد: مگر چقدر گوشت بوده است؟ ۳۰ تن دیگر. مگر این ۳۰ تن چه تاثیری می‌تواند بر تنظیم بازار ما داشته باشد؟

وی ادامه داد: بیان کردن چنین مطالبی فرافکنی است؛ حتی اگر ۱۰، ۲۰ و ۱۰۰ مورد از این‌گونه محموله از بین برود تاثیری در بازار مصرف ندارد این بازار بیشتر از این صحبت‌ها نیاز دارد.

این عضو کمیسیون کشاورزی خاطر‌نشان کرد: این صحبت‌ها جز فرافکنی چیزی نیست و قصدشان از بیان کردن چنین حرف‌هایی پوشش مشکلات است زیرا چنین محموله‌های یک هزارم درصد بر بازار گوشت تاثیر ندارد. 

وی تاکید کرد:‌ عدم نظارت دقیق بر صادرات و قاچاق و نبود مدیریت درست در بازار دست به دست هم داده‌اند که قیمت گوشت بالا برود و قیمت سرسام‌آوری پیدا کند تا طبقه متوسط به پائین نتوانند آن را تهیه کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درخصوص ورود وکلای ملت به این موضوع گفت: ما در مجلس از طریق نظارت، وارد این موضوع خواهیم شد و ابزار ما هم در این خصوص سوال و تحقیق و تفحص است که در حال انجام دادن آن هستیم.

وی درباره تحقیق و تفحصی که هفته گذشته در مجلس رأی آورد، بیان کرد: رای‌آوری تحقیق  و تفحص صورت گرفته در هفته گذشته در خصوص همین افزایش قیمت گوشت و نبود نظارت کافی در بازار بود که  در صحن رأی آورد و ما هم بررسی را در این مورد به زودی شروع خواهیم کرد.

این عضو کمیسیون کشاورزی ادامه داد:‌ محور دیگر این تحقیق و تفحص درباره  استخدام ناظران کشاورزی بود که در مجلس هشتم قرار شد ۱۰ هزار نفر از کارشناسان ناظر استخدام شوند که این کار به خوبی صورت نگرفت.

وی خاطر‌نشان کرد: تعدادی ناظر که سابقه کمی هم داشته‌اند استخدام شدند که خوب هم عمل نکرده‌اند و ما قصد داریم این موضوع را پیگیری کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین