کد خبر: ۵۷۸۷۲۴
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶

فریدون مجلسی: اعتیاد به دخالت نهادهای غیردولتی در سیاست خارجی نهادینه شده است/ مردم نگران آن هستند که دخالت‌ها در حوزه دیپلماسی به وضعیتی مانند عراق و سوریه در ایران منجر شود

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: حمایت مردم از ظریف ناشی از نگرانی از بالا گرفتن امکان درگیری نظامی بود. مردم نگران آن هستند که دخالت‌ها در حوزه دیپلماسی به وضعیتی مانند عراق و سوریه در ایران منجر شود و این حمایت تا حدی مؤثر بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
فریدون مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این سوال که استعفای وزیر امور خارجه و رد آن توسط رییس‌جمهور با چه نتایجی همراه بود؟ گفت: محمد جواد ظریف با رهبری مذاکرات منتهی به برجام برای خودش در مقام یک دیپلمات ایرانی کسب اعتبار و حیثیت کرد.

رئیس‌‌‌جمهور عملاً در تنگنای مشابهی با ظریف قرار داد

وی ادامه داد: انتظار می‌‌‌رفت در داخل کشور نیز به این اعتبار احترام گذاشته شود، اما تخریب برجام از سوی محافل قدرتمند داخلی و نمایش‌‌‌های نظامی و دیپلماسی‌‌های موازی به خصوص در زمان‌‌هایی که او در ماموریت‌‌‌های خارجی بود، عملاً در جهت بی‌‌‌اعتبارسازی او بود.

این دیپلمات پیشین با بیان اینکه هر کس تا زمانی که امید اصلاح و بهبود وضع وجود داشت باید همکاری کند، اما هر دولت و دولتمردی که وجود خود را چرخ پنجم و مزاحم تلقی کند نه فقط حق بلکه وظیفه دارد کار را به دیگران بسپارد، اظهار داشت به نظر من ظریف در چنین تنگنایی استعفا کرد. رئیس‌‌‌جمهور نیز که عملاً در تنگنای مشابهی قرار داد، کوشید با رد استغفای ظریف فرصت دیگری دهد تا شاید دولت بتواند مشکلاتی را که دیگران با توسعه جنگ برایش ایجاد کرده‌‌‌اند، التیام دهد.

دلجویی از ظریف با تعهداتی درباره حذف دیپلماسی غیرسیاسی همراه بوده باشد

مجلسی افزود: به نظر من اگر ناتوان‌‌سازی دولت ادامه یابد، دست کم استعفای ظریف نهایی خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که ادامه کار ظریف و دلجویی‌هایی که از او انجام شد، منجر به قدرتمندتر یا ضعیف‌تر شدن وزیر امور خارجه شد؟ تصریح کرد: دلجویی از ظریف لابد با تعهداتی درباره حذف دیپلماسی نظامی و قضایی و تریبون‌‌های هفتگی همراه بوده باشد. از این دیدگاه، تقویت شده است اما در صورت عدم پایبندی نهادهای درگیر سیاست به رقابت با وزارت امور خارجه موجب تضعیف و کناره‌‌گیری احتمالی ظریف خواهد شد.

اعتیاد به دخالت نهادهای غیردولتی در سیاست خارجی نهادینه شده است

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که آیا با ماجرای پیش آمده می‌توان امیدوار بود که دستگاه‌های دیگر دخالت‌هایشان در امور دیپلماتیک کاهش داده یا حداقل تحت نظارت بیشتر وزارت امور خارجه عمل کنند؟ خاطرنشان کرد: به نظر من اعتیاد به دخالت آنها در سیاست خارجی نهادینه شده است و کنترل آن در اختیار دولت هم نیست.

مجلسی اضافه کرد: دست‌‌‌کم تا زمانی که جنگ و ستیزهای خارجی ادامه دارد، بهبود نخواهد یافت و نیاز به تغییرات قانونی  زیربنایی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه حمایت‌های مردمی در بازگشت ظریف به کار موثر بود؟ ابراز داشت: حمایت کردن ناشی از نگرانی از بالا گرفتن امکان درگیری نظامی بود. مردم نگران آن هستند که دخالت‌ها در حوزه دیپلماسی به وضعیتی مانند عراق و سوریه در ایران منجر شود و این حمایت تا حدی مؤثر بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین