کد خبر: ۶۰۶۷۰
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۱
شریعتمداری: با شیطان دست ندهید

انتقاد صریح کیهان از دولت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان در ‏یادداشتی صریحی تحت عنوان «رقص گرگ‌ها» به انتقاد از زمزمه‌هایی ‏پرداخته که از مسئولان بلندپایه دولتی در مورد مذاکره با آمریکا ‏شنیده می‌شود. وی دراین نوشتار با خطرناک خواندن و ناپسند ‏دانستن چنین اقدامی‌ به دولت نهم هشدار می‌دهد که از «دست دادن ‏با شیطان» خودداری کند چرا که این امر می‌تواند به بهای از دست ‏رفتن عزت و اقتداد جمهوری‌اسلامی‌و جایگاه آن در سطح جهان ‏منجر شود. ‏ 

متن نوشتار مدیر مسئول کیهان به شرح زیر است: 

این روزها از برخی مسئولان بلندپایه دولتی زمزمه‌هایی شنیده ‏می‌شود كه اگر جدی باشد از تصمیم دولت برای دست زدن به یك ‏اقدام خطرناك حكایت می‌كند. اقدام ناپسندی كه می‌تواند به عزت و ‏اقتدار جمهوری اسلامی‌ایران و جایگاه برجسته‌ای كه مردم طی ‏‏28 سال گذشته با خون دادن و خون دل خوردن برای نظام ‏اسلامی‌فراهم آورده‌اند، آسیب جدی برساند و در همان حال ‏نهضت‌های رهایی بخش در جهان اسلام را با ناامیدی روبرو كند. ‏زمزمه مذاكره با آمریكا!‏

روز یكشنبه 16 اردیبهشت ماه- 6 می‌2007- آقای منوچهر متكی ‏وزیر امور خارجه كشورمان طی مصاحبه‌ای با مجله آمریكایی ‏تایم كه در حاشیه اجلاس شرم الشیخ صورت پذیرفته بود گفت ‏‏«ایران دارای عزم سیاسی برای مذاكره با آمریكاست» وی در ‏ادامه تاكید كرد «در جمهوری اسلامی‌ایران اراده سیاسی برای ‏بررسی مسائل دو طرف وجود دارد اما باید از طرف دیگر نیز ‏علامتی دریافت كنیم»! 

اظهارات متكی بلافاصله در سطح گسترده ای بازتاب یافت و ‏خبرگزاری‌های آمریكایی و اروپایی اظهارات وی را در صدر ‏اخبار خود جای دادند و محافل سیاسی به اظهارنظر درباره این ‏تصمیم ایران كه برای آنان غیرمنتظره بود پرداختند. پیش از این، ‏آقای بروجردی رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ‏مجلس شورای اسلامی‌نیز به خبرنگاران گفته بود «ایران خود را ‏برای مذاكره با آمریكا در اجلاس شرم الشیخ آماده كرده بود ولی ‏شرایط فراهم نشد!» 

درباره تصمیمی‌كه احتمالا دولت درپی آن است گفتنی‌هایی هست؛ 

‏1- زمزمه مذاكره با آمریكا یك سال قبل- اسفند 84 و فروردین ‏‏85- نیز شنیده شده بود ولی بنا به دلایلی- كه در یادداشت‌های ‏روز كیهان 27 اسفند 84 و 19 فروردین 85 به آن اشاره داشتیم- ‏قبل از آن كه به اقدام عملی تبدیل شود خاموش شد و عبرت انگیز ‏آن كه خاموشی این زمزمه درپی برخورد تحقیرآمیز آمریكا ‏صورت پذیرفت. در آن هنگام، چند ساعت بعد از اعلام آمادگی ‏ایران برای مذاكره، شبكه سراسری ‏PBS‏ آمریكا در تفسیری به ‏كنایه از تسلیم ایران بعد از 27 سال مقاومت سخن گفت و «آدام ‏ارلی» سخنگوی وزارت خارجه آمریكا كه به همین منظور در ‏جمع خبرنگاران حاضر شده بود در پاسخ به یك خبرنگار كه ‏پرسیده بود «این درخواست ابتدا از سوی آمریكا مطرح شده ‏است» گفت «دولت ایران یك دولت تروریست است و در ‏ناآرامی‌های عراق دست دارد بنابراین پیشنهاد سفیر آمریكا در ‏عراق برای مذاكره با ایران از نوع احضار سفیر یك كشور و ‏هشدار به وی بوده است»!! 

‏2- آقایان در توضیح تلاش خود برای مذاكره با آمریكا- كه افرادی ‏از دولت اصلاحات نیز 8 سال درپی آن می‌دویدند- اظهار ‏می‌دارند؛ مگر جمهوری اسلامی‌ایران با برخی دیگر از كشورها ‏كه به دشمنی و كینه توزی علیه ایران شهره هستند رابطه ندارد؟ ‏بنابراین ضمن مذاكره و برقراری رابطه با آمریكا، می‌توانیم ‏مواضع سیاسی خودمان را داشته باشیم همانگونه كه با انگلیس، ‏آلمان، فرانسه و برخی دیگر از كشورها رابطه داریم. 

در پاسخ به این استدلال كه ظاهری فریبنده و منطقی نیز دارد باید ‏گفت؛ همانگونه كه رهبر معظم انقلاب با نگاه حكیمانه و تیزبین ‏خود فرموده بودند، آمریكایی‌ها از ایران مذاكره را فقط برای ‏‏«مذاكره» می‌خواهند نه برای حل و فصل عادلانه مسائل فیمابین، ‏چرا كه؛ مقاومت جمهوری اسلامی‌ایران در برابر زورگویی‌ها، ‏سلطه جویی‌ها و باج خواهی‌های آمریكا طی 28 سال گذشته، ‏ایران را به پرچمدار مبارزه با نظام سلطه جهانی و الگوی موفق ‏برای نهضت‌های استقلال طلب و آزادیخواه اسلامی‌تبدیل كرده ‏است و این نهضت‌ها، ایران اسلامی‌را عقبه استراتژیك خود و ‏نمونه‌ای موفق و پیشتاز می‌دانند و با الگو گرفتن از آن به حركت ‏رهایی بخش خود ادامه داده و می‌دهند. انتفاضه فلسطین، حزب الله ‏لبنان، خروش مردم مسلمان در تركیه، الجزایر، اندونزی، مالزی ‏و... كه امروزه عرصه را بر آمریكا و متحدانش تنگ كرده است ‏‏- جنگ 33روزه لبنان فقط نمونه ای از آن است- همگی در ‏مقاومت 28 ساله ایران اسلامی‌ریشه دارند. مقصود آمریكا از ‏مذاكره با ایران، ابلاغ این پیام به حركت‌های اسلامی‌است كه ‏ایران نیز بعد از 28 سال مقاومت چاره ای جز روی آوردن به ‏آمریكا - بخوانید تسلیم در برابر آمریكا- نداشت. 

آیا مسئولان محترمی‌كه امروزه درپی مذاكره با آمریكا هستند و ‏علاوه بر آمریكا و متحدانش، آب ذوق زدگی را از لب و لوچه ‏برخی گروه‌های داخلی سرازیر كرده اند، نمی‌دانند متاع گرانبهای ‏عزت و اقتدار اسلامی‌را در مقابل چه بهای اندكی می‌فروشند؟! 

‏3- دولت محترم نهم كه این روزها از آمادگی خود برای مذاكره با ‏آمریكا سخن می‌گوید به یقین می‌داند كه ایران اسلامی‌طی 28 سال ‏گذشته با این مذاكره مخالفت می‌ورزید و تلاش برخی از جریانات ‏برای مذاكره با آمریكا، مخالفت صریح- و البته حكیمانه- حضرت ‏امام (ره) و رهبر معظم انقلاب را درپی داشت بنابراین دولت ‏محترم باید به این سؤال پاسخ بدهد آیا در ماهیت آمریكا و عملكرد ‏آن تغییری حاصل شده است كه آقایان سنگ مذاكره را به سینه ‏می‌زنند؟ اگر تغییری پدید نیامده است، تلاش دولت برای مذاكره ‏با آمریكا چه توجیهی دارد؟ و اگر ماهیت آمریكا تغییر كرده است ‏كه باید شواهد و قرائنی حاكی از این تغییر ماهیت در دست باشد. ‏اكنون بفرمایند چه تغییر محسوسی در ماهیت آمریكا احساس ‏می‌كنند؟ آیا آمریكا از كینه توزی علیه ایران اسلامی‌و جهان اسلام ‏دست كشیده است؟ آیا ماهیت استكباری، غارتگری و قتل عام ‏مسلمانان را كنار گذاشته است؟ آیا هنوز هم از ضرورت ‏براندازی جمهوری اسلامی‌سخن نمی‌گوید؟! آیا با صراحت از ‏انقلاب اسلامی‌به عنوان بزرگترین دشمن خود كه باید از سر راه ‏برداشته شود یاد نمی‌كند؟!... اگر ماهیت آمریكا و مناسبات ‏خصمانه آن با ایران تغییر نكرده است- كه نكرده است- با چه ‏انگیزه و براساس كدام محاسبه درپی مذاكره هستید؟! 

‏4- آمریكا بارها به صراحت اعلام كرده است كه برای خروج از ‏باتلاق عراق به امكانات ایران نیاز دارد و مقامات آمریكایی پنهان ‏نمی‌كنند كه هیچ بازیگر دیگری این امكانات را در اختیار ندارد.
مسئولان محترم دولت و مخصوصاً سیاستگذاران وزارت امور ‏خارجه كشورمان می‌توانند به گزارش گروه تحقیق «بیكر- ‏همیلتون»، گزارش اواخر سال 2006 موسسه «آمریكن ‏اینترپرایز» و هشدار «كمیته خطر» مراجعه كنند كه در تمامی‌آنها ‏ضمن تاكید بر خطرناك بودن ایران اسلامی‌برای آمریكا و ‏ضرورت مقابله با آن آمده است كه «خروج آمریكا از بن بست ‏عراق تنها با استفاده از اهرم‌هایی كه ایران در اختیار دارد امكان ‏پذیر است». گفتنی است كه «رابرت گیتس» وزیر دفاع كنونی ‏آمریكا از اعضای اصلی گروه تحقیق «بیكر- همیلتون» بود و بعد ‏از تهیه آن گزارش به توصیه گروه یاد شده و موافقت جرج بوش، ‏برای عملیاتی كردن مفاد آن جایگزین رامسفلد وزیر دفاع پیشین ‏آمریكا شد. 

‏5- ممكن است گفته شود كه می‌توانیم از موقعیت ضعیف آمریكا ‏در شرایط كنونی به عنوان یك فرصت استفاده كنیم و در قبال كمك ‏به آمریكا برای خروج از بن بستی كه امروزه در خاورمیانه با آن ‏روبروست، امتیازات چشمگیری به دست آوریم .

باید گفت ‏اولاً؛ چه ضرورتی دارد دشمن غدار و خونریز ملت‌های مسلمان ‏و مردم محروم و پابرهنه جهان را از بن بست نجات بدهیم؟! ثانیاً؛ ‏آمریكایی‌ها در حالی كه هنوز هیچ گامی‌برای مذاكره برداشته ‏نشده است پیش شرط‌هایی نظیر قطع كمك‌های ایران به گروه‌های ‏تروریستی - بخوانید انتفاضه فلسطین، حزب الله لبنان و...- ‏پیوستن به طرح صلح خاورمیانه- بخوانید به رسمیت شناختن ‏اسرائیل- دست كشیدن از فعالیت هسته ای و... پیش كشیده اند و ‏همچنان از ایران اسلامی‌به عنوان یك نظام تروریست و بی اعتناء ‏به حقوق بشر! و... یاد می‌كنند. 

‏6- یكی از مسئولان گفته است از آنجا كه امروزه در موضع ‏قدرت قرار داریم آماده مذاكره با آمریكا هستیم كه باید گفت ‏مقصود اصلی آمریكا از مذاكره همانگونه كه در بند 2 این نوشته ‏آمده است، القای این توهم به جهانیان و مخصوصاً نهضت‌های ‏اسلامی‌است كه ایران نیز بعد از 28 سال مقاومت چاره ای جز ‏روی آوردن به آمریكا نداشته است. بنابراین با شرایطی كه شرح ‏آن رفت، به محض آن كه پای میز مذاكره بنشینیم یك امتیاز ‏بزرگ- و شاید بزرگترین امتیاز- را به آمریكا داده ایم و ضربه ‏هولناكی بر عزت و اقتدار ایران اسلامی‌و حركت جهانی اسلام ‏وارد كرده ایم. برای آمریكا موضوع مذاكره موضوعیت ندارد، ‏بلكه مذاكره را فقط برای مذاكره و ضربه زدن به الگوی انقلاب ‏اسلامی‌می‌خواهد. 

این نكته نیز گفتنی است كه آمریكا طی چند سال گذشته بارها ‏درپی مذاكره - با همان هدف مورد اشاره - بوده است و ‏مخصوصاً در اجلاس شرم الشیخ بیش از ده بار برای مذاكره ‏واسطه فرستاده بود. و كوتاه سخن آن كه با شیطان دست ندهید و گرگ‌ها را ببینید كه ‏هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده چه ذوق زده می‌رقصند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین