کد خبر: ۶۰۹۱۸۰
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۹

آفتاب پرست، گیاهی که تب را می‌برد

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: گیاه آفتاب پرست که با نام‌های آفتاب گردک و صامریوما نیز شناخته می‌شود، گیاهی دارویی بوده که دم کرده آن تب بر است.
آفتاب‌‌نیوز :

گیاهان دارویی ذخایر ارزشمند خراسان جنوبی بشمار می‌روند که علاوه بر حفاظت و احیاء، بهره‌برداری صحیح از آن در عرصه‌های منابع طبیعی، سبب بهبود سطح سلامت و ارتقاء کیفیت زندگی مردم می‌شود.

در حال حاضر در خراسان جنوبی 1500 گونه گیاهی شناسایی شده که از این تعداد 800 گونه گیاهی مفید تولید می‌شود که باید در زمینه فراوری این گیاهان سرمایه‌گذاری شود.

محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌ جنوبی در گفت ‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: گیاه آفتاب پرست که با نام‌های آفتاب گردک و صامریوما نیز شناخته می‌شود، گیاهی دارویی با خواص فراوان است.

وی افزود: طبیعت گیاه گرم و خشک بوده و شاخه‌های گل دار، برگ و دانه آن در طب گیاهی استفاده شده و سرشاخه‌های گل دار گیاه محلل و مسهل بلغم و صفرا است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه مخلوط آن با سرکه ضد سم عقرب است، تصریح کرد: مصرف دم کرده سرشاخه‌های گل دار گیاه برای دفع سنگ کلیه موثر است.

پویان با بیان اینکه کوبیده گیاه به صورت ضماد برای رفع زگیل و اگزما اثربخش است، افزود: کوبیده برگ آن با شیر برای تحلیل ورم پرده دماغ اطفال و عوارض نقرس مفید است.

وی با اشاره به اینکه مصرف دانه آن برای خرد کردن سنگ مثانه مفید است، اظهار کرد: دم کرده این گیاه تب بر است.

این پژوهشگر گیاهان دارویی با بیان اینکه مصرف این گیاه برای زنان باردار منع شده است، بیان کرد: برای تهیه دم کرده دانه آن 8 گرم از دانه گیاه را در نیم لیتر آب به مدت 15 دقیقه دم کرده، سه فنجان در روز مصرف می‌شود.

پویان یادآور شد: برای تهیه دم کرده برگ و سرشاخه‌های گل دار از 20 تا 30 گرم گیاه خشک در یک لیتر آب جوش به مدت 15 دقیقه استفاده شده و از این دم کرده روزانه سه نوبت و به میزان یک فنجان در هر نوبت مصرف می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین