کد خبر: ۶۱۱۱۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰

جزییات تخصیص آب دریای عمان به سه استان

معمای تامین آب استان‌های شرقی که با بحران بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند، با انتقال آب دریای عمان به شرق کشور حل خواهد شد. طرحی که طبق آن امکان برداشت ۱.۲ میلیاردمترمکعب از آب دریا فراهم می‌شود که استان سیستان و بلوچستان ۲۲۸ میلیون مترمکعب، خراسان‌رضوی ۱۱۰ میلیون مترمکعب و خراسان‌جنوبی ۶۰ میلیون متر مکعب از خروجی این آب سهم می‌برند.
آفتاب‌‌نیوز :

آخرین اخبار حاکی از آن است که مطالعات ۷۳۰۰ صفحه‌ای انتقال آب دریای عمان به وزارت نیرو، ارسال شده است. انتقالی که برای سه استان شرق کشور (سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی) بوده و طبق آن، بیش از ۱۳ میلیون نفر از آب بهره‌مند خواهند شد. در این راستا، رضا اردکانیان- وزیر نیرو - اعلام کرده بود که مطالعات لازم برای تخصیص آب از دریا به منظور نمک‌زدایی و انتقال آن به استان خراسان جنوبی نهایی شده و وزارت نیرو در آستانه تخصیص آب برای خراسان‌جنوبی است.

البته به نظر می‌رسد این طرح فقط به سه استان اختصاص ندارد و مطالعه برای تامین آب شرب ١٧ استان آغاز شده است که طبق آن در یک نوار صد کیلومتری در جنوب کشور، آب شرب از طریق دریا تامین خواهد شد. زیرا مسئولان بر این باورند که در کشوری که به آب‌های آزاد در شمال و جنوب دسترسی وجود دارد و فناوری نمک‌زدایی باعث کاهش قیمت تمام شده، می‌شود، از این امکان برای تامین آب شرب برای امنیت خاطر شهروندان مخصوصا در منابع مرزی نخواهیم گذشت.

در این راستا کارگروه سازگاری با کم آبی در استان‌ها و در سطح ملی تشکیل شدند. در این کارگروه‌ها اساس این است که برنامه‌های مدیریت مصرف در کنار تامین آب از منابع جدید اجرا شود. در سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان طرح‌های مدیریت مصرف تهیه شده و طرح استان خراسان جنوبی در کارگروه ملی تصویب شده است. اجرای طرح‌های مذکور در کنار طرح‌های انتقال و نمک‌زدایی تصویب خواهند شد.

آب دریای عمان؛ سهم سه استان شرقی

در نهایت هفته گذشته، معاون آب و آبفای وزارت نیرو در جلسه‌ای با حضور استانداران خراسان‌رضوی و جنوبی، سیستان و بلوچستان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی از صنعتگران، تخصیص آب از دریای عمان را به شرکت‌های آب منطقه‌ای این سه استان ابلاغ کرد و تفاهم‌نامه انتقال آب دریای عمان از سواحل چابهار به سه استان شرقی کشور امضا و طبق آن قرار شد ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب دریا به این سه استان منتقل شود.

با امضای این تفاهم‌نامه، امکان برداشت ۱.۲ میلیارد مترمکعب از آب دریا فراهم می‌شود که استان سیستان و بلوچستان ۲۲۸ میلیون مترمکعب، خراسان‌رضوی ۱۱۰ میلیون مترمکعب و خراسان‌جنوبی ۶۰ میلیون متر مکعب از خروجی این آب سهم می‌برند.

در افق سال ۱۴۲۵ بر اساس مطالعات انجام گرفته استان خراسان جنوبی نیازمند ۲۱۷ میلیون متر مکعب منابع آب است که در خوش بینانه‌ترین شرایط حدود ۵۹ میلیون مترمکعب آب موجودی استان خواهد بود و حدود ۱۱۰ میلیون متر مکعب هم از آب دریافتی از دریای عمان و بقیه نیز با اجرای سند سازگاری با شرایط کم آبی باید تامین شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Oman
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
0
0
این پاراگراف آخر واقعا بیانگر عمق فاجعه آبی پیش رو است، کسانی که از افزایش جمعیت دفاع می کنند پاسخگو باشند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین