کد خبر: ۵۷۹۴۳۲
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۴

کاسه رسوایی نظرسنجی تلویزیون بر سر دولت شکست

در حالی که سالهاست نظرسنجی‌های صدا و سیما بدون مشکل برگزار می‌شود معاون سیما این بار جنجالهای بوجودآمده در نظرسنجی سازمانش را گردن زیرساختهای دولت انداخت.
آفتاب‌‌نیوز :
در پی افشای ایراد جدی در روند نظرسنجی جشنواره جام جم از مخاطبان، مرتضی میرباقری، معاون سیمای رسانه ملی در نشست اعلام برنامه‌های نوروزی سیما سعی کرد دلایل روشنی برای جابه‌جایی آرای مردم در این سازمان بیان کند.

او در پاسخ به حاشیه‌های جشنواره جام جم توضیح داد: «دولت مسئولیت ایجاد زیرساخت‌ها را دارد. ما مثل سنوات قبل با یکی از این شرکت‌ها وارد قرارداد شدیم. جمع‌آوری آرا اگر پیامکی بود، پیامک سریعا بازخورد داشت و برای مردم پیامک می‌آمد که رای داده‌اند. نکته دیگر این بود که همه می‌توانستند ببینند رأیی که می‌دهند چه تغییری در آرا به‌وجود می‌آورد. این سبکی بود که ما طراحی کردیم، اما همه در روز جمعه متوجه شدند اختلالی در آرا به‌وجود آمده است و خود ما آن را اعلام کردیم و از طریق فتا پرونده تشکیل دادیم.»

با توجه به گستردگی رسوایی ایجادشده، استفاده معاون سیما از هر ابزاری برای توجیه ماجرا عجیب نیست، اما اهالی فن و بلکه اکثر مردم می‌دانند که از این دست نظرسنجی‌ها تا قبل از پدیده «برنده باش» هم بوده و قبل از این هم دولت مسئول زیرساخت‌ها بوده، اما تا کنون رأیی جابه‌جا نشده بود. سؤال جدی اینجاست که «برنده باش» سوگلی سیما، چه آورده مالی شگفت‌انگیزی برای سازمان صداوسیما دارد که مسئولان حاضر می‌شوند اعتبار رسانه را فدا کنند.

معاون سیما ادامه داد: در این موضوع چند فرضیه وجود داشت. یک فرضیه این بود که اختلال صورت گرفته و دیگری این بود که به‌صورت واقعی، آرا جابه‌جا شده است؛ برهمین اساس رای‌گیری متوقف شد. وی افزود: ما نمی‌دانیم این تخلف در سطح وزارت ارتباطات بوده است یا خیر. یک متهم مشخص شده است که چون اتهام وی ثابت نشده، نمی‌توانیم اعلام کنیم.

کاسه رسوایی نظرسنجی تلویزیون بر سر دولت شکست

آغاز داستان

داستان از فرستادن پیامک‌های مشکوک به طیف گسترده‌ای از مردم مبنی ‌بر «ثبت رأی آن‌ها به نام برنامه تلویزیونی برنده‌باش در جشنواره جام‌جم» آن هم بدون آن که دریافت‌کننده پیامک در رأی‌گیری جشنواره مشارکت کرده باشد، شروع شد. مسابقه پرحاشیه و جنجالی «برنده باش» که از طرف شبکه به‌عنوان یکی از کاندیدا‌های جشنواره تلویزیونی «جام جم» حضور یافته و در بخش برنامه‌های شاخص، رقیب اصلی برنامه «نود» در این شبکه محسوب می‌شود.

پیامک‌های موردنظر با این جمله که «دوست عزیز، رای شما با رای قبلی جایگزین شد» برای افراد زیادی ارسال شده و کاربران زیادی با گرفتن اسکرین‌شات از این پیامک و اشتراک آن در فضای مجازی به این اتفاق اعتراض کرده‌اند. حتی در مواردی کاربران، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را مخاطب قرار داده‌اند تا پاسخگوی این ابهام در فرآیند ارسال پیامک‌ها باشد.



واکنش وزیر جوان

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار تصاویری از دو نمودار واقعی و جعلی در توییترش نوشت:‌ «تصاویر زیر، گویای بخشی از اتفاقاتی است که در نظرسنجیِ انتخاب محبوب‌ترین برنامه سال صداوسیما، رخ داده است. گزارشِ بررسی تکمیلی در حال نهایی شدن است. نتایج برای رسیدگی به صداوسیما و پلیس فتا ارسال خواهد شد.»

این توییت، میزان انتقادات طیف طرفدار سازمان صدا و سیما به این وزیر را بیشتر کرد و چند روز بعد و در روز 16 اسفند، جهرمی در توییتی نوشت: «گزارش کامل و با جزییات فنی چگونگی دست‌کاری نظرات مردم در جشنواره صداوسیما، امروز نهایی و برای پلیس ارسال شد. عامل دست‌کاری در نظرات مردم شناسایی شده است. هک یا اختلال منتفی است، طبیعتاً شناسایی آمر یا آمران و انگیزه آنها را پلیس پیگیری خواهد کرد.»

وزیر فرضیه اختلال را منتفی اعلام کرد؛ صحبتی که معاون سیما امروز اصرار داشت به‌عنوان دلیل از آن یاد کند.

ایرنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین