کد خبر: ۵۹۹۳۶۱
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸

حسین علایی: آمریکا به دنبال افزایش تنش با ایران است/ استراتژی نمدمالی علیه جمهوری اسلامی/ حاکمیت باید موانع تولید را بردارد تا ایران جهش اقتصادی کند

حسین علایی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خصوص تنش در خلیج فارس، و احتمالات پیش رو در این خصوص می گوید: طرح آمریکا برای تشکیل ائتلاف نظامی در تنگه هرمز در ادامه اعمال فشارهای همه جانبه آمریکا علیه مردم ایران قابل ارزیابی است. وی همچنین معتقد است: آمریکا به دنبال افزایش تنش با ایران است تا شاید بتواند موفق به تغییر نظام حکومتی در ایران شود. البته آمریکا اگر بتواند با دامن زدن به گسل های قومی، ایران را تجزیه کند، آنگاه خیال اسرائیل از وجود یک کشور قوی در خاورمیانه راحت می شود. اما تجربه تاریخی نشان داده است که ایران در دوران تحریم ها و فشارهای خارجی، ضعف های ساختاری و بنیانی خود را کاهش می دهد.
آفتاب‌‌نیوز :

متن گفت وگوی شفقنا با حسین علایی را می خوانید:

*با توجه به تنش های خلیج فارس تحولات پیش روی را چگونه می بینید؟ از آنجا که اخیرا ترامپ عنوان کرده است به دنبال تشکیل ائتلاف نظامی در تنگه هرمز است، این طرح آمریکا را چطور می بینید و فکر می کنید ترامپ بتواند چنین ائتلافی را تشکیل دهد؟

ایران همیشه امنیت تنگه هرمز را برای خطوط کشتیرانی حفظ کرده است. حضور آمریکا در خلیج فارس بر ناامنی ها در این منطقه طی دهه های اخیر افزوده است. هیچکس حمله عمدی ناو جنگی وینسنس آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران در ۱۲ تیر ماه سال ۱۳۶۷ را که منجر به کشته شدن حدود ۳۰۰ انسان بیگناه شد، فراموش نمی کند. شاید هم اکنون نیز آمریکا به دنبال انجام جنایت های جدیدی می گردد. در حالی که در حال حاضر همه کشتی ها با امنیت در خلیج فارس تردد می کنند ولی به دستور آمریکا، نیروی دریایی انگلیس یک نفتکش بزرگ ایرانی را در جبل الطارق توقیف کرده و کارکنان آن را به گروگان گرفته است. از طرفی یک نفتکش ایرانی هم در بندر جده اسیر دولت عربستان است و یک نفتکش دیگر ایرانی هم در مصر گرفتار شده است. بنابراین نا امنی از سوی آمریکا و دولت های همسو با آمریکا برای خطوط کشتیرانی ایرانی در دریاها بوجود آمده است. به نظر می رسد که طرح آمریکا برای تشکیل ائتلاف نظامی در تنگه هرمز در ادامه اعمال فشارهای همه جانبه آمریکا علیه مردم ایران قابل ارزیابی است. آمریکا از نظر نظامی نیازی به تشکیل چنین ائتلافی ندارد ولی ترامپ می خواهد با بکارگیری برخی از دولت های اروپایی و آسیایی جهت تشکیل ائتلاف نظامی، سایر دولت ها را نیز در فشار علیه مردم ایران با خود همراه کند و عملا آنها را از ایران دور کرده و درگیر مناقشه با جمهوری اسلامی ایران کند. خوب است آمریکا به تجربه مداخله نظامی به نفع صدام حسین در خلیج فارس در سال های آخر جنگ تحمیلی توجه کند و پای آمریکا را به درگیری های احتمالی نظامی نکشاند. زیرا خاورمیانه تا کنون برای آمریکا جز باتلاق چیز دیگری نبوده است.

ترامپ معتقد است استراتژی نمد مالی علیه جمهوری اسلامی جواب می دهد

برای آمریکا تشدید فشارهای اقتصادی علیه مردم ایران نسبت به جنگ اولویت دارد

*شرایط جنگی در منطقه در حال حاضر به چه صورت است؟ تهدیداتی که از طرف اسرائیل و عربستان علیه ایران می شود تا چه اندازه جدی است؟برخی می گویند که آمریکا به دنبال ایجاد یا افزایش تنش های داخلی در ایران است. به نظر شما کدام روش ها برای آمریکا اولویت اول را دارد؟

آمریکا با تحریم های همه جانبه اقتصادی در صدد است تا ایران را وادار به تسلیم کند تا ظرفیت های قدرت ایران را از طریق مذاکره در حوزه های نفوذ منطقه ای، هسته ای، موشکی و حمایت از جریانات آزادیبخش نابود سازد. ترامپ بر آن است تا با حل مسئله ایران، از آن به نفع خود در انتخابات ریاست جمهوری استفاده کند و معتقد است برای نیل به این منظور نیازی به جنگ نیست زیرا سرانجام جنگ مشخص نیست و ممکن است نتایج جنگ باعث شکست ترامپ در انتخابات شود. اما اسرائیل و عربستان به خیال خودشان نگرانند که اگر ترامپ در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری انتخاب نشود آنها یک فرصت طلایی را برای شکست ایران از دست بدهند، لذا عجله دارند و می خواهند با کمک کسانی مانند جان بولتون آمریکا را وارد جنگ و درگیری نظامی با ایران بکنند. اما در حال حاضر برای آمریکا تشدید فشارهای اقتصادی علیه مردم ایران نسبت به جنگ اولویت دارد و ترامپ معتقد است که استراتژی نمد مالی علیه جمهوری اسلامی جواب می دهد. گرچه تا کنون مردم ایران آرزوی دولتمردان آمریکایی را به باد داده اند و در حال حاضر هم دولت و ملت خود را برای اقتصاد بدون وابستگی صرف به درآمدهای نفتی آماده می کنند.

هر روز بر توان موشکی و هوایی اسرائیل افزوده می شود

آمریکا می خواهد پول های عربستان صرف تداوم فعالیت کارخانه های اسلحه سازی ایالات متحده شود

*به نظر می رسد آمریکا و از سویی اروپا به دنبال اعمال محدودیت و فشار بر ایران به منظور کاهش فعالیت های موشکی است. اخیرا نیز اسرائیل از پرده برداری از موشک های دوربرد خود خبر داد. چرا غرب و آمریکا از فعالیت های موشکی ایران هراس دارند در حالیکه اسرائیل و عربستان دائما در حال گسترش جنگ افزارهای خود هستند؟

سیاست آمریکا بر این است که اسرائیل دست برتر را در حوزه توان نظامی نسبت به تمامی کشورهای خاورمیانه داشته باشد. بر همین اساس است که اسرائیل دارای سلاح های هسته ای است و هر روز هم بر توان موشکی و هوایی آن افزوده می شود. در ماه های اخیر، آمریکا تعداد زیادی جنگنده F- 35 به اسرائیل واگذار کرده است. آمریکا و اروپا به دنبال حفظ امنیت و بقای رژیم جعلی اسرائیل هستند و بدین منظور از قدرتمند شدن کشورهای پیرامون این رژیم، جلوگیری می کنند. آنها معتقدند که گسترش توانمندی موشکی ایران باعث قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی شده است و اسرائیل را در موضع منفعلانه قرار داده است، لذا به دنبال آن هستند تا ظرفیت بازدارندگی و پاسخگویی ایران را نسبت به تهدیدات اسرائیل محدود کنند. از سوی دیگر آمریکا می خواهد پول های عربستان صرف تداوم فعالیت کارخانه های اسلحه سازی ایالات متحده شود و در راه آبادانی این کشور بکارگیری نشود. به همین خاطر است که ترامپ هم پول های عربستان را می گیرد و هم می گوید که عربستان بدون آمریکا نمی تواند امنیت خود را حفظ کند و بیش از یک هفته دوام نمی آورد.

آمریکا به دنبال افزایش تنش با ایران است

آمریکا اگر بتواند با دامن زدن به گسل های قومی، ایران را تجزیه کند، آنگاه خیال اسرائیل از وجود یک کشور قوی در خاورمیانه راحت می شود

اگر حاکمیت فعلی موانع تولید را از سر راه بردارد ایران می تواند از نظر اقتصادی جهش کند

*پیش بینی شما از روند تنش ها میان ایران و آمریکا چیست و فکر می کنید این تنش ها تا کجا ادامه یابد؟

آمریکا به دنبال افزایش تنش با ایران است تا شاید بتواند موفق به تغییر نظام حکومتی در ایران شود. البته آمریکا اگر بتواند با دامن زدن به گسل های قومی، ایران را تجزیه کند، آنگاه خیال اسرائیل از وجود یک کشور قوی در خاورمیانه راحت می شود. اما تجربه تاریخی نشان داده است که ایران در دوران تحریم ها و فشارهای خارجی، ضعف های ساختاری و بنیانی خود را کاهش می دهد و بر نقاط قوت نسبی خود می افزاید. حاصل جنگ صدام با ایران، علاوه بر حفظ تمامیت ارضی، ظهور یک ایران قوی از نظر نظامی بود. تنش های فعلی هم می تواند حکومت ایران را به این نتیجه برساند که بایستی خود را از نظر اقتصادی و تولید ملی قوی کند و توسعه ملی را با تکیه بر ظرفیت های علمی و استعداد تمامی ایرانیان بارور سازد. اگر حاکمیت فعلی موانع تولید را از سر راه بردارد و هر سه قوه در خدمت اقتصاد ملی قرار گیرند و فضای کسب و کار مناسب بوجود آید، ایران می تواند از نظر اقتصادی جهش کند به گونه ای که سهم مناسبی از تولیدات جهانی را بر عهده گیرد . در این صورت است که موازنه قوا پدید می آید و قدرت های بزرگ نمی توانند آن را نادیده بگیرند و مجبور می شوند تا به زندگی مسالمت آمیز تن دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین