کد خبر: ۵۷۷۰۲۱
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۲

خلیل‌زاد و ملّا برادر برای نخستین بار در قطر دیدار کردند

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان امروز (دوشنبه) با معاون رهبر طالبان در دوحه دیدار کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان امروز برای نخستین بار با ملّا عبدالغنی برادر، معاون رهبر طالبان در دوحه قطر دیدار کرد.

خلیل‌زاد در صفحه توییترش نوشت: نخستین بار با ملّا برادر و تیم کاری او در جریان ضیافت ناهار دیدار کردم و اکنون به سوی مذاکرات می‌رویم.

خلیل‌زاد و ملّا برادر برای نخستین بار در قطر دیدار کردند

گروه طالبان گفته که صحبت‌های امروز مقدماتی است و مذاکرات اصلی با حضور ملّا برادر فردا شروع می‌شود ولی یک منبع آمریکایی در قطر گفته که مذاکرات ساعتی پیش آغاز شده است.

این پنجمین دور مذاکرات میان آمریکا و طالبان است. گفته می‌شود حضور ملّا برادر به این دور مذاکرات اهمیت ویژه بخشیده و انتظار می‌رود پیشرفت‌های دراین مذاکرات صورت بگیرد.

خلیل‌زاد در توییت قبلی‌ خود نوشت: به دوحه رسیدم تا با یک هیأت باصلاحیت‌تر طالبان دیدار کنم. این می‌تواند فرصتی مهم باشد. از میزبانی قطر و کمک پاکستان برای سفر (هیأت طالبان) سپاسگزارم. حالا کار جدی شروع می‌شود.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، همکاری طالبان در کار مبارزه با القاعده و داعش، آتش‌بس و آغاز مذاکرات رو در رو با حکومت افغانستان از محورهای مذاکرات قطر است.

گروه طالبان همچنان حاضر نیست با هیأت دولت افغانستان به صورت مستقیم مذاکره کند و این یکی از موضوعات اصلی مورد اختلاف در این مذاکرات به شمار می‌رود.

بی‌بی سی گزارش داد، مقام‌های وزارت خارجه قطر و افراد نزدیک به دیپلمات‌های آمریکایی می‌گویند هیچ وقت احتمال به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها با طالبان تا این حد بالا نبوده است ولی هنوز هم اما و اگرهای زیادی وجود دارد. قطری‌ها ترجیح داده‌اند تا اینجا در مورد دسترسی رسانه‌ها به افراد طالبان خصوصاً ملّا عبدالغنی برادر احتیاط کنند. مقام‌های آمریکایی هم سعی زیادی می‌کنند تا از اظهارنظری جنجال‌برانگیز خودداری کنند.

یک مقام قطری گفت، هر کدام از طرف‌ها که حاضر شود با رسانه‌ها صحبت کند، مجبور می‌شود به ده‌ها سوال دشوار پاسخ بدهد؛ از جمله این که اعضای طالبان با کدام پاسپورت به قطر سفر کرده‌اند، آیا ملّا برادر با یک هواپیمای نظامی به قطر منتقل شده است یا با یک پرواز غیرنظامی، اعضای هیأت آنها کجا اقامت دارند و...

پیوستن ملّا عبدالغنی برادر، از بنیانگذاران طالبان به تیم مذاکره‌کننده این گروه در قطر معنایی جز این ندارد که بخشی از مهم‌ترین حلقه تصمیم‌گیری آنها وارد گفت‌وگو با آمریکا شده است. یک منبع نزدیک به هیأت مذاکره‌کننده آمریکایی گفت که عجله‌ای در کار نیست؛ چرا که تجربه نشان داده رسیدن به صلح، روندی زمان‌بر است ولی طالبان باید تصمیم‌های سختی بگیرد. هنوز معلوم نیست که وارد شدن ملّا برادر به ترکیب هیأت طالبان، باعث انعطاف‌پذیرتر شدن آنها می‌شود، یا بر عکس، باعث سختگیرتر شدن آنها.

منابع گروه طالبان همچنین تأیید کرده‌اند که نشست امروز گروه طالبان و هیأت آمریکایی در قطر بیشتر تشریفاتی خواهد بود و این گروه گفته که ملّا برادر امروز رسماً ریاست دفتر قطر را به عهده می‌گیرد.

طالبان افزوده که نشست اصلی میان هیأت آمریکایی و افغانستان قرار است فردا (سه‌شنبه) برگزار شود.

نام ملّا عبدالغنی برادر در فهرست سیاه آمریکا و سازمان ملل قرار دارد اما حالا گفته می‌شود این محدودیت برای تسهیل گفت‌وگوها موقتاً برداشته شده است.

این در حالی است که طالبان اخیراً گفته که شرکت ملّا برادر در مذاکرات دوحه مشروط به حضور وزیر خارجه آمریکا در این مذاکرات است.

ملّا عبدالغنی برادر که حدود چهار ماه پیش از سوی دولت پاکستان، پس از هشت سال سپری کردن زندان رها شد، در دور قبلی این نشست به عنوان رئیس دفتر طالبان در قطر تعیین شد.

همچنین، گروه طالبان در اعلامیه‌ای که حدود یک ماه پیش منتشر و هیأت مذاکره‌کننده جدید خود را معرفی کرد، به ملّا برادر رهبری این هیأت را سپرده بود.

ملّا عبدالغنی برادر ۵۰ سال دارد و یکی از چهار تنی است که در سال ۱۹۹۴ میلادی گروه طالبان به رهبری ملّا عمر را تأسیس کردند. پیروان گروه طالبان از ملّا برادر به عنوان یکی از مغزهای متفکر این گروه یاد می‌کنند.

ملّا برادر پس از سقوط حکومت "امارت اسلامی طالبان" در افغانستان، شورای کویته، مهم‌ترین تشکل طالبان پس از سقوط این گروه را رهبری می‌کرد.

خلیل‌زاد و ملّا برادر برای نخستین بار در قطر دیدار کردند

او در زمان حمله آمریکا و متحدانش به افغانستان در سال ۲۰۰۱ او معاون وزارت دفاع طالبان بود و پس از سقوط گروه طالبان، معاون ملّا محمد عمر شد.

منابع آگاه گفته بودند: خواهر ملّا برادر همسر ملّا محمد عمر، رهبر گروه طالبان بود و همسر خود او هم خواهر ملّا عمر است.

تاکنون چهار دور گفت‌وگوهای مستقیم طالبان با نمایندگان آمریکا برگزار شده است. آخرین دور این نشست‌ها شش روز به طول انجامید و پس از پایان آن نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان گفت، با این گروه درباره چارچوب کلی صلح به توافق رسیده‌اند.

خلیل‌زاد گفته که پیش‌نویس این توافق شامل برنامه‌ای برای خروج نیروهای آمریکا، برقراری آتش بس و طرد گروه‌های بین‌المللی تروریستی در خاک افغانستان است.

با وجود درخواست‌های مکرر حکومت افغانستان برای گفت‌وگو با طالبان، این گروه تاکنون حاضر به مذاکرات با دولت کابل نشده اما آمریکا تأکید کرده که عملی شدن توافقات آنها با طالبان مشروط به آتش‌بس و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی است.

پس از پایان دور قبلی گفت‌وگوها نارضایتی‌هایی نزد مقام‌های دولتی به میان آمد اما به تازگی ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که رئیس‌جمهوری افغانستان و خلیلزاد روی شیوه جدیدی برای پیشبرد روند صلح به توافق رسیدند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین