کد خبر: ۵۸۶۹۴۴
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۸

آیا «همراه اول» همیشه به نفع خود اشتباه می‌کند؟

داستان اشتباه محاسباتی و پروژه اعتباردهی جدید همراه اول چه بود؟
آفتاب‌‌نیوز :
 دیروز شاهین آرپناهی، مدیرکل ارتباطات همراه اول که برای توضیح دادن درباره اشتباه محاسباتی اخیر این اپراتور به تلویزیون ‏آمده بود از پروژه اعتباردهی همراه اول که درسال ٩٧ کلید خورده بود، پرده برداشت. او اعلام کرد که مشترکین همراه اول می‌‏توانند با شماره گیری ٭١٠٭١١٧# از اعتباری که نزد همراه اول دارند، با خبر شوند. این خبر باعث شد که خیلی از مشترکین و ‏حتی کسانی که مشترک این اپراتور نیستند، درباره این طرح در شبکه‌های اجتماعی گفت‌وگو کنند و سوالات زیادی به وجود ‏بیاید.

آرپناهی در گفت‌وگو با «شهروند» درباره جزئیات این پروژه گفت: «عددی که با شماره‌گیری این کد دستوری به‌عنوان ‏اعتبار به مشترک نشان داده می‌شود، درواقع سقف مصرف او در میان دوره است. طبق قوانین همراه اول ما دو نوع قطعی خط ‏داریم؛ یکی مربوط به عدم پرداخت بدهی است و دیگری نوعی قطعی میان دوره است که به مشترکین با مصرف بالا مربوط می‌‏شود. در‬ واقع تا‬ سال گذشته مشترکین در صورتی که میزان مصرف یا همان بدهی‌شان به سقف مشخصی می‌رسید، فارغ از ‏اینکه زمان سررسید قبض آنها فرا رسیده یا نه با قطعی مواجه می‌شدند و تا زمان تسویه حساب ارتباط آنها برقرار نمی‌شد، اما ‏حالا با روش اعتباردهی جدید هر مشترک بسته به میزان اعتباری که دارد می‌تواند از خدمات خط استفاده کند و این رقم برای ‏همه یکسان نیست.»‏

آرپناهی در مورد این‌که روش محاسبه این اعتبار برای هر فرد چطور بوده است، گفت: «اول این را بگویم که تمام شرکت‌های ‏اپراتوری بزرگ دنیا از همین روش اعتباردهی استفاده می‌کنند، روشی که بسیار پیچیده است و فاکتورهای زیادی در یک فرمول ‏قرار می‌گیرند تا نهایتاً عدد اعتبار هر مشترک به دست بیاید، فاکتورهایی مانند میانگین مصرف مشترک، نحوه پرداخت او، ‏دفعات قطعی خط به علت بدهی، تسریع در پرداخت و….»‏

او ادامه داد: «ما این پروژه را به این علت راه انداختیم که خیلی از مشترکین ما سال‌هاست که از همراه اول استفاده می‌کنند، ‏خیلی از آنها در تمام این سال‌ها خوش حساب بوده‌اند و مصارف بالایی هم داشته‌اند، بنابراین تصمیم گرفتیم که میزان اعتبار هر ‏کاربر مشخص شود که در صورت مصرف بالا مشکل قطعی‬ میان دوره وجود نداشته باشد. البته خود مشترک باید استفاده از این ‏اعتبار را فعال کند و سرویس برای همه به صورت خودکار فعال نیست، چون ممکن است یک نفر برای مدیریت بهتر هزینه‌ها ‏نخواهد که از سقف اعتبارش استفاده کند.»‏

خیلی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در گمانه‌زنی‌هایشان درباره این طرح اعتباردهی همراه اول، رقم آن را به ودیعه‌ای که در ‏ابتدای خرید سیم کارت از مشترکان گرفته می‌شود و سودی که طی چندسال به این ودیعه تعلق گرفته است، مربوط دانسته بودند ‏اما آرپناهی ارتباط بین این دو موضوع را رد می‌کند و می‌گوید: «هر مشترک هنگام خرید سیم کارت ودیعه‌ای بین ٤٠ تا ١٩٢ ‏هزار تومان پرداخت می‌کند که این اعتبار اولیه استفاده از خدمات همراه اول است و ارتباطی با این موضوع ندارد. اساساً منطق ‏استفاده از سیم کارت دائمی همین است که شما ابتدا مبلغی را به‌عنوان اعتبار پرداخت می‌کنید، اما بعدتر می‌توانید بیشتر از آن ‏ودیعه اولیه هم به صورت اعتباری مصرف کنید و بعد قبض آن را بپردازید.»‏

یکی دیگر از سوالات کاربران شبکه‌های اجتماعی این بود که آیا بین مهلت سلب امتیاز از سیم کارت خاموش همراه اول و میزان ‏اعتباری که در طرح اعتبار دهی جدید برای او در نظر گرفته شده است ارتباطی وجود دارد؟ آرپناهی در جواب این سوال می‌‏گوید: «نه بین این دو هم ارتباطی نیست. طبق قوانین همراه اول اگر یک سیم کارت دائمی به مدت یک‌سال بدون هیچ‌گونه ‏استفاده‌ای خاموش باشد حق سلب امتیاز خط و حتی فروش آن به شرکت داده شده و این موضوع ارتباطی به اعتبار مشترک ‏ندارد. البته در بسیاری از مواقع این اتفاق بلافاصله بعد از یک‌سال نمی‌افتد. خیلی‌ها به بهانه همین اشتباه اخیر همراه اول به ما ‏می‌گویند چرا همیشه به نفع خودتان اشتباه می‌کنید، اما به‌عنوان مثال در موضوع سلب امتیاز از خطوط دائمی که بدهی هم دارند ‏شرکت به صورت دقیق و درست به موقع از قوانین پیروی نمی‌کند و بارها اخطار و مهلت‬ مجدد می‌دهد.»‏


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین