کد خبر: ۵۹۵۱۳۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳
اقدامات ایران در راستای پاراگراف ۲۶ و ۳۶ برجام انجام شده است

ایران ۶ تیر از سقف ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده عبور می‌کند| سخنگوی سازمان انرژی اتمی: دیگر صبر نخواهیم کرد| دیگر آب سنگین را به عنوان یک ماده اولیه صادر نمی‌کنیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که ایران ۶ تیر از سقف ۳۰۰ کیلو گرم اورانیوم غنی شده که پیش‌تر تعیین شده بود، عبور خواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

بهروز کمالوندی، در جریان بازدید نمایندگان رسانه‌ها از مجتمع آب سنگین اراک گفت: از امروز شمارش معکوس برای عبور از ذخیره ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده آغاز می‌شود و تا ۱۰ روز دیگر یعنی ۲۷ ژوئن (۶ تیرماه) از این سقف عبور می‌کنیم.

نمایندگان رسانه‌های داخلی امروز (دوشنبه) برای اطلاع از اقدامات انجام شده در گام اول کاهش تعهدات برجامی ایران، به مجتمع نیروگاهی آب سنگین اراک رفته‌اند.

دیگر آب سنگین را به عنوان یک ماده اولیه صادر نمی‌کنیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران در مجتمع آب سنگین اراک ادامه داد: ما تصمیم بر آن داریم که دیگر آب سنگین را به عنوان یک ماده اولیه صادر نکنیم. ممکن است در سنوات آینده میزان استفاده از آب سنگین در داخل به حدی افزایش یابد که نیاز به صادرات نباشد.

وی در این ارتباط توضیح داد: این قضیه به مانند صدور گاز است که ما گاز را به عنوان ماده اولیه صادر نمی‌کنیم بلکه آن را در مواد پتروشیمی استفاده می‌کنیم و در آن قالب صادر می‌کنیم.

کمالوندی با بیان اینکه حرکت در این راستا از نظر اقتصادی ارزش بالایی دارد، ادامه داد: البته ما در این راستا نمی‌خواهیم تعهداتی که در گذشته به بازارهایمان داده‌ایم را کنار بگذاریم و در کنار حفظ تعهد، به حفظ بازار خود نیز توجه داریم.

اروپایی‌ها هنوز فرصت تصمیم گیری دارند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه آب سنگین دارای مواد استفاده متعددی در رشته‌های مختلفی از جمله پزشکی است و به درمان و تشخیص بسیاری از بیماری‌ها در نوزادان کمک می‌کند، در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد اجرای مرحله دوم کاهش تعهدات برجامی ایران تصریح کرد: ما در ارتباط با این موضوع منتظر تصمیم مقامات مسئول کشور هستیم. هنوز برای اروپایی‌ها فرصت برای تصمیم گیری وجود دارد. ما دیگر صبر نداریم. حدود یک سال صبر کردیم دو ماه نیز به آنها فرصت دادیم اکنون مدت محدودی از این زمان باقی مانده و آنها می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

وی با بیان اینکه اگر از این فرصت استفاده نشود، ما می‌توانیم دو تحلیل ارائه کنیم، خاطرنشان کرد: تحلیل اول این است که آنها نمی‌خواهند که به تعهداتشان عمل کنند و تحلیل دوم این است که نمی‌توانند این کار را انجام دهند. توانایی فنی و داخلی لازم را ندارند یا اینکه نمی‌توانند در مقابل رقیب خود قرار بگیرند.

کمالوندی با تاکید بر اینکه مقامات وزارت خارجه همچنان با مقامات اروپایی در مذاکره هستند و تماس دائمی بین آنها وجود دارد، ادامه داد: همانطور که در جریان هستید، خانم اشمید در روز شنبه با آقای عراقچی دیدار داشت و گفت وگوهایی در این دیدار انجام شد.

دیگر صبر نخواهیم کرد

وی تاکید کرد: آنچه که مهم است این است که جمهوری اسلامی ایران بیش از این برای به نتیجه رسیدن اقدامات آنها صبر نخواهد کرد و آنها باید از فرصت باقی مانده برای اجرای تعهداتشان استفاده کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه نشست خبری خود اظهار کرد: نکته دیگر به خصوص برای اروپایی‌ها این است که اگر اقدامی که در مرحله اول زمان‌بر بود انجام شد برای اقدامات بعدی به خصوص غنی سازی بیش از ۳.۶۷ درصد زمان زیادی را نخواهد گرفت و از متخصصان خودمان هم سوال کردم یک یا دو روز بیشتر فرصت وجود ندارد.

اقدامات ایران در راستای پاراگراف ۲۶ و ۳۶ برجام انجام شده است

وی افزود: ذخایر ایران با روند و شتاب بیشتری ادامه پیدا می‌کند و اگر مهم است که برجام را حفظ کنند باید در این زمینه تلاش کنند. در واقع اقدامات جمهوری اسلامی ایران در راستای پاراگراف ۲۶ و ۳۶ برجام انجام شده که بخش‌های اولیه برجام مربوط به تعهدات ایران و از آن به بعد تعهدات سایر کشورها است. بنابراین وقتی به پاراگراف ۲۶ و ۳۶ برجام می‌رسیم حقوقی هم برای کشورها قائل شده‌اند و اگر ایران احساس کند که تحریم‌ها برداشته نشده می‌تواند بخشی از تعهدات خود را به حالت تعلیق درآورد و این همان کاری است که ما انجام دادیم اما به موجب اینکه تعهدات خود را انجام دهند به حالت اولیه برمی‌گردد.

کمال‌وندی خاطر نشان کرد: بنابراین این اقدامات در چارچوب برجام است و امروز هم که در خدمت متخصصان خودمان بودیم آنچه دستور دارند از مقامات عالی، این است که هر دو راکتور را با هم جلو ببریم، هم طراحی و هم بازطراحی و اینکه جمهوری اسلامی ایران هم تصمیم بگیرد که به رآکتور قبلی برگردد دیگر در قالب یک معما یا راز نیست. در سطح بین‌المللی هم مطرح شده و با توجه به امکاناتی که ایران در اختیار دارد این راکتور قابل اجراست.

اروپایی‌ها وظایف‌شان را طبق برجام ادامه دهند

وی افزود: بنابراین آن‌ها نشان دهند که صادق هستند و وظایف‌شان را طبق برجام ادامه دهند. بیشترین نگرانی این بود که راکتور قبلی پلوتونیوم تولید می‌کند اما این تصمیم زمانی گرفته شده بود که توانایی تولید سوخت غنی شده نداشتیم اما آنچه مسلم است این است که ما در هر دو قسمت داریم تلاش می‌کنیم تا کارها را به نحوی جلو ببریم و اگر تصمیم گرفته شد که فلان راکتور فعال باشد آن را انجام می‌دهیم.

سطح غنی‌سازی بر اساس نیاز کشور صورت می‌گیرد

وی ادامه داد: در ارتباط با افزایش ۳.۶۷ درصدی غنی سازی سناریوهای مختلف را در نظر گرفتیم که حتی از ۳.۶۸ تا هر درصد دیگری می‌تواند وجود داشته باشد که هر کدام از آن‌ها شرایطی دارد که نیازهای کشور آن را تعیین می‌کند و نیازهای کشور هم به راحتی تا ۲۰ درصد تعریف شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Canada
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
0
6
سوال: قطعا این تولید هزینه دارد. این مقدار را برای چه ذخیره میکنیم وقتی مصرف ندارد؟ اگر میتوانیم بفروشیم عالی است اگر نه چرا تولید میکنیم؟ پول اضافه داریم نمیدانیم چگونه خرج کنیم و دنبال تهدیدات بیشتری هستیم؟
علی فدایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
0
5
همین اتم بازیهاتون در مدت کوتاه کشور دوبار است توسط خوکها تحریم شده است اخه اینا برای مردم بدبخت نان و آب نمیشه مردم گرفتار ، جوان بیکار، کار گر و کارمنده شرمنده از زن وبچه، مستاجر ناتوان، تورم بیش از پنجاه درصد، پاسپورت بی اعتبار ، اقتصاد نابود و هزاران مشکلات دیگر چه کا ر به اورانیوم ویا پلوتونیم دارند؟ اینا بدرد خودتان می خورد مردم را از گرفتاری رها کنید . اگر از مردم نظر خواهی واقعی شود انوقت متوجه میشوید بابت هیچ چیز مردم را گرفتار کرده اید!!!!!!! دیدید که نخست وزیر ژاپن بعد از برگشت چه جوابی داد!!
علی فدایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
0
5
به مردم زنگ بزنید و بگید ۵۰۰ کیلو اورانیوم تولید می کنیم ببینید چه جوابی میدند؟؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین