کد خبر: ۵۸۱۳۲
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۸۵ - ۲۳:۳۶

تناقض در سیاست‌های اقتصادی دولت؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک تحلیلگر مسائل اقتصادی معتقد است که دولت نهم در مدت مسئولیت خود در رفتار و گفتار متناقض عمل کرده و از این رو شعار حمایت از تولیدات داخلی او هیچ گاه به عمل نزدیک نشده است. سعید لیلاز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب درباره اظهارات امروز احمدی‌نژاد در خصوص خودکفایی در تولید خودرو بدون وابستگی به مونتاژ گفت: با آقای احمدی‌نژاد موافق هستم که خودروسازان داخلی توان تولید خودرو ایرانی را دارند اما آنچه که در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد رفتار و گفتار دوگانه دولت است. 

وی افزود: خودروسازان ایرانی از نظر فنی و حتی طراحی به اندازه‌ای پیشرفت داشته‌اند که می‌توان گفت این آرزوی آقای احمدی‌نژاد اکنون نیز تحقق یافته اما برای دستیابی به شرایط مطلوب دولت در این مدت گام مؤثر در  جهت کمک به تولیدات داخلی بر نداشته است. 

لیلاز توضیح داد: ‌دولت برای حمایت از تولیدات داخلی باید نسبت به افزایش نرخ مؤثر تعرفه‌های گمرکی از 12 درصد به 14 تا 15 درصد اقدام می‌کرد که عملا این نرخ اکنون به 10 درصد تقلیل یافته است. وی افزود: تعیین این نرخ از سوی دولت به ایجاد نوعی بازار آزاد برای خودروهای خارجی، تهدید تولیدکنندگان داخلی و حتی به فاسد شدن الگوی مصرف ملی منجر شده است. 

این تحلیلگر اقتصادی با اشاره به عملکرد دولت در تعیین نرخ تعرفه مؤثر گفت:‌ تعیین نرخ تعرفه واردات از سوی دولت برای کالاهای مختلف از هیچ منطق اقتصادی پیروی نمی‌کند. در جایی که نرخ تعرفه باید کاهش داشته باشد از سوی دولت بالا می‌رود و در جایی که این نرخ باید افزایش پیدا کند کاهش می‌یابد. 

وی تصریح کرد: از آنجایی که دولت حجم خود را بزرگ کرده و هزینه‌هایش نیز افزایش یافته، مجبور شده است تا دلارهای مازاد ارزی را به فروش برساند. فروش این دلارها دربازار با رونق بخشیدن به واردات از سوی دولت و کاهش تعرفه‌های وارداتی تحقق یافته است که این مسأله ضربه غیرقابل جبرانی را به تولیدات داخلی خواهد زد. 

لیلاز با بیان اینکه رفتار دولت به هیچ وجه مبین گام عملی برای رسیدن به خودکفایی نیست تصریح کرد: در زمان آقای خاتمی نیز سیاست کلی، آزادسازی اقتصاد بود و این سیاست برای تحلیلگران قابل فهم و درک بود اما تناقض‌هایی که در دولت نهم وجود دارد قابل درک نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین