آفتابنیوز : آفتاب: طرح تجمیع انتخابات ریاستجمهوری دهم و مجلس هشتم به دلیل اصرار مجلس بر مصوبهاش به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.
به دنبال این اقدام مجلس، «مجید انصاری» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتوگو با خبرنگار سیاسی آفتاب در ارزیابی خود از این طرح و سرنوشت آن در مجمع تشخیص گفت: «با ارجاع این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام آنچه که امروز مطرح است، این است که آیا مصلحت نظام در این هست که به خاطر مصالح احتمالی که طراحان طرح در نظر داشتهاند، قانون اساسی را نادیده بگیریم یا خیر؟» انصاری افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام در طرحها و لوایحی که مورد اختلاف شورای نگهبان و مجلس است زمانی وارد میشود که به خاطر مصلحت نظام و کشور قانون اساسی نادیده گرفته شود، اما در مورد این طرح نمیدانم چه مصلحتی وجود دارد که قانون اساسی را نادیده بگیریم.
وی در مورد سرنوشت این طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید منتظر ماند و دید که اعضای مجمع ادله طراحان طرح و مخالفان را بشنوند و با استماع نظرات آنها رای مشورتی خود را بدهند.
انصاری در عین حال با صراحت تاکید کرد: من به عنوان یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقدم که هیچ مصلحتی که به خاطر آن قانون اساسی را زیر پا بگذاریم، در این طرح وجود ندارد.
وی اضافه کرد: ادله موافقان این طرح بیشتر حول دو سه محور است. یکی اینکه در هزینههای برگزاری انتخابات صرفهجویی میشود، که در این مورد باید دید که آیا صرفهجویی در حدی هست که قانون اساسی را نادیده بگیریم و آیا طراحان و تصویب کنندگان قانون اساسی نمیدانستند برگزاری انتخابات هزینه دارد؟
انصاری در ادامه با طرح این سوال که «چرا مجلس وقتی به موضوعاتی مانند انتخابات و مشارکت مردم در سرنوشتشان میرسیم، در مورد هزینههای مالی خیلی دقیق میشود؟» اظهار داشت: چگونه است که در تخصیص یارانهها و قیمت انرژی همین مجلس طرح تثبیت قیمتها را مطرح کرد و براساس آن دهها میلیارد دلار به خاطر پایین نگه داشتن قیمت بنزین به کشور خسارت وارد شد اما در نهایت امسال ناچار شد این طرح را نادیده بگیرد و قیمت بنزین را افزایش دهد؟
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اینجاست که باید پرسید چگونه است که این هزینهها را میپذیریم، اما هزینه انتخابات و صرفهجویی مطرح میشود؟
به اعتقاد وی، در انتخابات مختلف به دلیل اینکه مطبوعات، صدا و سیما و گروههای سیاسی نشاط سیاسی ایجاد میکنند و موجبات مشارکت گسترده مردم را فراهم میکنند، هزینه انتخابات در مقابل این همه تلاش بسیار ناچیز است.
انصاری افزود: علاوه بر مواردی که ذکر شد با توجه به اینکه ساز و کار انتخابات مجلس در نظارت و اجرا از انتخابات ریاست جمهوری جداست صرفهجویی چندانی صورت نمیگیرد، اگر هم صرفهجویی صورت گیرد در مقابل فواید آن ناچیز است.
وی آن گاه با اشاره به یکی دیگر از ادله طراحان طرح مبنی بر «ضرورت همزمانی انتخابات برای تعامل بهتر مجلس و دولت» اظهار داشت: هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر گرایش خاصی رئیسجمهور را انتخاب کرد، دقیقا همان گرایشی باشد که بتواند اکثریت را در مجلس داشته باشد.
به گفته وی، با توجه به تعدد و گستردگی حوزههای انتخابیه، انتخاب کلی در انتخابات ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس متفاوت خواهد بود و به دلیل اینکه مجلس تعیینکننده وزراست ماهیتی متفاوت با رئیس جمهوری دارد و لزومی ندارد این دو از یک دست باشند.
انصاری ادامه داد: تجربه 27 گذشته نشان داده که در برگزاری انتخابات مشکلی نداشتهایم و تعامل مجلس و دولتها مطلوب بوده است. بنابراین، از این نظر مشکلی نداریم که برای رفع آن ناچار شویم قانون اساسی را زیر پا بگذاریم.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر هیچ تضمینی وجود ندارد که این همزمانی استمرار داشته باشد، زیرا اگر رئیسجمهور استعفا دهد یا فوت کند و یا مجلس به او رای عدم کفایت دهد این جدول همزمانی به هم خواهد خورد. همان طور که این اتفاق بعد از انقلاب افتاد.
انصاری اضافه کرد: به یاد داریم که بنیصدر از طرف مجلس و امام برکنار شد و دوره ریاست جمهوری شهید رجایی به دلیل شهادت کوتاه شد، براین اساس هیچ تضمینی وجود ندارد انتخابات ریاست جمهوری و مجلس همیشه همزمان باشد.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس این استدلالها من نفعی را در این طرح نمیبینم و هیچ مصلحتی در این طرح وجود ندارد که به خاطر آن قانون اساسی را نادیده بگیریم و من به عنوان یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالف این طرح هستم.