کد خبر: ۵۹۲۶۱۱
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲

فوتبال؛ امیدی برای پناهندگان افغان در ایران

"الجزیره" می‌نویسد بسیاری از جوانان افغان در مراکز خرید و یا مکان‌های سرگرمی در ایران احساس راحتی نمی‌کنند و می‌گویند علیه آنان تبعیض گسترده‌ای وجود دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اجتماعی- جوانان پناهنده افغان در ایران تلاش می‌کنند بر موانع موجود برای پیشرفت در فائق آیند. یکی از از ابزارهای آنان در این مسیر حضور در عرصه ورزش به خصوص فوتبال است. آنان در مسابقات اخیر فوتبال در ماه رمضان در ایران نتیجه قابل توجهی را کسب کردند. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ شبکه خبری "الجزیره" با اشاره به حضور و درخشش تیم فوتبال افغان‌های مقیم ایران می‌نویسد: "برای گروهی از پناهندگان جوان افغان در ایران فوتبال ابزار قدرتمندی برای تقویت حس غرور ملی و تاکید بر هویت و ارزش‌های آنان است. آنان نام تیمشان را وحدت به معنای اتحاد گذاشته‌اند؛ تیمی که متشکل از جمعی از بازیکنان با استعداد است. آنان بر تمامی موانع برای تشکیل یک تیم فائق آمده‌اند و حمایت لازم برای پیوستن به مسابقات فوتسال را کسب کردند. این برای آنان فراتر از فوتبال است. این مردان جوان تلاش می‌کنند تا شرایط خود را برای زندگی و موفقیت در ایران بهبود بخشند". 

فوتبال؛ امیدی برای پناهندگان افغان در ایران

این شبکه خبری در ادامه می‌نویسد: "تعداد قابل توجهی از افغان‌ها از دهه 70 میلادی به ایران پناهنده شدند اما اکثر اعضای خانواده و پدران و مادران آنان فاقد شناسانامه بوده‌اند و برسمیت شناخته نشدند. اگرچه افغان‌ها در ایران می‌توانند به مدرسه بروند اما امکان داشتن شغل دولتی و قانونی به عنوان کارمند را ندارند. در نتیجه، آنان مجبور به کارهای خرد ساختمانی هستند. "رضا" یکی از بازیکنان تیم "وحدت" می‌گوید: "تنها فوتبال انگیزه زندگی ماست. اگر فوتبال نبود نمی‌دانم باید چه می‌کردم یا به کجا می‌رفتم". او می‌گوید: "شرکت‌ها ما را استخدام نمی‌کنند. ما یک روز کار می‌کنیم و ممکن است برای چهار روز بعد بیکار باشیم". 

"الجزیره" می‌نویسد بسیاری از جوانان افغان در مراکز خرید و یا مکان‌های سرگرمی در ایران احساس راحتی نمی‌کنند و می‌گویند علیه آنان تبعیض گسترده‌ای وجود دارد.

"مجتبی حاجی حسینی" یک فوتبالیست دیگر می‌گوید: "شما باید به جایی که در آن متولد شده‌اید احساس تعلق و وابستگی داشته باشید. من در ایران متولد شدم، تحصیل کرده‌ام، ازدواج کردم و بزرگ شده‌ام اما متاسفانه اجازه اقامت و یا شناسنامه ندارم". 

این شبکه خبری در پایان می‌نویسد: "برای بسیاری از این فوتبالیست‌ها، فوتبال تنها یک رسانه اجتماعی برای نجات آنان و رساندن صدای‌شان به سایرین است. تیم وحدت قوی است. یکی از بازیکنان آن حتی برای تیم زیر 20 ساله‌های افغانستان بازی کرده است. ناصر کاپیتان این تیم تلاش می‌کند تا حامی مالی برای حمایت از تیم پیدا کند".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین