اجساد چهارده افسر ارشد نیروی دریایی روسیه که هفته گذشته بر اثر آتش سوزی در یک زیردریایی اتمی این کشور جان باختند روز شنبه به خاک سپرده شد. این در حالی است که جزئیات ماموریت آنها و چگونگی این سانحه هنوز فاش نشده است.
اجساد این ۱۴ ملوان زبده در گورستان سرافیمسکویه در شهر سنت پترزبورگ و تحت تدابیر شدید امنیتی دفن شد.
برای همه آنها مراسم خاکسپاری همراه با تشریفات و ادای احترام نظامی برگزار شد و چهار نفر از آنان که همگی کاپیتان بودند هم بالاترین مدال شجاعت که "قهرمان فدراسیون روسیه" نام دارد دریافت کردند.
کرملین هنوز جزئیات ماموریتی که در خلال آن این سانحه روی داد را فاش نکرده است.
حتی نام زیردریایی آسیب دیده هم هنوز رسما اعلام نشده است چرا که کرملین آن را بخشی از اسرار فوق سری نظامی خوانده است.
مسکو گفته این چهارده نفر پس از آتشسوزی با رشادت مانع از سرایت حریق به بخش موتور اتمی زیردریایی شدند و بر اثر استنشاق دود سمی در بخش باتری خفه شدند.
آن طور که گزارش شده تلاش برای مخفی نگه داشتن اسرار مربوط به این سانحه تا حدی است که روز شنبه (ششم ژوییه) دروازههای گورستان محل دفن را ماموران دژبانی ارتش قرق کرده بودند و یکی از مقامهای روسی هم به خبرگزاری فرانسه گفته هویت حاضران در مراسم خاکسپاری هم محرمانه بوده است.
دیمیتری رازمیسلوف، دوست یکی از ملوانان کشته شده به خبرگزاری فرانسه گفته دیمیتری سولویف در حالی کشته شده که همسرش باردار است: "دیمیتری خیلی متوجه و دقیق بود و دستورات را بدون اشتباه عملی میکرد".
"خیلی دشوار است که فهمید دقیقا چه اتفاقی افتاده که او تشخیص داده حتی با توجه به وضعیت همسرش دست به چنین اقدامی بزند."
روز پنجشنبه گذشته نیروی دریایی روسیه اعلام کرد نقص باتری علت آتشسوزی در این زیردریایی اتمی بوده است.
زیردریایی هم اکنون به پایگاه سورمورسک منتقل شده که مقر اصلی ناوگان شمالی نیروی دریایی روسیه است.
نام و مدل این زیردریایی فاش نشده است اما نشریه دولتی روزیسکایا گزت نوشته این یک زیردریایی نظامی ویژه تحقیق و تجسس در بخش عمیق دریا بوده و هنگامی که در حال ژرفسنجی در کف آبهای قطب شمال بوده دچار سانحه شده است.
این نشریه روسی نوشته سانحه زمانی که زیردریایی در عمیقترین بخش دریا بوده روی داده است.
جزئیات ماموریت این زیردریای فاش نشده است اما روسیه همچون کانادا و آمریکا و سایر کشورهای دارای سهم در قطب شمال، مشغول تجسس و نقشهیابی در اعماق آبهای قطبی است تا با ادعای ارتباط جغرافیایی میان سرزمینهای شمالی روسیه و این مناطق خود را واجد استخراج منابع غنی نفت و گاز در قطب شمال بداند.
مهمترین تراژدیهای سوانح زیردریایی
در سال ۲۰۱۷ (دو سال پیش) خبر ناپدید شدن زیردریایی ایآرای نیروی دریایی آرژانتین چند روزی در صدر اخبار جهان قرار گرفت. این زیردریایی با ۴۴ سرنشین در حای که در آبهای جنوب اقیانوس اطلس در حال گشتزنی بود دچار انفجار شد و همه سرنشینان آن جان باختند. بقایای لاشه آن سال بعد از آب گرفته شد.
در سال ۲۰۰۳ هر ۷۰ سرنشین زیردریایی "دیوار بزرگ" چین بر اثر خفگی جان باختند. علت نقص در موتور دیزلی این زیردریایی اعلام شد که موجب مکش اکسیژن داخل کابین شد.
در سال ۲۰۰۰، زیردریایی کورسک روسیه در جریان یک مانور نظامی بر اثر دو انفجار که به علت منفجر شدن یک اژدر گزارش شد با ۱۱۸ خدمه به قعر دریای بارنتز رفت. غواصان نروژی بعدا یادداشتی از یکی از اجساد پیدا کردند که نشان میداد ۲۳ نفر از خدمه کورسک از این انفجارها جان سالم به در برده بودند اما چشم انتظار رسیدن کمک جان دادند.
زیردریایی یواساس اسکورپیون در سال ۱۹۶۸ در اقیانوس اطلس با ۹۹ سرنشین غرق شد؛ علت انفجار احتمالی یک اژدر گزارش شد
در سال ۱۹۶۳ زیردریایی آمریکای یواساس ترشر در هنگام تمرین اعزام به اعماق دریا به همراه ۱۲۹ ملوان غرق شد و بزرگترین تراژدی زیردریاییهای جهان تا امروز را رقم زد.