کد خبر: ۵۸۷۳۹۴
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵

سیلاب از روی فریدونکنار مازندران رد می‌شود؟

در سیل امسال، فریدونکنار آسیب کمتری نسبت به دیگر شهرهای استان مازندران دید، کارشناسان یکی از اصلی‌ترین دلیل مصون ماندن این شهرستان از خسارت را لایروبی به موقع انهار و رودخانه آن می‌دانند و برخی نیز معتقدند شاید فریدونکنار در میدان آزمون بارش بسیار شدید و سخت قرار نگرفت و خسارت زیادی ندید.
آفتاب‌‌نیوز :
یکی از بلایای طبیعی که در این چند سال اخیر، برای مازندرانی‌ها مشکل‌آفرین بوده، سیل است، آبان ماه گذشته بود که سیل در غرب مازندران، مشکلات و خسارت زیادی به وجود آورد و امسال نیز، شرق مازندران را متأثر از خود کرد.

این گستره سیل از غرب تا شرق مازندران بر اساس اظهار نظر کارشناسان مختلف، می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که از تجاوز به حریم و بستر رودخانه، ساخت و سازهای غیرمجاز، قطع درختان جنگلی و قاچاق آنها به ویژه در بالادست و غیره می‌تواند از مهم‌ترین آنها باشد.

در این میان، برخی شهرستان‌های مرکزی این استان، کمتر نسبت به سایر شهرستان‌ها، درگیر مشکلات و مسائل این بلای طبیعی بودند، به عنوان مثال، فریدونکنار یکی از آن شهرستان‌هایی است که در سیل گسترده و بسیار وحشتناک ایام نوروز امسال، از خسارت بی‌شمار آن مصون ماند.

کارشناسان امر، یکی از اصلی‌ترین دلیل مصون ماندن فریدونکنار از خسارت را لایروبی به موقع انهار و رودخانه این شهرستان می‌دانند و برخی نیز معتقدند شاید فریدونکنار در میدان آزمون بارش بسیار شدید و سخت قرار نگرفت و خسارت زیادی ندید.

شاید بخش دوم یا همان اظهار نظر کارشناسان فن، دلیل خسارت ناچیز فریدونکنار از سیل اخیر بوده باشد چرا که با یک بارش دو روزه شدید بهاری، شاهد آب گرفتگی در چند روستای این شهرستان بودیم که اصلی‌ترین دلیل آن نیز تجاوز به بستر و حریم رودخانه بوده است.

پس از این بارش شدید دو روزه بود که نگرانی مردم فریدونکنار نسبت به وقوع سیلاب در این شهرستان افزایش یافت و این سوال در اذهان آنان نقش بست که آیا فریدونکنار نیز مستعد سیلاب است یا خیر.

ولی‌اله ولی‌پور، مدیر امور منابع آب آمل و محمودآباد در این رابطه در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مدیریت امور آب بخش دهفری فریدونکنار به عهده امور آب آمل و محمودآباد است، اظهار کرد: به زودی مجوزی برای بخشداری دهفری فریدونکنار به منظور آزادسازی حریم رودخانه‌ها صادر می‌شود و پس از تأمین منابع، آزادسازی صورت خواهد گرفت تا خسارت‌های این‌چنینی کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه سیل نوروز امسال، به سردهنه‌های فریدونکنار ۷۵۰ میلیون تومان خسارت وارد کرد، تصریح کرد: به دلیل سنتی بودن سردهنه‌های کشاورزی در این شهرستان، وقوع سیل خسارت زیادی به بار آورد.

مدیر امور منابع آب آمل و محمودآباد با بیان اینکه در فریدونکنار رودخانه اصلی که بتواند سیلاب ایجاد کند، وجود ندارد بلکه تمامی آنها انهار و منشعب از رودخانه هستند، خاطرنشان کرد: در زمان سیلاب، سردهنه‌ها را مسدود می‌کنیم، در زمان سیل شدید این سردهنه‌ها تخریب و آب وارد انهار می‌شود.

ولیپور با ابراز تأسف از اینکه بستر و حریم این انهار مورد تجاوز قرار گرفته است و پس از وقوع بارش شدید باران آب وارد منازل مسکونی شده و خسارت وارد کرده است، گفت: تجاوز به حریم و بستر انهار در فریدونکنار گسترده است و باید با آن برخورد شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی بارش شدید در فریدونکنار به سیل تبدیل می‌شود و خسارت ایجاد می‌کند، اظهار کرد: سیلی که در اثر بارندگی شدید و بازده محدود در حوزه فریدونکنار و بالادست ایجاد شود می‌تواند منجر به سیلاب شود.

مدیر امور منابع آب آمل و محمودآباد افزود: همچنین گرم شدن هوا، بیشتر در خروجی آب بخش سرخرود محمودآباد که بر روی رودخانه هراز وجود دارد اتفاق می‌افتد اما اگر آن سیلاب همزمان با بارش در فریدونکنار و بالادست باشد و برف نیز بر اثر گرمای روزهای قبل آب شود، موجب افزایش دبی رودخانه و انهار می‌شود.

ولی‌پور ادامه داد: افزایش دبی رودخانه‌ها موجب تخریب تمامی سردهنه‌های سنتی موجود شده و با کاهش گنجایش نهرها، سیلاب ایجاد می‌شود.

وی خواستار افزایش اعتبار برای لایروبی انهار فریدونکنار شد و گفت: تنها ۱۵ درصد از اعتبار تخصیص یافته برای لایروبی، اختصاص یافته که این میزان کافی نیست.

به گزارش ایسنا، تجاوز به حریم و بستر رودخانه، این روزها در صدر اخبار رسانه‌هایی قرار دارد که موضوع سیل اخیر را با جدیت پیگیری می‌کنند، موضوعی که به نظر می‌رسد تنها مختص به یک شهرستان نیست و تمامی شهرستان‌ها را در بر می‌گیرد.

محمدمهدی نصیری کناری فرماندار فریدونکنار پیش از این در رابطه با موضوع سیل در فریدونکنار در گفت‌وگو با ایسنا مازندران گفته بود: "علت آبگرفتگی چند روستا در فریدونکنار، آب‌های بالادست نبود چرا که خروجی آب‌ها به سمت پایین دست بسته شده است."

وی تجاوز به نهرها را علت اصلی این آبگرفتگی دانست و معتقد بود "با توجه به اینکه تجاوزهای زیادی به نهرها صورت گرفته از ظرفیت رودخانه‌ها کاسته شده است و به دنبال آن آب به سطح خیابان‌ها سرازیر شد."

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین