کد خبر: ۶۰۸۰۹۶
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰

کشورهای مختلف چقدر هزینه نظامی می‌کنند؟

بالا بودن قدرت نظامی کشورها بر اساس هزینه‌هایی‌ست که برای تولیدات یا تهیه ادوات مختلف می‌کنند، در این گزارش براساس آمار کشورهایی را که بیشترین هزینه‌های نظامی را دارند، معرفی کرده‌ایم.
آفتاب‌‌نیوز :

کشورهای مختلف طی سالیان و با در نظر گرفتن شرایطی که داشته‌اند، هزینه‌هایی را برای بخش نظامی کشور خود کرده‌اند، از خرید ابزار نظامی تا تولیداتی که ممکن است در این بخش‌ها داشته باشند. مواردی مانند جنگ‌های داخلی و خارجی یا رساندن سلاح به کشورهای متحد از مواردی است که روی میزان هزینه‌های نظامی کشورها تأثیر می‌گذارد.

هزینه نظامی در زمان جنگ و صلح تفاوت دارند

هزینه‌های نظامی کشورها به دو صورت محاسبه می‌شود؛ بخش اول هزینه‌های واقعی است و بخش دوم درصد تولید ناخالص داخلی هر کشور را شامل می‌شود. از طرفی هزینه نظامی یک کشور عمدتاً با توجه به اینکه کشور در جنگ است یا نه، تعیین شده و در خارج از زمان‌های جنگی هم معمولاً کشورها مبالغ قابل توجهی را برای حفظ توان نظامی خود خرج می‌کنند.

برای مثال مخارج نظامی بریتانیا حدود ۲.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی در زمان صلح است، اما همین رقم در زمان جنگ جهانی دوم افزایش چشمگیری پیدا کرده و به ۵۳ درصد می‌رسد.

پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰ سال آینده با اینکه ایالات متحده آمریکا همچنان بزرگترین سرمایه‌گذار باقی می‌ماند، اما چین به وضوح فاصله‌ای که وجود دارد را پر خواهد کرد.

آمریکا صدرنشین بالامنازع

بر اساس ویدئویی که از روند بالا و پایین هزینه‌های نظامی کشورهای مختلف از سال ۱۹۱۴ تا ۲۰۱۸ وجود دارد، نتیجه‌گیری‌های جالبی می‌توان انجام داد.

بین سال‌های ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۷ رتبه اولی بین کشورهای آلمان و انگلیس جابه‌جا می‌شده و ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۱ و به مدت سه سال آمریکا این جایگاه را می‌گیرد. اما روسیه با ورود پرقدرت طی سال‌های ۱۹۲۱ تا ۱۹۳۷ صدرنشین می‌شود.

۱۹۳۷ تا ۱۹۴۲ یعنی طی سال‌های جنگ جهانی دوم آلمان هزینه‌های بیشتری در حوزه نظامی کرده است.

بعد از سال ۱۹۴۲، آمریکا و روسیه برای صدرنشینی این جدول رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند، تا سال ۴۷ آمریکا بالاتر قرار می‌گیرد، سه سال بعد روسیه در صدر می‌نشیند و دوباره از ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ این آمریکاست که بالاتر قرار می‌گیرد.

۱۸ سال بعدی را هم روسیه در دست می‌گیرد و این آخرین دوره‌ای است که روسیه در این حوزه بالاتر قرار می‌گیرد، از سال ۱۹۸۸ که آمریکا باز هم صدر نشین می‌شود، تا سال ۲۰۱۸ تغییری نمی‌کند و هممچنان ایالات متحده آمریکا بیشترین هزینه را برای ادوات نظامی می‌کند.

از سوی دیگر در سال ۱۹۹۲ روسیه در این بخش کاهش چشمگیری دارد و تا رده پنجم هم سقوط می‌کند. در این میان چین فعالیت‌های جدی در این حوزه را شروع کرده و از سال ۲۰۰۸ در رده دوم قرار گرفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین