کد خبر: ۵۹۴۸۷۷
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۲

افسردگی خطری جدی در میان سالمندان

مدیرگروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی با اشاره به حرکت جامعه به سمت افزایش سن سالمندی توضیح داد: بسیاری از سالمندان جامعه در سنین پیری به دلیل بازنشستگی و بیکاری، از دست دادن همسر و ابتلاء به بیماری‌های مزمن دوره پیری، افسرده شده و امید به ادامه زندگی را از دست می‌دهند.
افسردگی خطری جدی در میان سالمندان
آفتاب‌‌نیوز :

زهرا یوسف‌نژاد با بیان اینکه مهم‌ترین خطر در ابتلاء به افسردگی اقدام به خودشکی است، اظهار کرد: متأسفانه بیشترین خودشکی‌ها در سنین سالمندی به وقوع می‌پیوندد.

وی با اشاره به اینکه سابقه افسردگی در افراد باید بررسی شود، اضافه کرد: متأسفانه در جامعه ما درمان بیماری‌های روان یک تابو و ننگ است و به همین دلیل بسیاری از افراد از مراجعه به روانپزشک خجالت می کشند.

مدیرگروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی، خاطرنشان کرد: در صورت ابتلاء به سرماخوردگی فرد با مراجعه متعدد به پزشک خود را درمان کرده اما وقتی روان وی آزرده شود، با بی توجهی یا خود درمانی زمینه عوامل و خطرات جدی بعدی را فراهم می‌سازد.

یوسف‌نژاد با اشاره به اینکه درمان روان بسیار مهم است، تصریح کرد: ابتلاء به افسردگی مانند سایر بیماری‌ها علت دارد و ممکن است در صورت کم کار شدن یکی از هورمون‌های مغز مانند هورمون سروتونین فرد احساس اضطراب و بی قراری داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه در بسیاری از موارد با رژیم دارویی و جلسات روان درمانی فرد به صورت کامل بهبود یافته و به شرایط عادی بر می‌گردد، خواستار تابوشکنی و مبارزه با هموفوبیا در زمینه مراجعه به روانپزشک و درمان بیماری‌های روان شد.

مدیرگروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی، ادامه داد: در سنین بالا افراد به دلیل کم تحرکی، ورزش نکردن، بیکاری، از دست دادن همسر احساس نا امیدی می‌کنند که موضوع درمان مهم و از آن مهم‌تر پیگیری روند درمان تا بهبود کامل است.

یوسف‌نژاد تاکید کرد: در پروسه درمان روان، رژیم دارویی در کنار درمان‌های روان شناختی پاسخ مثبت می‌دهد و این دو عامل مکمل یکدیگر در بهبود فرد مبتلا به افسردگی هستند.

وی اظهار کرد: افسردگی در جامعه بیماری شایعی است که در صورت مشاهده علائمی مانند خشمگین شدن، غر زدن، کنترل از دست دادن و غیره باید احتمال داد فرد به این اختلال مبتلا شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین