کد خبر: ۵۸۴۱۸
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۷
ارزیابی یک کارشناس از گزارش مجلس

ظریفیان: وزارت علوم به دوره خاتمی بر‌گردد

آفتاب‌‌نیوز : وی در این مصاحبه گفت: در دولت خاتمی در لایحه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منظومه‌ای از ویژ‌گی‌های دانشگاه متناسب با نیاز ایران و تجارب جهانی طراحی شد و کار تطبیقی با 30 کشور جهان از آسیا، اروپا و آمریکا انجام گرفت که معطوف به همین یافته‌های مرکز پژوهش‌های مجلس بود به مجلس ششم ارائه و به تصویب مجلس ششم رسید. 

ظریفیان افزود: یکی از نکات اساسی که در آن لایحه آمده بود، استقلال عمل دانشگاه‌ها در انتخاب هیات علمی بود زیرا نقش اصلی را در دانشگاه‌ها هیات‌های علمی ایفا می‌کنند اما متاسفانه لایحه پیشنهادی وزارت علوم در شورای نگهبان رد شد. 

به گفته وی، در فرآیندی که برای انتخاب روسای دانشگاه‌ها در لایحه وزارت علوم پیش‌بینی شده بود این انتخاب از طریق اساتید دانشگاه، گروه‌ها، دانشکده و شورای دانشگاه و هیات‌های علمی صورت می‌گرفت و این امر منطبق بود با نحوه انتخاب روسای دانشگاه در کشورهای پیشرفته دنیا. 

و در عین حال تاکید کرد: پس از آنکه بحث انتخابی شدن روسای دانشگاه‌ها که در لایحه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیش‌بینی شده بود در شورای نگهبان رد شد، وزیر علوم براساس آیین‌نامه‌ای انتخابی شدن روسای دانشگاه‌ها را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرد و بخشی از اختیارات خود را به دانشگاه‌ها تفویض کرد. 

وی تصریح کرد: این تجربه خوبی بود و روسای 20 دانشگاه بر این اساس انتخاب شدند و اگر این تجربه نهادینه و به یک رویه قانون تبدیل می‌شد، گام مهمی برداشته شده بود. 

ظریفیان با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه «مجلس باید در عرصه قانونگذاری با انتصابی شدن روسای دانشگاه‌ها برخورد کند و در این زمینه طرحی را تهیه و به تصویب برساند»، گفت: نباید فرصت‌های تاریخی را از دست بدهیم و دانشگاه که محیطی سیال و پویا است نباید با شیوه 50 سال گذشته اداره شود. بلکه باید با توجه به یافته‌ها و تجارب قدیم و جدید جهانی سازوکار جدیدی در ارتباط با نحوه اداره دانشگاه‌ها تدوین شود. 

ظریفیان در ادامه با اشاره به این که «ظر می‌رسد یکی از موضوعات جدی و اساسی که باید مجلس مورد توجه قرار دهد، سهم پژوهش در دانشگاه هاست» افزود: به رغم اینکه سهم تحقیقات و پژوهش از تولید ناخالص ملی در برنامه چهارم توسعه سهم ویژه‌ای است اما متاسفانه‌ این سهم تاکنون تحقق پیدا نکرده و بسیار اندک است که مجلس باید سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی را پیگیری کند. 

وی تاکید کرد: در صورت عدم تحقق سهم پژوهش نمی‌توانیم به اهداف سندچشم‌انداز 20 ساله در رابطه با آموزش عالی برسیم. مگر اینکه به ارتقای نقش دانشگاه، نقش پژوهش و آزادی عمل در دانشگاه‌ها برسیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین