کد خبر: ۶۱۰۷۱۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷
نخستین جلسه دادگاه یکی دیگر از پرونده‌های کلان فساد اقتصادی در کشور

اختلاس‌های نجومی "دیواندری" و همدستانش؛ از خرید کشتی با پول بانک تا قاچاق حرفه‌ای ارز

نماینده دادستان در نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان یکی دیگر از پرونده‌های کلان نظام اقتصادی کشور که بیشتر متهمان آن از فعالان نظام بانکی هستند، گفت: متهمان از محل اعتبارات بانک ملت ۲ فروند کشتی خریداری کرده اند. /علی دیواندری، فرزند محمد، آزاد به لحاظ تودیع وثیقه، ۴۶ ساله، استاد دانشگاه به مشارکت در اخلال عمده نظام اقتصادی از طریق تشکیل و سرکردگی شبکه کلاهبرداری و خیانت در امانت به بانک ملت و پارسیان به مبلغ ١۶ هزار دلار و مشارکت در قاچاق حرفه‌ای ارز از طریق سفرهای محرمانه و دریافت مبلغ ۵۰۰ هزار یورو از طریق شرکت داریس متهم است.
آفتاب‌‌نیوز :

نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات علی دیواندری و هشت متهم دیگر مبنی بر اخلال در نظام اقتصادی کشور که بیشتر متهمان آن از فعالان نظام بانکی هستند، صبح امروز سه شنبه به ریاست قاضی موحد برگزار شد.

در ابتدای جلسه رسیدگی، قاضی موحد با اشاره به متهمان بیان کرد علی دیواندری، مجید سعادتی، بهروز مختاری، رحمت الله باختری، مهدی فلاحتیان، اسماعیل احدی، سمانه حضرتی آشتیانی، وحید نمازی و حسین ابوالحسنی از متهمان این پرونده هستند.

اختلاس‌های نجومی دیواندری و همدستانش؛ از خرید کشتی با پول بانک تا قاچاق حرفه‌ای ارز

قاضی موحد در ادامه از قهرمانی نماینده دادستان خواست که کیفرخواست متهمین را قرائت کند.

سپس قهرمانی نماینده دادستان بیان کرد: فساد در خرید و فروش کشتی، پرداخت وجوه به مهدی فلاحتیان واگذاری نفت خام به رحمت الله باختری، تحصیل مال نامشروع و موضوع سفرهای محرمانه در کنار قاچاق حرفه ای ارز به ترکیه از جمله اتهامات این پرونده است.

وی افزود: از متهمان آقای مجید سعادتی، رحمت‌الله باختری و خانم سمانه حضرتی آشتیانی متواری هستند و در جلسه حضور ندارند و وکیل معرفی کرده‌اند و سایر متهمان همراه وکلای خود در جلسه حضور دارند.

قهرمانی اسامی متهمین پرونده را اعلام کرد و گفت: علی دیواندری، فرزند محمد، آزاد به لحاظ تودیع وثیقه، ۴۶ ساله، استاد دانشگاه به مشارکت در اخلال عمده نظام اقتصادی از طریق تشکیل و سرکردگی شبکه کلاهبرداری و خیانت در امانت به بانک ملت و پارسیان به مبلغ ١۶ هزار دلار و مشارکت در قاچاق حرفه‌ای ارز از طریق سفرهای محرمانه و دریافت مبلغ ۵۰۰ هزار یورو از طریق شرکت داریس متهم است.

وی افزود: متهم مجید سعادتی، فرزند علی ۵۱ ساله، متواری به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی از طریق عضویت در شبکه کلاهبرداری و خیانت در امانت از بانک‌های بانک‌های ملت و پارسیان و تحصیل مال نامشروع به میزان ۳۰۰ هزار درهم و تحصیل ۲۱ میلیون و ۵٨٢ هزار و ۴۹۴ دلار در ازای مابه التفاوت ارزی از فروش فرآورده‌های نفتی با مشارکت باختری، همکاری با متهم مختاری در خرید و فروش کشتی به میزان ٣۶ میلیون دلار و قاچاق ارز به ترکیه متهم است.

قهرمانی گفت: متهم بهروز مختاری، فرزند غلامعلی، بازداشت از لحاظ عجز از تودیع وثیقه به مشارکت در اخلال عمده نظام اقتصادی از طریق عضویت در شبکه کلاهبرداری و تحصیل ۳۶ میلیون دلار از بانک پارسیان با مشارکت متهم سعادتی متهم است.

وی ادامه داد: متهم رحمت الله باختری، متواری، فرزند موسی، فاقد سابقه کیفری موثر، به مشارکت در اخلال عمده نظام اقتصادی از طریق عضویت در شبکه کلاهبرداری تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۲۱ میلیون و ۵٨٢ هزار و ۴٩۴ دلار ، همکاری با مجید سعادتی برای فروش نفت به میزان ٣٢ میلیون و ١١٠ هزار دلار متهم شده است.

نماینده دادستان اظهار داشت:‌ متهم مهدی فلاحتیان، فرزند اصغر، بازداشت به لحاظ عجز از تودیع وثیقه، به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی از طریق عضویت در شبکه فساد و تحصیل مال نامشروع به مبلغ ٣٨٩ میلیون و ١٨۵ هزار و ٧۴٠ درهم از بانک ملت و تحصیل مال نامشروع از بانک پارسیان به مبلغ ٢٢٠ میلیون درهم متهم است که میزان ٩ میلیون و ۶٢٢ دلار آن هنوز در بدهی بانک پارسیان است.

وی ادامه داد: متهم حسین ابوالحسنی، فرزند علی اکبر، آزاد به لحاظ تودیع وثیقه، فاقد سابقه کیفری، به مشارکت عمده در اخلال در نظام اقتصادی و عضویت در شبکه کلاهبرداری، متهم است.

نماینده دادستان گفت: متهم اسماعیل احدی، فرزند صفی الله، آزاد به لحاظ تودیع وثیقه به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی از طریق عضویت در شبکه فساد و متهم سمانه حضرتی آشتیانی، فرزند هاشم، کارمند سابق بانک ملت، متواری به اتهام مشارکت عمده در نظام اقتصادی و عضویت در شبکه کلاهبرداری متهم شده است.

وی اظهار داشت: متهم وحید نمازی، فرزند غلامعلی آزاد به لحاظ تودیع وثیقه، به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی با عضویت در شبکه کلاهبرداری متهم است.

در ادامه این جلسه نماینده دادستان اظهار کرد: در بانک ملت در زمان تحریم‌های ظالمانه شرکتی با نام داریس کیش تاسیس می‌شود و اقدام به فعالیت تراستی برای فروش کالاهای صادراتی می‌کند و با تشکیل شبکه فساد برخلاف قوانین بانکی وجوه کلانی از این بانک تحصیل می کنند.

وی افزود: در خصوص فساد اول موضوع خرید و فروش کشتی است که متهمان با نقش فعال مجید سعادتی و بهروز مختاری با هدایت علی دیواندری در تاریخ ۱۹ فرودین ۹۲ مبادرت به خرید دو کشتی با مبلغ ۲.۴۰ میلیون دلار با وجوه بانک ملت می‌کنند.

قهرمانی گفت: این قرارداد در تاریخ ۲۰۱۳.۳.۱۰ منعقد شده است در حالی که پس از انعقاد قرارداد بانک ملت و شرکت داریس کیش کاملا از موضوع بی‌خبر بودند.

وی افزود: در انعقاد این قرارداد متهمان با مدیریت دیواندری و در موضوع خرید دو کشتی ۱۰۰ درصد وجوه را از منابع بانک ملت پرداخت کردند و بدون اینکه وثیقه بپردازند، به نام خویش خریده‌اند و نه به نام شرکت بانک ملت که متهمان علت این موضوع را هم بیان نکرده‌اند.

نماینده دادستان گفت: متهمان از جمله مجید سعادتی در بانک ملت و ابوالحسنی در بانک پارسیان با سرکردگی علی دیواندری اقدامات خود را انجام داده‌ و وانمود می‌کردند در مقابل کار انجام شده قرار گرفته‌اند و به این طریق اعضا را مجاب می‌کردند یا به صورت کاملا محرمانه به دستور علی دیواندری کارهای خود را انجام می‌دادند.

قهرمانی افزود: در ۹۲.۲.۹ مقرر می‌شود در شرایط بعدی، شرایط خرید کشتی مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که خرید کشتی از قبل توسط دیواندری و سعادتی انجام شده بود.

وی گفت: آقای ابوالحسنی در بانک پارسیان اقدامات قانونی خود را به سرکردگی دیواندری انجام داده است که سه موضوع مطرح است: الف. یا وانمود می‌کردند هیچ اقدامی انجام نشده است یا در آینده انجام خواهد شد. ب. در صورت اطلال اعضا از اعمال مجرمین با اعمال فشار، آقای دیواندری اعضا را مجاب می‌کردند. ج. صرف نظر از این دو مورد، متهمان کاملا مجرمانه به دستورات دیواندری عمل کرده و اقدامات ایشان جهت مخفی کردن فساد بانک ملت بوده که به فلاحیان تسهیلات زیادی داده و حتی مشارکت ۵۰ درصدی با آقای دیواندری داشته است.

خیانت در امانت، منشا پول های نامشروع

در ادامه جلسه دادگاه نماینده حقوقی بانک ملت به عناون شاکی اول این پرونده در جایگاه قرار گرفت و گفت: نماینده دادستان در کیفرخواست همه جوانب را درنظر گرفته و منشا پول‌های نامشروع را که در نظام اقتصادی کشور از طریق خیانت در امانت و کلاهبرداری حاصل شده است، بیان کردند.

وی افزود: بانک ملت پیرو مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای دور زدن تحریم‌ها اقدام به تشکیل شرکت‌های پوششی در کشورهای مختلف کرد که از جمله آنها می‌توان به شرکت‌های زیرمجموعه دالیس اشاره کرد.

نماینده حقوقی بانک ملت با بیان اینکه این شرکت‌ها به صورت هیئت امنایی اداره می‌شدند، اظهار داشت: علی دیواندری رئیس هیئت امنا و حمیدرضا ساریخانی، محمد آرام و نصراله امینی از اعضای هیئت امنا بوده‌اند و اقدامات زیرمجموعه حاصل از فروش نفت و دریافت ارز آن توسط این اشخاص صورت می‌گرفت.

وی تصریح کرد: اداره شرکت‌های زیرمجموعه دالیس عملا بر عهده مجید سعادتی و نقل و انتقال‌های موجود در آن بر اساس تصمیمات هیئت سه نفره مرکب از علی دیواندری، مجید سعادتی و محمد آرام صورت می‌گرفت. افرادی نیز در ساختار پوششی اقدام می‌کردند یا از نیروهای تراستی بوده یا دارای رابطه کارگزاری با افراد تراستی بودند و تضامین کافی می‌سپردند و بابت نگهداری به دستور افراد تراستی مبالغ کارمزد می‌گرفتند.

نماینده حقوقی بانک ملت گفت: سعادتی بدون اخذ مجوز از شرکت‌های پوششی مبالغ کلان به اشخاص فاقد صلاحیت پرداخت کرده است. مجید سعادتی همچنین لیست مبالغ پرداختی تحت عنوان تسهیلات و مانده بدهی افراد و همچنین مستندات دریافت و پرداخت وجوه از محل مصرف وجوه را ارائه کرده و بانک ملت هم اقدامات حقوقی خود را جهت وصول مطالبات انجام داده است.

وی تاکید کرد: پس از بررسی‌های بازپرسی اعمال مجرمانه کشف شد و بررسی‌ها در رابطه با پرونده گروه فلاحتیان همان طور که پیشتر اعلام شد تا اعلام آقای سعادتی بابت مانده بدهی فلاحتیان به مبلغ ۲۱۵ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۶۱۵ درهم آغاز شد و اقدامات معمول صورت گرفت. در این راستا با توجه به مصوبه بانک ملت مبنی بر انتقال شرکت‌های تراستی به شرکت بهساز ملت اقدامات لازم انجام شد و کشف منشا نامشروع و غیرقانونی در پرداخت وجوه با توجه به اقدامات صورت گرفته از میزان طلب از فلاحتیان به نتیجه نرسید اما در این خصوص شائبه‌هایی وجود داشت.

نماینده حقوقی بانک ملت اظهار داشت: در نتیجه شرکت بهساز ملت اقدام به طرح شکایت کرد و روند این کار آغاز شد و در جریان تحقیقات توسط بازپرس از شرکت بهساز ملت استعلام‌هایی صورت گرفت و مشخص شد مجید سعادتی مبلغ ۲۴۰ میلیون درهم از ژانویه تا آگوست ۲۰۱۳ بدون انعقاد قرارداد قانونی و بدون اخذ تضامین و بدون بررسی‌های اهلیت‌ به گروه فلاحتیان پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: هیچ یک از اعضای هیئت امنای دالیس به جز دیواندری که به طور همزمان رئیس هیئت امنا بوده از پرداخت‌ها به این گروه مطلع نبوده است اما پس از آن مدعی شده است که وجوه متعلق به شرکت ملی مس بوده است. دیواندری گفته این وجوه متعلق به شرکت ملی مس بوده اما این در حالی است که طبق ردیابی‌ها مشخص شده این وجوه به هیچ وجه متعلق به گروه مس نبوده است و مراتب در کیفرخواست منعکس شده است.

نماینده حقوقی بانک ملت گفت: عدم اهلیت گروه فلاحتیان نظر به اینکه این گروه تراستی نبوده و مورد تایید هم نبوده و هیچ قراردادی هم نداشته و مستنداتی در رابطه با حضور در هیئت مدیره هم وجود نداشته مشخص است که برادران فلاحتیان در بازه زمانی مشخصی جزو بدهکاران بانکی بوده‌اند.

وی تصریح کرد:‌ همچنین مشخص است پرداخت این وجوه توسط سعادتی و دریافت توسط گروه فلاحتیان با قصد قبلی بوده است و پرداخت سود توسط گروه فلاحتیان به سعادتی بدون شناسایی این سود در بانک ملت در تحقیقات مقدماتی نشان داده شده است و نشان می‌دهد که قراردادهایی در این باره منعقد کرده‌اند.

نماینده حقوقی بانک ملت با بیان اینکه در یک بازه زمانی هشت ماهه مبالغی تحت عنوان سود پرداخت شده است عنوان کرد: طبق اسناد ارائه شده توسط خود گروه فلاحتیان مبلغ ۳۰۰ هزار درهم در قالب یک فقره چک در وجه آقای سعادتی پرداخت شده که این مبلغ هم در بانک ملت ثبت نشده است و این بابت سرپوش نهادن به این اقدامات بوده است.

وی گفت: برادران فلاحتیان مبلغ ۳۵۱ میلیون درهم را بابت بدهی خود پذیرفته‌اند.

در ادامه جلسه دادگاه نماینده حقوقی بانک پارسیان به عنوان شاکی دوم در جایگاه قرار گرفت و گفت: من به عنوان شرکت پارسی کیش که صد در صد سهام آن مربوط به بانک پارسیان است، در این دادگاه حضور دارم.

وی تاکید کرد: بنده ۱۰ روز است که نتوانستم کل پرونده را بخوانم از این بابت می‌خواهم این وقت را برای من محفوظ نگه دارید تا در آینده بتوانیم توضیحات خود را ارائه دهیم.

در ادامه نماینده حقوقی بانک پارسیان به عنوان شاکی دوم این پرونده در جایگاه قرار گرفت و گفت: بنده به عنوان وکیل شرکت پارسیس کیش که صددرصد سهام آن متعلق به بانک پارسیان است، اینجا هستم. اما با توجه به اینکه از زمان انجام وکالت من تاکنون بنده موفق به مطالعه کل پرونده نشده‌ام، از قاضی درخواست دارم این وقت را برای من نگه دارید.

وی افزود: شرکت موکل بنده در شرایط سخت تحریم و در شرایطی که مردم در وضعیت سختی قرار داشتند از امکانات مالی خود برای کشور استفاده می‌کرد، اما متاسفانه افرادی با نیت متقلبانه وارد شرکت شدند و اقدام به فریب مدیران وقت بانک کردند تا جایی که توانستند ۳۶ میلیون دلار آمریکا را از شرکت اخذ کنند. افراد فوق‌الذکر با هماهنگی‌های صورت گرفته به بهانه خرید کشتی برای حمل محموله نفتی اقدام به اخذ وجوه کردند در حالی که این اقدام واقعیت نداشته و برای فریب شرکت بوده است.

نماینده حقوقی بانک پارسیان ادامه داد: آقای زارعی خود را به عنوان نماینده یک شرکت خارجی معرفی کرد و وجوه مربوطه را به آقای مختاری پرداخت می‌کرد که بعد از گذشت دو سال مشخص شد آقای زارعی شرکت موکل بنده را فریب داده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
0
0
لطفا برای گزینش دست اندکاران تعهد نامه ای تهیه کنید که از آنها بخواهد که در صورت انجام عمل فراوان شده اختلاس ، سقف را رعایت فرمایند ، تماممممم
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
1
3
چ بخور بخوری شده
رسول
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
0
0
این ها همه خورده پا هستند
سرباز امام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
0
0
در شرایط بسیارسخت که مردم عزیزمان تحت فشار همه جانبه هستند مفسدان فی العرض دست به چه کارهایی می زنند من از قانون شدت مجازات را خواستاریم ‌من الله التوفیق
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین