کد خبر: ۶۱۰۸۳۹
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳

خان هفتم؛ خرید لوازم‌التحریر

در ماه‌های اخیر افزایش قیمت کاغذ و مواد اولیه، باعث ورود گرانی به بازار لوازم‌التحریر شده و این امر، شرایط را برای تولیدکننده و مصرف کننده سخت کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :

شهریور همیشه با خود بوی لوازم التحریر نو را همراه داشته است، حالا اگر به مغازه‌های لوازم التحریر سری بزنیم و به چشمان کودکان نگاه کنیم خواهیم دید که دل توی دلشان نیست در برابر این همه رنگ و تنوع و دست روی هر چه که بگذارند اول باید مرحله پرسیدن قیمت را بگذرانند.

افزایش قیمت کاغذ و دیگر مواد اولیه در ماه‌های اخیر کار را برای تولیدکنندگان نوشت‌افزار که کارشان وابسته به اقلام لوازم التحریر است، سخت کرده است. این شرایط آینده کار را هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف‌کننده مبهم کرده است.

امسال بر خلاف هرساله نمایشگاه مهر نیز دیرتر از همیشه آغاز به کار می‌کند، این نمایشگاه در حالی آغاز به کار خواهد کرد که بیشتر خانواده‌ها خریدهای خود را انجام داده‌اند.

در کنار تمام اینها اما حضور لوازم التحریر با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در بازار چشم هر بیننده‌ای را جلب می‌کرد، بازاری که سال‌های پیش از این در تسخیر کالاهای غربی بود و اکنون با کالاهایی مطابق با فرهنگ ایران زمین پر شده است.

افزایش بی رویه قیمت‌ها

علی کریمی، یکی از فروشندگان لوازم التحریر بیرجند به ایسنا گفت: این موقع از سال بهترین زمان برای کسب و کار ما است اما وضعیت بازار اصلا خوب نیست و فروش ما نسبت به سال‌های گذشته بسیار کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه قیمت لوازم التحریرهای داخلی دو تا سه برابر و خارجی بعضاً تا چهار برابر افزایش قیمت داشته است، افزود: گفته شده دفترهای تعاونی توزیع شده است اما تاکنون بین هیچکدام از لوازم التحریر فروشان توزیع نشده است و انتظار می‌رود اگر این دفترها وارد بازار می‌شود، عادلانه تقسیم شوند چرا که دفترهای تعاونی تاثیر به سزایی در حجم فروش دارد.

این فروشنده با بیان اینکه با توجه به توزیع اینترنتی کتاب‌های درسی، فروش ما نیز کاهش داشته است، گفت: در حال حاضر هزینه یک دست لوازم التحریر در حد متوسط حداقل ۱۲۰ هزار تومان است.

کریمی اظهار کرد: سال گذشته لیست لوازم التحریری که از مهدکودک‌ها می‌گرفتیم، حداقل ۱۰۰ هزار تومان هزینه داشت، اما امسال همان لیست ۳۰۰ هزار تومان است.

کمبود کاغذ

وی با اشاره به اینکه کمبود کاغذ روی افزایش قیمت آن تاثیر داشته است، اظهار کرد: در بازار نیز کمبودی وجود ندارد، اما توانایی خرید مردم کاهش یافته است؛ حتی فروشندگان نیز توانایی خرید اجناس برای مغازه هایشان را از دست داده‌اند و به سختی قفسه‌های مغازه شان را پر می‌کنند.

این فروشنده یادآور شد: با توجه به افزایش قیمت‌ها امسال ترجیح مردم بر خرید کالاهای داخلی است.

کیفیت و قیمتی که مصرف کننده را راضی نمی‌کند

یکی از خریداران که برای فرزندش در حال خرید است، می‌گوید امسال خرید کالای ایرانی را در اولیت خود قرار داده، اما قیمت این کالاها هم زیاد است.

وی از عدم کیفیت مناسب بسیاری از لوازم‌التحریر موجود در بازار گفت و ادامه داد: باید برای پیداکردن جنسی با کیفیت و قیمت مناسب ساعت‌ها در بازار گشت بزنیم.

میزان خرید تعریفی نیست

مهدی راستگو مقدم، رئیس اتحادیه لوازم التحریر فروشان بیرجند نیز به ایسنا گفت: بازار لوازم التحریر هم همانند بازار دیگر لوازم تا دو برابر افزایش قیمت داشته است و وضعیت فروش نیز خیلی تعریفی ندارد چرا که درآمد مردم کفاف هزینه‌هایشان را نمی دهد و همین باعث شده تا به حداقل وسایل و نیازهایشان اکتفا کنند و با کاهش مصرف رو به رو شویم.

کمبود نداریم

وی با بیان اینکه مصرف لوازم التحریر در مقایسه با مصرف نیازهای روزانه مردم ناچیز است، افزود: از لحاظ کمبود کالا مشکلی نداریم و همه نوع کالای خارجی و داخلی با تنوع زیاد و قیمت‌های متفاوت در بازار موجود است.

رئیس اتحادیه لوازم التحریر فروشان بیرجند بیان کرد: در بازار لوازم التحریر، در مورد کاغذ کمبودی نیست و به اندازه نیاز موجود است، اما قیمت آن افزایش یافته است.

راستگو مقدم یادآور شد: نماینده‌های دریافت دفتر و لوازم التحریر تعاونی معرفی شده‌اند و قرار است تا چند روز آینده دفترهای تعاونی وارد استان و بین فروشندگان توزیع شود.

سخن پایانی

از حق اگر نگذریم افزایش قیمت‌ها دلیل خوبی بر کاهش مصرف گرایی و روی آوردن به کالای داخلی در زندگی بسیاری است، اما انتظار می‌رود بتوان چرخه مالی خانواده را بر پایه بازاری با ثبات برنامه ریزی کرد و عرصه را بر خانواده‌هایی با درآمد کمتر تنگ نکرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین