کد خبر: ۵۹۴۹۷۷
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰

شایع‌ترین علامت فشار خون، بی علامتی است

یک پزشک گفت: فشارخون هیچ علامتی ندارد به همین دلیل به آن قاتل بی‌صدا یا قاتل خاموش گفته می‌شود، این بیماری خیلی زود و راحت قابل تشخیص است.
شایع‌ترین علامت فشار خون، بی علامتی است
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر مجید محمدیان در توضیح بیماری فشار خون عنوان کرد: قلب انسان تلمبه خونی بدن است و روزانه صدهزار بار عمل تلمبه خون را انجام می‌دهد، در طول 24 ساعت 10هزار لیتر خون را جا به جا می‌کند و در طول عمر انسان حدود 250 میلیون لیتر خون توسط قلب تلمبه و جا به جا می‌شود.

وی افزود: در یک دقیقه 5 تا 6 لیتر خون در قلب تلمبه و پمپاژ می‌شود و آب، مواد غذایی و اکسیژن را به سراسر بدن می‌رساند، نیرویی که این مواد را به تمام اعضای بدن می‌رساند، فشار خون نام دارد.

فشارخون در افراد سالم چه عددی است؟

این پزشک عمومی ادامه داد: فشار خون را با دو عدد نشان می‌دهند، این دو عدد به صورت کسری است، عدد بالای کسر، ماکسیمم فشارخون و عدد پایین کسر مینیمم فشار خون را مشخص می‌کند، این اعداد در افراد سالم که بیماری فشار خون ندارند 120 بر روی 80 است ( 120 حداکثر و 80 حداقل)، زمان انقباض قلب، فشار در اوج خود و در حالت حداکثر و زمان استراحت قلب، فشار خون در حالت حداقل است.

وی تاکید کرد: فشار خون به دو عامل قدرت پمپاژ قلب و عروق بدن بستگی دارد، زمانی که رگ‌ها باز باشند، قلب برای پمپاژخون تلاش زیادی نمی‌کند، ولی زمانی که رگ‌ها بسته باشند، قلب برای پمپاژخون باید تلاش بیشتری کند ،در این صورت مینیمم فشار خون بسیار مهم است.

چه افرادی در معرض فشارخون هستند؟

محمدیان با بیان اینکه از نوزادی تا پیری فشار خون وجود دارد، گفت: 2 تا 3درصد نوزادان، 2 تا 9درصد اطفال و 16 تا 20درصد بزرگسالان دارای فشار خون بالا هستند، همچنین طبق آمار، علت مرگ 15درصد مادران باردار فشارخون بالا بیان شده است.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که فشار خون در بزرگسالان بین 90 روی 60 تا 120 روی 80 رسید، طبیعی است، زیر 90 روی 60 افت فشار خون است، یعنی قلب به خوبی کار نمی‌کند یا مایع در قلب به اندازه کافی وجود ندارد، از 120 روی 80 تا 140 روی 90 پیش فشار خون محسوب می‌شود، این فرد مستعد بیماری فشار خون بالا قرار دارد، 140 روی 90 و بالاتر را بیماری پر فشاری خون می‌گویند.

راه تشخیص پرفشاری خون چیست؟

این محقق و مدرس فشار خون اظهار کرد: برای اینکه تشخیص بدهیم که فرد مبتلا به بیماری پر فشاری خون است، دوبار باید فشار شخص کنترل شود، اگر در هر دوبار عدد بالای 140 روی 90 باشد، نشانگر بیماری پر فشاری خون است، فاصله زمانی دوبار کنترل فشار خون، حداقل 6 ساعت و حداکثر یک هفته است.

وی افزود: در حال حاضر 15 میلیون نفر در ایران مبتلا به بیماری فشار خون هستند، در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون 2 میلیون نفر دیگر که مبتلا به این بیماری هستند اما نمی‌دانند، شناسایی می‌شوند، در استان قم حدود 80هزار نفر افراد بالای 30 سال در این طرح شناسایی می‌شوند.

محمدیان تصریح کرد: از سال 1370 تا 1396 یعنی طی 26 سال، آمار افراد مبتلا به فشار خون در کشور 3 برابر شده و این یک زنگ خطر است.

چرا فشار خون مهم است؟

وی در توضیح دلیل اهمیت فشارخون بیان کرد: این بیماری اولین عامل در مرگ و میر و ناتوانی است، یعنی 40درصد مرگ‌ها در ایران به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی است، فشار خون عامل بیماری‌های خطرناکی مانند سکته مغزی، افت بینایی، سکته قلبی، تنبلی و گشادی دیواره‌های قلب و درنهایت نارسایی قلبی، نارسایی کلیه، سرطان، بیماری تنفسی و دیگر بیماری‌ها هم است.

این پزشک ادامه داد: بیشترین ویزیت پزشکان در مطب، ویزیت بیماری فشار خون است، نکته مهم این است که شایع‌ترین علامت فشار خون، بی علامتی است، فشارخون هیچ علامتی ندارد به همین دلیل به آن قاتل بی‌صدا یا قاتل خاموش گفته می‌شود، این بیماری خیلی زود و راحت قابل تشخیص است، یعنی با یک دستگاه دیجیتال کنترل فشارخون در منزل می‌توان به راحتی آن را تشخیص داد.

وی گفت: این بیماری کاملا قابل درمان است، البته در صورتی که فرد دچار پیش فشارخونی باشد و متوجه این مسئله بشود، می‌توان از ابتلا به پرفشاری خون جلوگیری کرد، درمان بیماری پرفشاری خون کار راحتی نیست.

محمدیان خاطرنشان کرد: 50درصد سکته‌های قلبی و 75درصد سکته‌های مغزی به دلیل بیماری فشار خون است، مسمومیت در بارداری یک بیماری خطرناک در خانم‌های باردارد است که عامل آن بیماری فشار خون است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین