کد خبر: ۶۰۷۶۱۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
حالا شما چرا بند کرده‌اید به خانه‌های آقای یزدی؟

پایان جدال آیت‌الله یزدی و آملی‌لاریجانی؟

عباسعلی کدخدایی با انتشار عکسی که در آن آیت‌الله یزدی و آیت‌الله آملی‌لاریجانی در کنار یکدیگر نشسته‌اند، در صفحه توییتر خود نوشته است: «امروز روز خوبی بود برای همه در شورای نگهبان.
پایان جدال آیت‌الله یزدی و آملی‌لاریجانی؟
آفتاب‌‌نیوز :

عباسعلی کدخدایی با انتشار عکسی که در آن آیت‌الله یزدی و آیت‌الله آملی‌لاریجانی در کنار یکدیگر نشسته‌اند، در صفحه توییتر خود نوشته است: «امروز روز خوبی بود برای همه در شورای نگهبان.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روزنامه شرق در این باره نوشته است: او در همان آغاز اختلاف این عضو فقیه شورای نگهبان در اظهارنظری گفته بود دعوای این دو دعوای طلبگی است. قدیری‌ابیانه نیز در واکنش به دعوای این دو آن را شیطنت ضدانقلاب دانسته است. با بالاگرفتن دعوای این دو فقیه، برخی به دنبال پادرمیانی برای برقراری صلح میان آن دو بودند و حتی ریش‌سفیدی آیت‌الله جنتی برای پایان‌دادن به حرف و سخن‌ها در هفته گذشته نتیجه‌بخش نبود، اما دیروز کدخدایی از برقراری صلح و آشتی خبر داده و سخنی از پادرمیانی شخص خاصی هم برای برقراری این آشتی به میان نیامده است.

با توجه به اهمیت موضوع درگیری این دو، واکنش‌هایی به دنبال داشت و علی مطهری، از منتقدان ادامه درگیری این دو، گفته بود: «بهتر است روحانیون انتقاداتشان را خصوصی مطرح کنند»، زیرا به گفته او «مطرح‌شدن این صحبت‌ها در فضای رسانه‌ای بر روحیه مردم اثر می‌گذارد و شائبه رقابت بین آنها را ایجاد می‌کند». علی مطهری همچنین گفته بود وقتی صادق آملی موضوع «رفتن به نجف به دلیل دستگیری رئیس دفترش» را تکذیب کرده «باید اعتماد کنیم».

در همین حال، محمدحسن قدیری‌ابیانه در تازه‌ترین واکنش به درگیری این دو با انتقاد از انتشار اخبار این درگیری گفته است: درباره آقای یزدی، بالاخره آدمی که یک عمر کار کرده است می‌تواند چند خانه داشته باشد، به‌ شرطی که خانه‌هایش مثل خانه روحانی مجلل نباشد. دعوای آیت‌الله یزدی و آیت‌الله آملی‌لاریجانی که با اتهام‌زنی‌های مهمی همراه بود، از دید قدیری‌ابیانه فقط یک شیطنت ضدانقلاب بوده است و اینک تمام شده و نباید پی اتهام‌ها را گرفت که آیا صحت دارند یا خیر!؟

این فعال سیاسی اصولگرا گفته است: ظاهرا در همان جلسه یکی از حضار بعد از صحبت‌های آقای یزدی به تکذیب محتوای نامه توسط صادق‌ آملی‌لاریجانی اشاره می‌کند و ایشان همان‌جا می‌گویند موضوع منتفی است که در اینجا شیطنت دوم رخ می‌دهد و خبر اظهاراتی که در جمع محدودی مطرح شده بود و در پایان هم ذکر شده بود که با توجه به تکذیب نامه، موضوع به کل منتفی است، به بیرون درز پیدا می‌کند. این موضوع ‌ بحمدالله حل شد و دامن‌زدن به آن بی‌اساس است. در واقع از این جهت اختلافی بین سران پیشین قوه‌ قضائیه وجود ندارد.

اصلا لزومی ندارد جواب بدهند، آن موضوع منتفی است

در پاسخ به این پرسش که «تکلیف‌ اتهام‌های مطرح‌شده چه می‌شود؟» نیز گفته است: «این مسئله یک سوءتفاهم بود که تمام شد. اصلا مگر چه چیزی گفتند؟ آیت‌الله‌یزدی گفتند که شما حوزه مجللی در قم بنا کرده‌اید و آقای‌ آملی‌لاریجانی هم گفت‌ چون پیر هستید، اعضای شورای‌ نگهبان به حرف‌های شما واکنش نشان نمی‌دهند و همچنین گفت‌ مگر خانه‌های شما ارث پدری‌تان است؟ این حرف‌ها نتیجه همان شیطنت است».

قدیری‌ابیانه در مقابل این نکته که «اظهارنظر دو فقیه حتما سندیت دارد»، گفته است: اصلا لزومی ندارد جواب بدهند، آن موضوع منتفی است. ایشان اگر خواستند، جواب می‌دهند. حالا حوزه علمیه که مجلل است، شاید پولش را افرادی کمک کرده‌اند. خب، مساجد مجللی هم ساخته می‌شود. حرم امام و حضرت معصومه هم مجلل است. البته من حوزه آقای‌ لاریجانی را ندیده‌ام.

شاید نامه آملی‌لاریجانی هم جعلی باشد!

این فعال اصولگرا با احتمال جعلی‌بودن نامه آملی‌لاریجانی نیز گفته است: «اما از کجا معلوم جواب آقای‌ آملی‌لاریجانی به آقای یزدی هم جعلی نباشد؟». وی در پاسخ به این پرسش که نامه در سایت تشخیص مصلحت نظام منتشر شده بود، پس جعلی نیست و در آن از خانه‌های آیت‌الله یزدی سخن گفته شده، گفت: من نخواندم و نمی‌دانم چه چیزی گفته شده است، حالا شما چرا بند کرده‌اید به خانه‌های آقای یزدی؟ آدمی که یک عمر کار کرده است می‌تواند چند خانه داشته باشد. به‌ شرطی که خانه‌هایش مثل خانه روحانی مجلل نباشد. نکته این است که آقای صادق‌ آملی‌لاریجانی باید قبل از جواب‌دادن به آیت‌الله‌ یزدی به ایشان توضیح می‌داد که نامه عزیمت به قم جعلی است تا این حرف‌ها پیش نیاید. حال که صلح و آرامش میان این دو رئیس پیشین قوه قضائیه برقرار شده است، باید گفت که محمد یزدی و صادق لاریجانی هم در مجمع تشخیص و هم در شورای نگهبان همکارند و هر دو عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هستند. این دو شخصیت به تند مزاجی علیه مخالفان‌شان مشهورند و جنگ و جدال لفظی تندشان غیرمنتظره نیست.

شعله اختلاف در شورای نگهبان کور شد؟

پایان جدال آیت الله یزدی و آملی‌لاریجانی؟

عضو حقوقدان شورای نگهبان نیز با اشاره به گفتگوی آیت الله «محمد یزدی» وآیت الله «صادق املی لاریجانی در جلسه شورای نگهبان و رفع سوتفاهم های به وجود آمده، تاکید کرد: شعله اختلافی که مبنای آن، شیطنت و غرض‌ورزی برخی افراد و نشر برخی شایعات در فضای مجازی بود، کور شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، «هادی طحان نظیف» عضو حقوقدان شورای نگهبان در پستی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: جلسه روز گذشته شورای نگهبان حال و هوای دیگری داشت. حضور آیت‌الله یزدی و آیت‌الله املی و گفتگوی آن‌ها با یکدیگر تصویر زیبای وحدت و همدلی را در چشم سایر اعضا نقش بست. تصویری که با حکمت و تدبیر آیت‌الله جنتی ایجاد شد و مقبولیت ایشان در میان بزرگان نظام عامل وحدت و ناامیدی دشمن شد. شعله اختلافی که مبنای آن، شیطنت و غرض‌ورزی برخی افراد و نشر برخی شایعات در فضای مجازی بود، کور شد.

وی ادامه داد: همین اتفاق نشان می‌دهد چقدر همه ما باید از توجه به شایعات پرهیز کرده و ان‌ها را از مجاری مطمئن و صحیح پیگیری نماییم و در مقابل انچه می‌شنویم، باید صبر و حلم و سعه‌صدر داشته باشیم. من که خودم سراپا خطا هستم در مقامی نیستم که میان این دو عالم بزرگوار که درس‌های زیادی از ان‌ها اموختم، قضاوت کنم، اما نیک می‌دانم که همه ما به مراقبت احتیاج داریم.

این عضو شورای نگهبان افزوده است: کسانی که همچون من از دور به چنین اتفاقاتی می‌نگرند نیز انصاف و مروت را نباید از نظر دور دارند و خدمات طولانی، مجاهدت ها، تلاش ها، مبارزه با فساد و مظاهر بی عدالتی توسط این دو عزیز را فراموش کنند. خداوند همه ما را از بی انصافی حفظ کند.

طحان نظیف در ادامه پست اینستاگرامی خود گزارشی از جلسه شورای نگهبان و دستور کار آن آورده و نوشته است: روز گذشته سه دستور مربوط به مصوبات مجلس یعنی طرح ساماندهی صنعت خودرو، لایحه پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان و لایحه موافقتنامه تاسیس مرکز اسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا که اتفاقا هر سه از مصوبات اعاده شده شورا به مجلس بودند، رسیدگی شد؛ بعد ادامه رسیدگی به اساسنامه شرکت فرودگاه‌ها در دستور کار بود که چند ماده‌ای پیش رفت ولی به خاطر اتمام زمان جلسه، باز هم ناتمام ماند.

در ادامه گزارش، عضو شورای نگهبان به نکاتی درباره دستور کار جلسه پرداخته و نوشته است:

۱. طبق ماده ۷ طرح ساماندهی صنعت خودرو، خودروساز داخلی یا نماینده رسمی شرکت خارجی یا واردکننده به میزان دخالت در عیب و نقص خودرو و ایمنی ان در وقوع خسارت و تلفات حادثه، مسوول شناخته شده‌اند که حکم بسیار خوبی است، اما واقعیت این است تا جزئیات این گونه موارد از سوی قانون‌گذار به صورت روشن و دقیق مشخص نشود، ثمره عملی برای مردم نخواهد داشت در جلسه امروز با این دغدغه که مردم بتوانند از چنین امری استفاده کنند، بر روی جزئیات ان خیلی بحث شد.

۲. بر اساس اصل ۱۷ قانون اساسی، مبدا تاریخ رسمی کشور، هجرت پیامبر اسلام (صلی‌الله علیه و اله وسلم) است و تاریخ هجری شمسی و هجری قمری هر دو معتبر هستند، اما مبنای کار ادارات دولتی هجری شمسی است، لذا در متون رسمی و قانونی، باید از تاریخ رسمی کشور استفاده شود؛ واقعا اینکه از تاریخ میلادی در قوانین رسمی استفاده شود، چه وجهی دارد؟

۳. قبلا در مورد اصل ۱۵ قانون اساسی برای‌تان گفتم که، چون زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است، اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد؛ واقعا واژه‌هایی مثل تیم و کنفرانس که معادل فارسی دارند چه ضرورتی دارد که در متون قانونی استفاده شوند؟ این اصرار، تاکیدی است بر حفظ و حراست از زبان و خط فارسی و هویت ایرانی. به امید انکه این امر مورد توجه و حساسیت همگان قرار گیرد بالاخص قانون‌نویسان این مرز و بوم.

ظاهرسازی کافی نیست

آیت الله محسن غرویان نیز در یادداشتی در این باره در روزنامه اعتماد نوشته است: اختلاف بین علما یک آفت بزرگ برای کل جامعه است و مادامی که این اختلاف در میان مسوولان بلندپایه رخ می‌دهد، می‌تواند تاثیری منفی بر کل جامعه داشته باشد؛ چرا که مردم رفتار مسوولان را به دقت زیرنظر دارند. مسلم است چنین برخوردهایی را به ذهن می‌سپارند. در مقابل اختلافات آشتی کردن و احترام گذاشتن تاثیر مثبت دارد و جای شک و تردیدی نیست که لازم است و باید این اختلاف‌ نظرها عمیقا به یک اشتراک نظر برسد...

در نتیجه این رفتارهای ظاهری می‌تواند به عنوان یک نکته مثبت مدنظر قرار بگیرد، اما آنچه مهم است اینکه اگر اختلافات عمیق باشد با یک رفتار ظاهری بر طرف نمی‌شود مگر اینکه در دو طرز فکر متفاوت کاملا قانع شود و یکدیگر را قبول کنند یا حداقل برای طرف مقابل درجه‌ای از حقانیت قائل شوند. این همان چیزی است که در دین ما به عنوان شور و مشورت مطرح شده و اتفاقا به عنوان یک امر حسنه از آن یاد شده است.

اما نکته‌ای که در ماجرای اختلاف میان آیت‌الله آملی لاریجانی و آیت‌الله یزدی مسائلی از «خزینه‌الاسرار» بودن یک طرف و شبهاتی دیگر که در ذهن مردم به وجود آمد که باید به این شبهات پاسخی مستدل داده شود تا آنجا مردم قانع شوند که این اسرار چه هست و آنچه به زبان آورده شده بود پایه و اساسش کجاست؟ البته باید ابراز امیدواری کرد که در آینده آقایان بتوانند به این ابهامات پاسخ دهند.

بار دیگر لازم است تاکید شود در مباحثی که میان دو مقام صورت گرفت مسائل و موضوعاتی مطرح شد که باید پاسخ داده شود و اینکه در یک رفتار ظاهری به پایان بحث اشاره شود کفایت نمی‌کند. به عبارت دیگر باید برای شبهاتی که در این راستا مطرح شد پاسخی قانع‌کننده نیز داده شود.

پایان اختلاف شیخین

خبرگزاری ایرنا نیز نوشته است: با انتشار تصاویر دیدار آیت الله «صادق آملی لاریجانی» و آیت الله «محمد یزدی» دو عضو شورای نگهبان، به نظر می رسد پرونده اختلاف میان شیخین، به پایان رسیده است. «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان، در توئیتی نوشت: «امروز روز خوبی بود برای همه در شورای نگهبان. هر دو یکی می‌شویم تا نبود اختلاف. به قول آن پیر سفر کرده باید همه فریادها را بر سر آمریکا کشید و البته که اختلاف نظر، طبیعی هر جامعه‌ی بالنده‌ای است. از اختلاف راه چه غم، رهنما یکی است.»

برخی کاربران نیز از نزدیکی مجدد آیت الله آملی لاریجانی و آیت الله یزدی استقبال کردند. کاربری نوشت: «آیت الله یزدی و آیت الله آملی لاریجانی امروز در جلسه شورای نگهبان با احترام و رفاقت با هم روبوسی کردند و به طرفداران و منتقدین اثبات کردند زمان شناس هستند و اجازه سوء استفاده به افراد مغرض را نمی‌دهند. اپوزیسیون داخلی و خارجی حالا حالاها ناامید باشند، علما کنار هم هستند»

کاربری نیز توئیت کرد: «دیدار مسرّت بخش و مصافحه دشمن شکن امروز دو فاضل انقلابی و ولایتمدار؛ حضرات آیات یزدی و آملی لاریجانی، یعنی اختلاف نظر طلبگی آری؛ آب به آسیاب دشمن ریختن خیر»

در توئیت دیگری نیز می‌خوانیم: «دوستانی که به جلسه آشتی کنان آیات یزدی آملی لاریجانی ایراد می‌گیرند بگویند این دو باید چکار می‌کردند که راضی باشید در شرایط حاضر؟ بحث نامه‌ها به کنار، الان باید چه برخوردی با هم می‌کردند؟»

کاربرانی نیز انتشار این تصاویر را نشان دهنده دوستی پایدار میان این دو عضو شورای نگهبان شدند. گروهی نیز بر نقش بزرگانی که واسطه این دیدار و رفع برخی کدورت‌ها شدند، تاکید کردند.

برخی از کاربران اما درباره تعیین تکلیف نامه‌های سرگشاده منتشر شده در این اختلافات و برخی اتهامات پرسش کرده و خواستار شفاف سازی در این ارتباط شدند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
0
3
این عکس قدیمی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
0
5
نتیجه؟ آیا اتهامات وارده از سوی طرفین نباید از سوی قوه قضاییه مورد بررسی قرار گیرد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
0
5
وهمه اینها می تواند ماست مالی باشد!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین