کد خبر: ۵۹۳۹۴
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۵
به دلیل سفر پلوسی صورت گرفت:

محبوبیت ناگهانی بشار اسد در غرب

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بشاراسد که ظرف دو سال گذشته به شدت از جانب کشورهای غربی و حتی دوستان عرب خود طرد شده بود، ناگهان با محبوبیتی عجیب و غیرقابل باور روبرو شده است. چهارشنبه گذشته بود که وی کنار سومین مقام ارشد ایالات متحده ایستاد و با وی عکس یادگاری گرفت. یک روز پیش از آن، وی دوشادوش نخست وزیر ترکیه نشسته و به تماشای فوتبال پرداخت. 

به گزارش فیننشیال تایمز، تمامی این تحولات پس از سفر بشاراسد به ریاض و شرکت در نشست اعراب رخ داد. البته در این سفر نیز ملک عبدالله از مخاطب قراردادن بشار اسد خودداری کرد.

درست برخلاف جورج بوش که گفتگو با بشاراسد را هدر دادن وقت می‌داند، جامعه بین‌المللی خواهان وارد کردن دمشق به بازی است. البته با توجه به سابقه تاریخی سوریه در شکستن تعهدات، ممکن است این بار نیز این کشور چندان به گفتگو ایمان نداشته باشد.

البته کارشناسان بین‌المللی امیدوارند که با تلفیق زبان تشویق و تهدید بتوانند از دخالت سوریه در بحران‌های منطقه‌ای کاسته و این کشور را در مسیر حل بحران و نه خلق آن قرار دهند.

یک دیپلمات اروپایی که اخیرا به دمشق سفر کرده است در این‌باره می‌گوید: سوریه خواهان خروج از این انزوا است. اما سوال این جاست که این کشور برای حل بحران دست به چه راهکارهایی خواهد زد؟ اگر سوریه واقعا وارد عمل نشود، ایجاد رابطه عمیق با جامعه بین‌المللی نیز غیرممکن خواهد بود.

نانسی پلوسی پیش از سفر به سوریه اعلام کرد که هیچ ذهنیتی از دستاورد این سفر در در ذهن ندارد اما به نتیجه بسیار امیدوار است.

اما مقام‌های سوری با احتیاط قابل توجهی به استقبال جامعه بین‌المللی رفتند. مقام‌های این کشور اعلام کردند که امیدوارند با سفر نانسی پلوسی به سوریه، تغییراتی مثبت در سیاست خارجی ایالات متحده رخ دهد.

خاویار سولانا مسئول کمیته سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در آخرین سفر خود به دمشق اعلام کرد که درهای رابطه با اتحادیه اروپا زمانی به روی سوریه گشوده خواهد شد که این کشور علیه قاچاق اسلحه به لبنان حرکتی انجام داده و برای حل بحران سیاسی در لبنان پیشقدم شود.

در حال حاضر یکی از اولویت‌های عربستان در عرصه سیاست خارجی، حل بحران سیاسی در لبنان و تشکیل دادگاه بین‌المللی محاکمه عاملان ترور رفیق حریری است. این در حالی است که سوریه از سوی جامعه بین‌المللی به دخالت در این حادثه متهم شده است.

ترور رفیق حریری در سال 2005 میلادی منجر به تبعیت اتحادیه اروپا و غرب از واشنگتن و به انزوا کشاندن سوریه شد. با توجه به اعتقاد غرب به دخالت دولت سوریه در حادثه ترور رفیق حریری، رژیم بشاراسد در صورت تشکیل دادگاه در آ‌ستانه سقوط قرار خواهد گرفت.

سفیر سابق عربستان سعودی در واشنگتن در این‌باره می ‌گوید: بازسازی ساختار سیاسی لبنان بدون تشکیل دادگاه محاکمه عاملان ترور رفیق حریری غیرممکن است. بدین ترتیب قرار دادن سوریه در جایگاه عدالت، هدفی است که ما به دنبال آن هستیم.

در اروپا و جهان عرب نیز دیپلمات‌های برجسته براین باورند که عملکرد سوریه در برابر لبنان، کلید تضمین کننده آینده این کشور است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین