کد خبر: ۶۱۰۰۸۲
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۷

زنگنه: آمریکا نمی‌تواند صادرات نفت ایران را صفر کند| خط اعتبار ۱۵ میلیارد دلاری به معنای کاهش تحریم‌ها نیست

وزیر نفت گفت: صنعت نفت ایران متوقف‌شدنی نیست و قدرت و خلاقیت خودمان را به کار خواهیم گرفت تا با روش‌های جدید راه خود را پیدا کنیم.
زنگنه: آمریکا نمی‌تواند صادرات نفت ایران را صفر کند| خط اعتبار ۱۵ میلیارد دلاری به معنای کاهش تحریم‌ها نیست
آفتاب‌‌نیوز :

بیژن زنگنه روز شنبه در مراسم امضای قراداد توسعه میدان گازی بلال با تشکر از همه پیمانکارانی که در پارس جنوبی فعالیت کرده‌اند، افزود: همه سکوهای این میدان تا پایان سال نصب می‌شود و به جز پالایشگاه فاز ۱۴ همه پالایشگاه‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با تشریح جزئیات قراردادی که امروز به امضا رسید، اصافه کرد: در این قرارداد، بخش شرقی پارس جنوبی توسعه پیدا می‌کند.

وزیر نفت با بیان اینکه پتروپارس در همه قراردادهای خود رعایت زمان و قیمت را کرده، ادامه داد: این قرارداد، نوع جدیدی از قرارداد است که قیمت نهایی نیست و مانند قراردادهای باز به مناقصه رفته و قیمت استخراج می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تامین مالی از صندوق توسعه ملی انجام خواهد شد، گفت: قرارداد توسعه میدان بلال ۳۴ ماهه و به ارزش ۴۴۰ میلیون دلار خواهد بود.

زنگنه تاکید کرد: من تعهد کرده بودم تا پایان دولت دوازدهم، تکلیف همه میادین مشرک روشن خواهد شد.

وی افزود: پس از این میدان، فرزاد بی و فاز ۱۱ پارس جنوبی فعال خواهد شد. همچنین میادین غرب کارون، آبان و پایدار غرب و سایر میادین مشترک نیز تعیین تکلیف خواهند شد.

زنگنه با بیان اینکه در این دولت کار توسعه پارس جنوبی به جز فاز ۱۱ به پایان می رسد ، گفت: در تلاشیم بخش اول فاز ۱۱ تا نیمه سال ۱۴۰۰بهره برداری برسد. از این پس هر دو هفته یک قرارداد یا افتتاح خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه تحریم ها صنعت نفت را متوقف نکرده است، ادامه داد: اگر صنعت نفت حرکت کند، پیمانکاران و سازندگان ایرانی فعال می شوند.

وی با اشاره به اینکه در پارس جنوبی و غرب کارون در تولید روزانه از همسایگان عقب نیستیم، افزود: عملکرد وزارت نفت نشان دهنده اقتصاد مقاومتی است و در سال رونق تولید تلاش کرده‌ایم تا پیمانکاران فعالتر از گدشته عمل کنند. اکنون ۹۴ درصد جمعیت کشور تحت پوشش گاز است. در پالایش نیز به توفیقاتی رسیده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در صادرات نفت نشان دادیم آمریکا نمی تواند صادرات را صفر کند، گفت: در موضوع صادرات اقدامات خود را بیان نمی کنیم زیرا باعث می شود دشمن هوشیارتر عمل کند.

وی به برگزاری نمایشگاه ایران پلاست در هفته آینده اشاره کرد و افزود: در اواخر جهش دوم تولید پتروشیمی هستیم که تولید را به بالای ۱۰۰میلیون تن می رساند و تولید پتروشیمی در جهش سوم به بالای ۱۴۰ میلیون تن خواهد رسید.

زنگنه تاکید کرد: در ایران پلاست خواهیم گفت که چقدر برای دوری از خام فروشی تلاش کردیم و چه برنامه هایی برای آینده داریم .

وی گفت: هرقدر تعامل با دنیا بیشتر شود این برنامه ها سریعتر انجام خواهد شد.

زنگنه با اشاره به اینکه البته اکنون نیز صنعت نفت متوقف نشده است، ادامه داد: طرح هایی که اجرا می شود ابتکاری است و با سرعت خوب جلو می رود.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف قرارداد با توتال جلوگیری از افت فشار با استفاده از سکوهای تقویت فشار بود، افزود: اکنون که تحریم ها اجازه انتقال تکنولوزی را نمی دهد می خواهم تا طراحی سکوها آغاز شود زیرا در گذشته هم گفته ام که پارس جنوبی را دلار نساخت بلکه عشق مدیران و کارکنان ساخت.

زنگنه: خط اعتبار ۱۵ میلیارد دلاری به معنای کاهش تحریم‌ها نیست

«بیژن زنگنه» همچنین در حاشیه مراسم امضای قرارداد توسعه میدان گازی بلال، ‌در جمع خبرنگاران، افزود: اساس این بوده تا تحریم‌های نفتی برداشته شود و بتوانیم نفت بفروشیم زیرا این خط اعتباری در آینده، ایران را بدهکار می‌کند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه فاز ۴ پالایشگاه ستاره خلیج فارس به صورت مجازی و با هزینه ۱۰۰ میلیون دلاری اجرا شده، ‌ادامه داد: این پالایشگاه اکنون با ظرفیت ۴۵۰ هزار بشکه کار می‌کند و ظرفیت آن تا پایان سال به ۴۸۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

وی افزود: اکنون در این پالایشگاه دیگر نه یوتولیتی اضافه و نه خوراک اضافه داریم و مشخص نیست چرا زمانی که می‌توان با ۱۰۰ میلیون دلار ظرفیت را بالا برد اصرار می‌شود که اینکار با یک میلیارد دلار هزینه انجام شود.

زنگنه در مورد آخرین وضعیت پالایشگاه‌های سیراف نیز گفت:‌ سیراف در آخرین مراحل هماهنگی‌ها برای تامین مالی قرار دارد و در تلاشیم تا تامین مالی اجرای این طرح از طریق بازار سرمایه انجام شود از همین رو هماهنگی‌هایی با بورس انجام شده و این هفته آن را نهایی می‌کنیم تا با دریافت تضامین کافی نقش بانک‌ها و صندوق توسعه ملی مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران پالایشگاه‌های سیراف قوی هستند، افزود:‌ بعضی از اینها به دنبال این هستند تا از نفتای تولید شده در سیراف، واحدهای پایین دستی پتروشیمی تاسیس کنند.

زنگنه به تصویب اساسنامه شرکت ملی گاز که در مجلس مطرح شده اشاره کرد و ادامه داد:‌ طرحی در مجلس است که به شرکت گاز اجازه می‌دهد با نظر دولت این شرکت در مواردی بتواند در بالادست گاز وارد شود اما این به معنای تفکیک کامل بخش بالادست گاز از شر کت ملی نفت نیست.

وی با اظهار امیدواری در خصوص آغاز اکتشاف توصیفی در فرزاد بی، ‌گفت: اگر هندی‌ها در زمان مشخص حاضر شوند، کار را با آنها جلو می‌بریم در غیر این صورت مستقل عمل می‌کنیم.

وزیر نفت به توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی نیز اشاره کرد و افزود:‌ چین به طور رسمی اعلام نکرده که از قرارداد فاز ۱۱ خارج شده اما در عمل، این کار را انجام می‌دهد البته در حال مذاکره با شرکت چینی هستیم تا این موضوع مسالمت‌آمیز حل شود.

زنگنه با بیان اینکه هنوز توسعه فاز ۱۱ از تحریم‌ها معاف نشده، ‌ادامه داد: ‌ارقام ذخیره‌سازی نفت ایران را تایید نمی‌کنم و درباره تحریم نیز هیچ چیز نمی‌گویم.

وی انتخاب عبدالعزیز بن سلمان به عنوان وزیر نفت عربستان را مسئله داخلی این کشور دانست.

زنگنه همچنین به موضوع کارت سوخت نیز اشاره کرد و گفت:‌ برداشت اشتباهی که وجود دارد این است که سهمیه دریافت بنزین کاهش پیدا کرده، در صورتی که اکنون نظام سهیمه‌بندی نداریم بلکه استفاده از کارت جایگاه‌داران را محدود کرده‌ایم تا مردم به سمت استفاده از کارت سوخت شخصی و سوخت‌گیری نامحدود توسط آن بیایند زیرا هر فرد با کارت خود هر مقداری که می‌خواهد می‌تواند بنزین بزند و قرار نیست ۹۵ درصد از کارت جایگاه‌داران استفاده کنند.

وی با بیان اینکه تا یکی دو روز دیگر کارت سوخت در ۹ کلان شهر برای همه خودرو ها صادر خواهد شد، ‌تاکید کرد:‌ تعداد کمی هنوز کارت سوخت ندارند زیرا روزانه ۴۰ تا ۵۰ هزار کارت سوخت در کشور تولید می‌شود با این حال تا قبل از پایان مهرماه همه کارت‌های سوخت صادر خواهد شد.

وزیر نفت ادامه داد: ‌البته نزدیک یک میلیون کارت سوخت نیز همچنان در باجه‌های پست معطل است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین