کد خبر: ۶۰۶۴۹
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۲۳:۵۷
متکی در استکهلم تاکید کرد

تهران: نه تعلیق نه خروج از NPT

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان که برای دیدار با مقامات سوئدی به استکهلم سفر کرده است بار دیگر بر عدم تعلیق فعالیت های غنی سازی اورانیوم از سوی ایران تاکید کرد. متکی در عین حال خاطر نشان کرد تهران قصد ندارد از پیمان منع تکثیر و گسترش سلاح‌های هسته‌ای NPT خارج شود.

وی که در جمع مسوولان، كارشناسان، دانشگاهیان و تعدادی از سفرا و دیپلمات‌های مقیم سوئد در دانشگاه استكلهم  سخن می‌گفت با اشاره به طرح موضوع خلع سلاح در جامعه جهانی خاطر نشان کرد: عقیده جمهوری اسلامی ایران است كه این فرآیند در صورتی كه از طریق چند جانبه گرایی به ویژه در چارچوب سازمان ملل و بدون تبعیض پیگیری شود می‌تواند به طور موثری به صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی كمك كند.

وزیر خارجه‌ كشورمان ادامه داد: مهمترین آفات مكانیزم‌های خلع سلاح و كنترل تسلیحات یك جانبه گرایی، تبعیض و استانداردهای دو گانه و استفاده ابزاری از نهادهای بین‌المللی برای اهداف و مقاصد سیاسی است.

وی در ادامه با اشاره به طرح موضوع ان پی تی و برداشته شدن گام‌های بلند از سال‌های اولیه تصویب این پیمان اظهار داشت: بیانیه‌های یك جانبه‌ كشورهای دارنده‌ سلاح‌های هسته‌ای در اوایل آوریل 1995 در خصوص ارایه‌ی تضمین‌های امنیتی و تصویب قطعنامه‌ی 1984 و پس از در شورای امنیت سازمان ملل متحد فضای مثبتی را پدید آورد كه در این راستا ایران در شمار یكی از مذاكره كنندگان اصلی و پیشرو در میل به خلع سلاح بود.

وی ادامه داد: فرآیند مقابله با تصویب قوانین و برگزاری كنفرانس‌ها برای تحقق خلع سلاح تا آنجا پیش رفت كه برخی كشورها توافقات قبلی در كنفرانس بازنگری ان پی تی سال 2000 را زیر سوال برده‌اند و نهایتا در سال 2005 همگی ما با شكستی ناخوشایند در كنفرانس بازنگری معاهده عدم اشاعه رو به رو شدیم.

وی با بیان این كه رویكرد یك جانبه‌گرایانه و تقلیل گرا به مفهوم امنیت بین‌الملل، بعد نظامی امنیت را افزایش داده و ابزار تامین آن را تنها سرمایه‌گذاری و تقویت بخش‌های نظامی و استراتژیك قرار داده است، اضافه كرد: امروز یك نگرانی واقعی وجود دارد مبنی بر این كه اولویت‌های امنیتی كشورها بار دیگر متوجه ابعاد نظامی گشته و در استراتژی‌های امنیتی رسیدگی به دیگر ابعاد امنیتی به ویژه جنبه‌های غیر نظامی امنیت كم رنگ شده است. ما باید نسبت به از دست رفتن دستاوردهای دو دهه‌ اخیر در تقویت چند جانبه گرایی و چیرگی مجدد عامل نظامی و تقویت رویكردهای یك جانبه گرایانه به زیان چند جانبه‌گرایی نگران باشیم.

وی یادآور شد: همان كشورهای یك جانبه گرا در حالی كه دارای مخرب‌ترین و غیر انسانی ترین سلاح‌ها بوده و آن را توسعه نیز می‌دهند مانع از این می‌شود كه آژانس به وظایف خویش به آرامی عمل كنند. در عین حال فراتر از تعهدات حقوقی پادمان ان پی تی، به بهانه‌های واهی تحت عنوان نگرانی‌های مربوط به عدم اشاعه در پی محروم‌ ساختن كشورهای در حال توسعه از استفاده‌ صلح آمیز از انرژی هسته‌ای می‌باشند.

متكی اضافه كرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین قربانی سلاح‌های كشتار جمعی در نیم قرن اخیر هنوز شاهد درد و رنج مصدومین شیمیایی و گاهی اوقات شهادت مظلومانه‌ی آن‌ها می‌باشد و لذا اصول روشن و مواضع متقنی در خصوص مخالفت با سلاح‌های كشتار جمعی و خلع سلاح هسته‌ای دارد.

به گفته متكی عضویت ایران در پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، كنوانسیون سلاح‌های میكروبی و سمی، كنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و معاهده منع جامع آزمایش سلاح‌های هسته‌ای همگی حكایت از این دارد كه جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود بر اساس این اسناد بین‌المللی پایبند است و آن‌ها را اجرا می‌كند. 

به گفته‌ی وی جمهوری اسلامی ایران سابقه‌ی روشن و مثبتی از هماهنگی و همكاری شفاف و همه جانبه با جامعه بین‌الملل در جهت تقویت رژیم منع اشاعه دارد و اندكی پس از پیوستن به ان پی تی موافقت‌نامه‌ی پادمان را نیز با آژانس امضاء نموده و از آن زمان تاكنون تمامی فعالیت‌های هسته‌ای‌اش تحت نظارت كامل آژانس بوده و این مكانیزم نظارتی تا كنون هیچ تخلفی در برنامه‌های هسته‌ای ایران مشاهده نكرده است. 

وی اضافه كرد: با این وجود جمهوری اسلامی ایران برای رفع نگرانی‌هایی كه برخی كشورهای خاص ایجاد نموده و به آن دامن زدند در چند سال گذشته همكاری‌های خود با آژانس را مضاعف نموده و در بسیاری از موارد حتی به صورت داوطلبانه امكان هزاران ساعت بازرسی از تمامی تاسیسات هسته‌ای خود را فراهم نموده است.

متكی پاسخ این همه اقدامات سازنده‌ی ایران را تحمیل اراده‌ سیاسی كشورهای قدرتمند به آژانس بر علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام كرد كه طی آن می‌خواهند ایران را از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای محروم سازند.

وی تاكید كرد: این گونه اقدامات چالشی است كه صلح، ثبات و امنیت بین‌المللی را به خطر انداخته و نتیجه‌ مستقیم سیاست‌های غلط برخی از قدرت‌های خاص می‌باشد. چنانچه استفاده ابزاری از شورای امنیت به این شكل ادامه یابد جامعه بین‌المللی باید جدا نگران آینده باشد.

وی بار دیگر تاكید كرد: جمهوری اسلامی ایران به منع گسترش و امحای سلاح‌های هسته‌ای متعهد می‌باشد و ضمن پایبندی به تعهدات قانونی خود براساس ان پی تی به تلاش فعال برای استقرار منطقه‌ عاری از سلاح‌های كشتار جمعی در خاورمیانه ادامه خواهد داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین