کد خبر: ۶۰۰۵۴۵
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲

نشست اضطراری دولت انگلیس درباره توقیف نفتکش این کشور توسط سپاه

دولت انگلیس عصر جمعه در پی انتشار خبر توقیف کشتی این کشور در تنگه هرمز نشست اضطراری تشکیل داد.
نشست اضطراری دولت انگلیس درباره توقیف نفتکش این کشور توسط سپاه
آفتاب‌‌نیوز :

یک سخنگوی دولت انگلیس گفت: ما با بالاترین مقام های دولت ایران درباره صحت گزارش های منتشر شده از خاورمیانه در تماس هستیم.

وی افزود: در ظاهر به نظر می رسد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وارد نفتکش شده و آن را در اختیار گرفته است.

این سخنگو مدعی شد که ظاهراً این اقدام در واکنش به توقیف نفتکش گریس یک بوده است.

منابع انگلیسی مدعی شدند یک کشتی این کشور به طور ناگهانی در تنگه هرمز به سمت آب های ایران تغییر مسیر داده و در حال حرکت به سمت جزیره قشم است.

این منابع عصر جمعه اعلام کردند: کشتی «استنا ایمپرو» قرار بوده روانه الجبیل عربستان شود اما ناگهان مسیر خود را تغییر داده است.

یک سخنگوی وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که در حال ارزیابی شرایط و فوراً به دنبال اطلاعات بیشتر است. گزارش های تایید نشده حاکی است که در این کشتی ۲۳ خدمه انگلیسی حضور داشتند.

در همین حال، روابط عمومی نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز را تایید و اعلام کرد: عصر امروز (جمعه ۲۸ تیر) یک فروند نفتکش انگلیسی با نام "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

این اطلاعیه می افزاید: نفت‌کش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.

این تحولات در حالی صورت می گیرد که دولت انگلیس دو هفته پیش به بهانه اعمال تحریم های اتحادیه اروپا علیه سوریه، نفتکش حامل نفت ایران را در جبل الطارق توقیف کرد. مقام‌های ایرانی با تکذیب ادعای انگلیس، اعلام کردند که سوریه مقصد این نفتکش نبوده و بندر بنی یاس ظرفیت پهلوگیری این شناور عظیم را ندارد.

«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با یادآوری مخالفت‌های اتحادیه اروپا با تحریم‌ها و قوانین فراسرزمینی، گفت: ادعاهای لندن درباره توقیف نفتکش حامل نفت ایران به لحاظ حقوقی قابل اعتنا نیست و از انگلیسی‌ها می‌خواهیم هر چه زودتر این نفتکش را رها کنند.

«حمید بعیدی نژاد» سفیر ایران در انگلیس هم هشدار داده است: اگر نفتکش و محموله ایران آزاد نشود، اقدام انگلیس بی پاسخ نمی‌ماند.

وزیر امور خارجه انگلیس شنبه گذشته از آمادگی این کشور برای آزادی نفتکش یادشده خبر داد. او در گفت وگو با «محمدجواد ظریف» همتای ایرانی خود اعلام کرد: اگر مطمئن شویم نفتکش ایرانی به سوریه نمی‌رود، به آزادی آن کمک می‌کنیم.

ناظران بر این باورند که انگلیس سعی دارد تا دولت جبل الطارق را مسئول و تصمیم گیرنده توقیف نفتکش ایرانی نشان دهد، در حالی که دولت این منطقه بدون حمایت مستقیم لندن قادر به چنین کاری نبود.

علاوه بر این، قانون تحریم های اتحادیه اروپا علیه سوریه به لحاظ حقوقی محدود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا است و شامل ایران و یا کشورهای دیگر نمی شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین